Ako sa stravuje Katarína Janečková

Sama hovorí, že veľa počúva svoje telo. Stravuje sa pomerne jednoducho a hlavne na prípravu jedál používa čerstvé potraviny. Špecifiká a nuansy stravy našej úspešnej wakeboardistky vám zodpovie v exkluzívnom rozhovore pre Šport je život.

0
414

Katarína Janečková (2. máj 1988)

Viacnásobná majsterka Slovenska vo wakeboardingu 2011 a majsterka sveta vo wakeboardingu v kategórii Woman Open 2011 (19-29) WWA Wake Park World Championship. Počas nášho rozhovoru trénovala ako obyčajne v tureckom wakeparku Hip­‑notics. Už tretí rok po sebe tu organizuje kemp WAKE with KATE a učí záujemcov wakeboardovať. Žiaľ, v lete minulého roku si poškodila oba menisky (pozn. red. funkciou meniskov je tlmenie nárazov a stabilizovanie kolenného kĺbu), takže pretekov sa už veľmi nezúčastňuje a viac sa venuje maľbe, ktorá je aj jej povolaním. Doma jej visia 4 zlaté medaily z majstrovstiev Slovenska, zopár ich je aj medzinárodných. Ako sama tvrdí, sklenenú trofej z majstrovstiev sveta v Abu Dhabí má jej mamina hrdo vystavenú vo vitrínke. Katarína sa zo všetkého, čo jej wakeboarding priniesol, veľmi teší a najviac ju teší, ak vidí, ako sa tešia ľudia, ktorí wakeboarding práve objavili, napríklad na kempe.

Ako vyzerá váš bežný jedálniček?

Na raňajky mám rada sladké, to si vychutnávam hlavne doobeda, aspoň ma to potom po zvyšok dňa až tak neláka. V poslednom čase si robievam banánovú palacinku. Stačí mi jedna. V miske zmiešam roztlačený banán, dve vajíčka, mandľovú múku a šupnem na panvicu. Namiesto masla si dám na ňu lyžičku kokosového oleja a posypem čučoriedkami a pekanovými orieškami alebo pomletými ľanovými semiačkami. Ďalšie jedlo záleží od toho, kde sa nachádzam a koľko mám času. Keď stíham, spravím si napríklad kuracie prsia s chrumkavou kožou a karfiolovým pyré a ak to má byť „rýchlovka“, tak sushi, quinoa alebo kus kus so zeleninou je tiež super. Snažím sa stravovať pomerne jednoducho a hlavne jem čerstvé potraviny.

Mení sa vaše stravovanie počas predsúťažnej prípravy, resp. v sezóne oproti zvyšku roka?

Snažím sa byť fit a jesť kvalitné potraviny počas celého roka. Skôr na súťažiach sa mi to zdá niekedy so stravou komplikovanejšie. Totiž nie na každom vleku je dostupné dobré jedlo. Väčšinou si pred cestami kúpim rôzne semiačka, oriešky, energy tyčinky a vitamíny, ktoré mi dodajú energiu, keď nemám dostupné jedlo, na ktoré som zvyknutá. Keď som začala s wakeboardingom a chodila popri tom aj na thajský box, pribrala som za rok takmer 10 kg. Bol to taký mix svalovej hmoty a obrovského apetítu, predsa len som na vode visela skoro stále. Teraz som umiernenejšia, o pár rokov staršia a mám pocit, že svojmu telu už rozumiem lepšie.

Kempy organizujete v zahraničí – v Turecku. Ako riešite stravu počas kempu resp. v cudzokrajných destináciách?

V tureckom wakeparku Hip­‑notics jedlo, našťastie, riešiť vôbec nemusím. Podáva sa tam 3 × denne a je výbornou kombináciou chutného a zdravého. Každý deň trošku mäska, sem tam grilovaná ryba a množstvo zeleniny a šalátov s domácim olivovým olejom. Po novom chovajú aj vlastné sliepky, čiže na raňajky mávame čerstvé vajíčka. Ku každému jedlu máme k dispozícii tony červeného melónu ako dezert.

