7 najčastejších zranení pri behu – čo s nimi?

Beh dokáže v našom živote veľa zmeniť v pozitívnom zmysle, ale má aj svoje nevýhody – zranenia. Ktoré sú najčastejšie a čo s nimi? Dá sa im preventívne vyhnúť? Pripraviť, sa pozor, štart! Akokoľvek si na seba dávame pozor, aj tak sa nechtiac zraníme. Lekári hovoria, že až polovica všetkých bežcov sa počas svojho života stretne so zranením. Tomu sa však dá zabrániť len tým, že budeme počúvať svoje telo a preventívne sa viac venovať príprave pred behom. Príprava v sebe zahŕňa predovšetkým správny výber topánok, dostatočný strečing a dobre zvládnuté techniky behu.

0
20137

 

22. ITB syndróm

Syndróm iliotibiálneho traktu (ITB) je bolesť a zápal vonkajšej strany kolena, kde sa sval na vonkajšej strane stehna začne trieť o bočnú hlavicu v spodnej časti stehennej kosti. Bolesť na začiatku nebýva veľmi intenzívna, je skôr tupá a trvá počas celého trvania tréningu. Ihneď ako s behom prestaneme, bolesť pominie. Neskôr sa o slovo opäť prihlási, no ak ju začneme kvôli slabej intenzite ignorovať, zosilnie. Stane sa ostrejšou a zhorší sa hlavne pri behaní dolu kopcom, na nerovnej ploche či pri chodení po schodoch. Miesto býva citlivé na dotyk a ak sa tam nachádza aj zápal, zvykne sčervenieť. Príčiny bolesti môžu byť rôzne. Od faktoru plochých nôh, cez nevhodnú bežeckú obuv až po nedostatok strečingu či nadmerné behanie po nerovných povrchoch.

Liečba a prevencia

Čo platí pri jednom zranení, neplatí pri druhom. Tu si môžete pomôcť aj podomácky, napríklad obkladom z ľadu. No aj tu zranenie závisí od intenzity bolesti. Ak nie je príliš prudké, postačí zníziť tréningovú záťaž a zaobstarať si protizápalové liečivo, napríklad vo forme gélu alebo masti, ktorú kúpite aj v lekárni. Dôležité je však upozorniť, že bolestivé miesto sa nemasíruje. Pomôcť môže aj vhodný strečing pred behom, šetrenie sa, alebo na chvíľu vymeniť behanie za iný typ športu, napríklad plávanie. Ak bolesť do troch týždňov nezmizne, je vhodné zveriť sa do rúk odborníkom. Prevenciou pri predchádzaní tohto typu zranenia je spomínaný vhodný strečing ITB 3 až 5 krát do týždňa, vhodná obuv a vyhýbanie sa behu po nerovnom teréne a dolu kopcom.