14 tipov ako na neposlušné brucho

Pozriete sa do zrkadla a poviete si "super postava, až na to brucho". Nie ste sama. Čo s ním? Vyskúšajte týchto 14 tipov.

0
182

Nie je tuk ako tuk

Určite to poznáte. Schudnete a vyformujete si časti tela viac-menej jednoducho a bez problémov, ale čo sa týka problémových partií ako brucho, to ide ťažko. Po úmornom snažení, to začína byť poriadne frustrujúce. Prečo to nejde? Brušný tuk je trochu odlišný od ostatných tukových usadenín na tele a nazývame ho viscerálny tuk. Tieto „brušné pivá“ a „pneumatiky“ sú skorými ukazovateľmi ochorení srdca, cukrovky a iných závažných zdravotných problémov.

Plný hormónov a toxínov

Viscerálny tuk sa považuje za najnebezpečnejšiu formu tuku v tele, pretože je v tesnej blízkosti našich životne dôležitých orgánov, čo z neho robí najpohodlnejší zdroj energie pre orgány. Tieto tukové bunky tiež uvoľňujú hormóny a toxíny, ktoré môžu byť nebezpečné viacerými spôsobmi, ktoré vedú k zvýšenému riziku rakoviny, cukrovky, mŕtvice, osteoporózy a metabolickej či hormonálnej nerovnováhy.

Dobre maskovaný tuk

Viscerálny (brušný) tuk je skutočne umiestnený pod brušnými svalmi, preto je ťažké vidieť ho a dokonca ešte ťažšie zbaviť sa ho. Existuje a stále bude existovať mnoho reklamných ťahov, ktoré budú sľubovať priam bleskové riešenia s prísľubom rýchlej straty brušného tuku, ale mnohé z nich sú iba povrchné a s jojo efektom. Stavte radšej na logiku a na to, čo skutočne funguje – zmena stravovacích návykov a pohyb je základ, ako sa zbaviť brušného tuku.

1. Žiadne fast foody

Je to rýchle a pohodlné. Len si vyberiete, na čo máte práve chuť, zaplatíte a jedlo je pripravené. Výhoda, keď ste v časovom sklze a na obed alebo večeru máte nanajvýš len pár minút. A práve tu je kameň úrazu. Zjesť množstvo nasýtených nezdravých tukov a nežiadúcich triglyceridov v rýchlom občerstvení je presne to, čo nepotrebujete, ak sa snažíte zbaviť viscerálneho tuku. Aj keď je to veľmi ťažké a nepohodlné, ale fast foodové jedlá by ste si mali čím skôr vyškrtnúť z vášho jedálnička.

2. Uhorky

Táto zelenina je často odporúčaná kvôli nízkemu obsahu kalórií s vysokou nutričnou hodnotou, obohatená o vlákninu, minerály a základné vitamíny. Uhorky vám môžu zaplniť žalúdok a optimalizovať váš metabolizmus, čo len urýchli váš úbytok na váhe bez toho, aby ste konzumovali akékoľvek nežiaduce tuky.

3. Polynenasýtené tuky

Poznáme rôzne druhy tukov – nasýtených, ale aj polynenasýtených. Konzumovanie rôznych tukov rozhoduje o tom, či sa vám podarí na bruchu pribrať, alebo z tuku ubrať. Niektoré z nich, ako nasýtené tuky, budú len viacej prispievať k vrstve viscerálnemu tuku. Ak pridáte polynenasýtené tuky, ktoré sa nachádzajú napríklad v orechoch a určitých druhoch rýb, môžete využiť aj ich protizápalové účinky a tak vlastne napomôcť znížiť váš viscerálny tuk.

4. Zostaňte v pohybe

Sedavý životný štýl je vysoko prepojený práve s brušným tukom, a to nielen preto, že to zvyčajne znamená nedostatok telesného cvičenia, ale aj preto, že je spojený s nižšou metabolickou úrovňou, vyšším príjmom nezdravých potravín a psychickými následkami, akými sú stres, úzkosť a pocity viny. Tým, že zostanete aktívni čo najviac (chodťe po schodoch namiesto výťahom, postavte sa pri práci alebo choďte na bicykli do práce), môžete udržať svoju fyzickú a duševnú kondičku na vyššej úrovni, čím zabránite ďalšiemu nárastu tukovej vrstvy v oblasti brucha.

5. Regulujte svoj spánok

Výskum ukázal, že naplánovaná regulácia spánku a dohliadanie na to, že budete spať viac ako 5-6 hodín v noci, vám pomôže znížiť zásoby viscerálneho tuku. Nestačí sa vyspať cez víkend, ale každý deň. Urobte si vlastný harmonogram celého týždňa a doprajte si dostatok času aj na spánok. Nevhodný je ani príliš dlhý spánok počas víkendov a dní voľna. Pravidelnosťou a postupnou premenou pomôžete naštartovať a udržať váš metabolizmus a brušný tuk pod kontrolou.