Wakeboard zahŕňa i rôzne akrobatické prvky, triky vo vzduchu. Aká strava je nevhodná a aká vhodná pri takýchto pre žalúdok človeka neprirodzených polohách?

Asi sa to nedá takto zovšeobecňovať, každému inak trávi a niekomu spraví dobre to a inému zasa nie. Treba počúvať vlastné telo. Najlepšie je si po jedle chvíľku oddýchnuť, kým sa zavesím na wakeboard dolu hlavou. (smiech)

Stáva sa i vám, že „konštelácia“ stravy, spánku a tréningového či súťažného zaťaženia jednoducho nefunguje? Ako ste riešili a riešite takéto situácie?

Nefunguje jedine vtedy, ak to hlava dovolí. Spánok je veľmi dôležitý a strava tiež, ale najväčší faktor na vode, ktorý ovplyvňuje moje výkony, je pre mňa stres alebo strach. Snažím sa jazdenie si vychutnávať a brať súťaže s nadhľadom. Nie je to pre mňa zas také ťažké, keďže som predovšetkým umelkyňa a wakeboarding je len moje hobby. Pamätám si chvíľky, keď som bývala nervózna pred súťažou a vtedy mi najviac pomohlo, keď som zavolala tatinovi, ktorý ma vždy dokázal upokojiť.

Katarína Janečková 2

Ženy – športovkyne musia pri tréningoch a zápolení rátať i s cyklom. Má to u vás vplyv na metabolizmus a celkovú výkonnosť?

Našťastie, cyklus nemávam ani veľmi dlhý, ani bolestivý, takže, ak nerátam to, že niekedy by som bola najradšej v posteli a leňošila, vplyv to na mňa výrazný nemá.

Čo odporúčate alebo čo by ste odporučili začínajúcim a amatérskym wakeboardistom, ale aj aktívnym športovcom v oblasti stravovania?

Netrúfam si vyslovene odporúčať, ale určite treba počúvať vlastné telo. Prešla som si aj obdobím, kedy som musela veľmi striktne dodržiavať jedálniček kvôli histamínovej intolerancii, ktorú mi zistili. Musela som jesť iba čerstvé veci a viac potravín som nemohla, než mohla. Teraz skôr dbám na to, aby som mala svoj vlastný pokoj, keď ho potrebujem, aby som bola obklopená dobrými ľuďmi a mala čas na veci, ktoré mám rada. Stravujem sa celkom jednoducho, vždy viem, čo jem – to znamená, že nefandím polotovarom, ochucovadlám, kadejakým sladkým drinkom a fast foodu. Medzi moje obľúbené potraviny patria vajíčka, avokádo, kokosový olej, čerstvé bylinky, zelenina, kvalitné mäso, čerstvé šťavy, med, ovocie a oriešky. Keď mám chuť na koláč, upečiem si ho. A tiež sa svet nezrúti, ak si dám po tréningu Horalku, zmrzlinu, alebo rezeň od babky. (smiech)

Máte nejaký obľúbený recept?

Nedávno som strávila mesiac v New Yorku a keďže život je tam celkom drahý a uponáhľaný, prežila som pomaly polovicu môjho výletu na rýchlom recepte z quinoi. Je to veľmi chutná obilnina s vysokým obsahom proteínu. Varí sa 10 – 15 minút vo vode ako ryža. Medzitým si spravím vajíčko na mäkko, prípadne podusím hríbiky alebo rýchlo opečiem cuketu do chrumkava. Do hotovej quinoi pridám to, čo mám po ruke. Najviac mi chutí s avokádom, tymiánom, cuketou, vajíčkom, čerstvým špenátom, hríbikmi, posypaná parmezánom, čerstvo pomletým korením a morskou soľou.

Rozhovor o wakeboardingu