65 rokov MotoGP

0
293

[one_full last=“yes“ spacing=“yes“ center_content=“no“ hide_on_mobile=“no“ background_color=““ background_image=““ background_repeat=“no-repeat“ background_position=“center center“ border_size=“1px“ border_color=“#81d742″ border_style=“solid“ padding=“10px“ margin_top=““ margin_bottom=““ animation_type=“0″ animation_direction=“down“ animation_speed=“0.1″ class=““ id=““][fusion_text]Pripravil: Jaroslav Krafka | Foto: Shutterstock.com[/fusion_text][/one_full][fusion_text]

Najzručnejší jazdci z desiatich krajín sveta osedlávajú najvýkonnejšie mašiny. Mašiny prešpikované revolučnými technológiami z dielne troch oficiálnych výrobcov: Ducati, Yamaha a Honda. MotoGP oslavuje tento rok šesťdesiatu piatu sezónu.

Vojna prerušila preteky

Hoci už začiatkom dvadsiateho storočia vznikali mnohé súťaže motocyklov, II. svetová vojna preťala dráhu takmer všetkých. Novodobá história súťaží sa začala písať až po nej. Teda, až niekoľko rokov po nej. Je známe, že v povojnovom období bol benzín vzácny a využíval sa na potrebnejšie účely ako do pretekárskych motoriek.

Najstaršie preteky, World Championship, pôvodne vznikli v roku 1949. Hneď od začiatku sa súťažilo v štyroch kategóriách, ktorých vrchol boli motorky s objemom 500 kubických centimetrov. Víťazom tejto kráľovskej kategórie sa stal britský jazdec Leslie Graham na motorke od AJS. Triedu 350 cm3 obsadil ďalší Brit Freddie Frith na Velocette, kým triedu 250 cm3 a 125 cm3 si rozdelili Taliani Bruno Ruffo (Moto Guzzi) a Nello Pagani (Mondial). Talianske motocykle dominovali v päťdesiatych rokoch svetovému šampionátu. Firmy ako Gilera a MV Augusta boli v tom čase pýchou Talianska – krajiny výrobcov motocyklov.

Nastupujú Japonci

Zaujímavé je, že až do šesťdesiatych rokov sa súťaže nezúčastňovali motocykle vyrábané v Japonsku. Trieda 50 cm3 bola odrazovým mostíkom pre Suzuki, japonského výrobcu, ktorý sa uchádzal o priazeň motocyklového sveta. A boli to práve japonskí výrobcovia, ktorým sa podarilo prerušiť v roku 1974 sedemnásťročnú šnúru víťazstiev talianskych strojov AV Agusta v prémiovej triede. Keď už je reč o rekordoch a víťazstvách, najúspešnejším jazdcom celej histórie súťaže bol Giacomo Agostini. Súťažil simultánne v rôznych kategóriách. Aj preto získal desať z pätnástich titulov počas piatich sezón.

Jazdci až do roku 2002 krotili motory s najvyšším objemom 500 cm3, až potom pravidlá dovoľovali používať štvortaktné motory s objemom až 990 cm3. Tento stav trval iba päť rokov. V roku 2007 sa objem valcov musel zmenšiť na 800 cm3. Aj tento údaj však patrí do minulosti. Už druhú sezónu ženú vpred dvojkolesových tátošov počas pretekov jednolitrové (1000 cm3) prototypy vymakaných motorov.

Sezóna 2014

Nasledujúca sezóna so sebou prinesie aj menšie kozmetické úpravy. Trieda CRT už nebude existovať. Z toho vyplýva, že MotoGP sa bude deliť iba na dve triedy. Open a Factory. Rozdiel medzi nimi treba hľadať v riadiacich jednotkách, ktoré budú v motorkách použité. Motocykle v kategórii Open budú používať vlastné riadiace jednotky s vlastným softvérom, kým v kategórii Factory je podmienkou riadiaca jednotka od Magneti Marelli s vlastným softvérom. Obe kategórie sa budú líšiť aj v množstve paliva na jedny preteky. Motorky v kategórii Open budú môcť použiť 24 litrov a tie v kategórii Factory si budú musieť vystačiť len s 20 litrami. A aby informácií o číslach nebolo málo, Open budú môcť použiť až dvanásť motorov, kým Factory iba päť.

Pôvodne bola v kalendári aj brazílska Grand Prix. Koncom februára však Medzinárodná motocyklová federácia (FIM) vydala aktualizovanú verziu kalendára majstrovstiev sveta cestných motocyklov, ktorá na 28. septembra definitívne presúva Veľkú cenu Aragónie.


Najúspešnejší výrobcovia v MotoGP za ostatných 65 rokov

AJS 1 titul konštruktérov, 9 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Aprilia 18 titulov konštruktérov, 274 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Derbi 8 titulov konštruktérov, 93 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Ducati 1 titul konštruktérov, 32 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Garelli 5 titulov konštruktérov, 51 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Gilera 5 titulov konštruktérov, 59 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Kreidler 7 titulov konštruktérov, 71 víťazstiev vo všetkých kategóriách
KTM 3 titulov konštruktérov, 24 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Harley Davidson 1 titul konštruktérov, 28 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Honda 62 titulov konštruktérov, 667 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Kawasaki 9 titulov konštruktérov, 85 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Mondial 5 titulov konštruktérov, 18 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Moto Guzzi 6 titulov konštruktérov, 45 víťazstiev vo všetkých kategóriách
MV Agusta 37 titulov konštruktérov, 275 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Norton 4 tituly konštruktérov, 41 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Suzuki 15 titulov konštruktérov, 155 víťazstiev vo všetkých kategóriách
Yamaha 37 titulov konštruktérov, 479 víťazstiev vo všetkých kategóriách


[/fusion_text][one_full last=“yes“ spacing=“yes“ center_content=“yes“ hide_on_mobile=“no“ background_color=““ background_image=““ background_repeat=“no-repeat“ background_position=“left top“ border_size=“0px“ border_color=““ border_style=“solid“ padding=““ margin_top=““ margin_bottom=““ animation_type=“0″ animation_direction=“down“ animation_speed=“0.1″ class=““ id=““][sharing tagline=“Zdieľaj“ tagline_color=““ title=““ link=““ description=““ pinterest_image=““ icons_boxed=“yes“ icons_boxed_radius=“4px“ box_colors=““ icon_colors=““ tooltip_placement=““ backgroundcolor=““ class=““ id=““][/sharing][/one_full]