6. Mandle

Mandle obsahujú veľké množstvo polynenasýtených a mononenasýtených tukov, ktoré sú dobrou voľbou v eliminácii brušného tuku prostredníctvom protizápalových procesov. Majú vysoký podiel vlákniny a horčíka, ktoré pomáhajú budovať svalstvo a spaľovať tuk.

7. Kombinácia cvičebných štýlov

Mnohí ľudia si mylne myslia, že kardio tréningy sú najlepším možným spôsobom, ako spáliť brušný tuk, a práve kombináciou rôznych štýlov cvičenia dosiahnu oveľa lepší efekt v boji s brušným tukom. Keď spojíte silové tréningy s HIIT a s kardio cvičením, môžete sa tešiť na krásne výsledky. Váš metabolizmus to poriadne naštartuje a dá veci do pohybu. Správnou kombináciou cvikov pôjde spaľovanie tukov rýchlejšie.

8. Avokádo

Avokádo je často vyhľadávanou zdravou surovinou pre vysoký obsah vlákniny, čím nás pravidelne udržiava a znižuje hlad, zatiaľ čo niektoré obsiahnuté kľúčové aminokyseliny môžu prispieť k optimalizácii telesnej hmotnosti a k spaľovaniu tuku.

9. Ocot

Možno to bude znieť zvláštne, ale neoficiálne dôkazy hovoria, že ocot môže byť kľúčovým prostriedkom pri spaľovaní brušného tuku. Pitie jablčného octu môže znížiť viscerálny tuk. Aj keď je výskum v tejto otázke dosť skeptický, predpokladá sa, že kyseliny obsiahnuté v octe stimulujú produkciu určitých bielkovín, ktoré spaľujú viscerálny tuk.

10. Vysodiétna vláknina

Všetky potraviny s vysokými koncentráciami vlákniny môžu pomôcť znížiť zápaly v tele, dať do správnej rovnováhy hladiny cholesterolu, regulovať tráviaci systém a optimalizovať príjem potravy, čo môže pomôcť zlepšiť metabolizmus a spáliť viac brušného tuku.

11. Obmedzte škrob

Škrob je hlavným zdrojom prázdnych kalórií, ktoré sa dajú ľahko premeniť na viscerálny tuk. Ak ste veľký jedák, vyškrtnite si škrob z jedálnička, alebo ho aspoň obmedzte na minimum. Namiesto neho si doprajte za hrsť orechov alebo listovej zeleniny.

12. Jedzte menšie porcie jedál

Existuje veľa rád o tom, čo a ako jesť, ak chcete zmenšiť vrstvu brušného tuku, ale ten, ktorý dáva skutočný zmysel, sú menšie porcie, pomalšie jedenie a princíp piatich jedál denne – raňajky, desiata, obed, olovrant a večera. Keď budete jesť menšie porcie jedla a konzumovať ich pomalšie, umožníte vášmu telu postupne spracovať to, čo konzumujete. Do organizmu sa stihnú uvoľniť enzýmy, ktoré mozgu dajú signál, že žalúdok je plný. Menšie porcie vám taktiež umožnia jesť viac jedál denne, čo udržuje váš metabolizmus a tráviaci systém aktívny.

13. Prekonajte svoju kondičku

Prekonávanie vlastných limitov súvisí s poradím a kombináciou štýlov cvikov. Každý športovec má svoj prah bolesti, s ktorým sa však správnym trénovaním dá pracovať. Chce to len trpezlivosť, čas a vôľu. Ak pravidelne cvičíte to isté, asi sotva pocítite svoje limity. Ale ak prekvapíte svoje telo malou zmenou v podobe rôznych štýlov tréningu a intenzity cvičenia nad rámec, môže to efektívnejšie pôsobiť na metabolizmus a spaľovanie tukov. Všetko však s mierou.

14. Bohatý jedálniček

Jedenie rovnakých druhov jedla v rovnakej časti dní môže spôsobiť, že na vaše telo to bude mať nežiaduci vplyv. Občas je potrebné konzumovať aj také potraviny, ktoré nepoznáme a o ktorých vieme, že obsahujú taktiež dostatok živín, vitamínov, minerálov a organických zlúčenín. Aby ste váš metabolizmus udržali stále aktívny, ponúknite mu niečo navyše. Neznamená to siahnutie zrovna po hamburgeroch, ale o rozšírení vašich kulinárskych horizontov.