Ako sa stravuje Michaela Hluchová

Nech sa na to pozrieme z akejkoľvek strany, strava je so športom prepojená. Lektorka powerjogy Michaela Hluchová nám prezradila, aké jedlo jej dobíja baterky a pomáha podávať lepšie výkony.

0
377

Michaela Hluchová, nar. 2. 2. 1969 v PiešťanochD7C_0509_resize

  • Január 2001 – Tréner Rekreačného aerobiku III. triedy, Škola aerobiku Topoľčany
  • Marec 2001 – Body styling diplom, Škola aerobiku Topoľčany
  • Jún 2001 – Tréner Rekreačného aerobiku II. triedy, Škola aerobiku Topoľčany
  • Máj 2002 – Master inštruktor, Škola aerobiku Topoľčany
  • September 2004 – Body Balance certifikát – workschop, FACE CZ
  • December 2004 – Power yoga basic, Český svaz aerobiku CZ
  • Február 2005 – Naučte sa Powerjogu osvedčenie, Spot club Pohoda TT
  • Apríl 2005 – Aerobics, Bodystyling certifikát – workshop, FACE CZ
  • Október 2005 – Powerjoga – workshop osvedčenie, Sport club Pohoda TT
  • November 2005 – Aerobic s Charlotte Andersson – workshop osvedčenie, Sport club Pohoda TT
  • December 2005 – Body styling diplom – certifikát, FACE CZ
  • Apríl 2006 – Body styling diplom – certifikát, FACE CZ
  • Apríl 2006 – Dance aerobic + posilňovanie – workshop certifikát, FACE CZ
  • November 2006 – Powerjoga workshop certifikát, Spor club Pohoda TT
  • Marec 2007 – Diplom powerjoga advanced (BMSA Akademie), Spotr club Pohoda TT
  • Apríl 2007 – Základný výcvik – hipoterapia – osvedčenie, Hippoclub Liptovská Sielnica
  • Máj 2007 – Diplom Fitball + overball, FACE CZ
  • December 2007 – Inspiration Day – Pilates – workshop certifikát, Sport club Pohoda TT
  • Január 2008 – Inspiration Day – Pilates – workshop certifikát, Sport club Pohoda TT
  • Jún 2008 – Diplom Core Bosu – certifikát, FACE – Sport club Pohoda TT
  • 1984 – 1987 – Stredná zdravotná škola, odbor diétna sestra (asistent výživy)
  • 2005 – 2008 – Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Inštitút fyzioterapie, balneológie a rehabilitácie v Piešťanoch – bakalárske štúdium fyzioterapeut

Od roku 2001 inštruktorka aerobiku a príbuzných športových smerov. Od roku 2006 sa venuje powerjoge a BOSU tréningom. Od roku 2008 zakladateľka a lektorka Powerjoga Akadémie Slovensko – vzdelávacia akadémia akreditovaná MŠVVaŠ Slovenskej republiky, ktorá školí nových lektorov powerjogy a hathajogy.

Strava, joga, životný štýl, ako to z tvojho pohľadu súvisí?

Tak ako v ľudskom organizme všetko so všetkým súvisí, tak je to aj v súvislosti človeka s vonkajším prostredím. Všetky súvislosti, ako žijeme, sa odrážajú na našom zdraví, na našom myslení aj konaní. Stále viac ľudí objavuje staré prostriedky, ktoré privádzajú súčasného človeka späť k jeho prirodzenosti a podstate. Chceme sa zastaviť, odpočinúť si, ale zároveň urobiť niečo pre svoje preťažené telo a myseľ. Joga je pre mňa jednou z možností, ako to dosiahnuť. Pomáha upokojiť myseľ, uvoľniť napätie, načerpať novú energiu, ale aj posilniť ochabnuté svaly a zlepšiť pružnosť tela. Čo je naozaj pre dnešného človeka veľmi potrebné. Aj to, ako sa stravujeme, sa následne odrazí na našom zdraví.

Čo sú podľa teba vhodné raňajky, obed a večera pre športovca, či už rekreačného, alebo aj profíka?

Každý jedinec má rozdielne fyziologické, ale aj subjektívne potreby. Dnes je množstvo zdrojov publikovaných či už na internete, alebo v časopisoch, knihách. Žiaľ, sme zasypaní neustálymi zmenami v informáciách, ktoré sa týkajú stravovania. Orientovať sa dnes v kvalite potravín nie je jednoduché. Žijeme v dobe, keď naše potraviny sú plné pridaných látok (aditív), konzervantov a podobne. Je to veľmi náročné pre človeka, ktorý sa zaujíma o pôvod a stav potravín, ktoré konzumuje. Ak človek nie je vrcholový športovec, nepotrebuje špeciálne upravovať stravu. Vyvážená strava bez extrémov, prispôsobená aktivite, a naučiť sa vnímať svoje telo – to je z môjho uhla pohľadu dôležité, či pre profesionálneho, alebo rekreačného športovca.

Ako vyzerá tvoj bežný stravovací deň?

Stravujem sa jednoducho, tak sa cítim najlepšie. Samozrejme, aj mne sa stane, že to s jedlom preženiem, či už na oslave, alebo z nedostatku času. Vtedy viem, že mi nebude dobre a telo mi to dá pocítiť. Potrebujem raňajky, obed a na večeru skutočne už len niečo drobné. Vyhovuje mi jesť 3x denne a medzi jedlami žiadne „pamlsky“. Ak na mňa príde nutkanie, doprajem si dobrú čokoládu, milujem bonbóny z kvalitnej čokolády. Radosť mi urobí aj ovocie alebo poctivý domáci koláč. Žiadne keksíky, tyčinky, chipsy. Na raňajky mám rada celozrnné pečivo alebo chlieb s maslom a medom, prípadne domáci džem, ktorý si vyrábam sama. Nepohrdnem ani bielym gréckym jogurtom s ovocím, rôznymi semiačkami, orechami. Milujem rannú kávu. Z tekutín pijem najčastejšie vodu s citrónom alebo aj bez. Keďže obedujem väčšinou mimo domu, snažím sa vyberať z možností, ktoré ponúkajú reštaurácie. Vyhľadávam jednoduchosť a kvalitu, nie som vegetarián, takže jem aj mäso a ryby. Večeriam až po odučených lekciách jogy, čiže až po 20.00. No skutočne je to najmenšie jedlo dňa.

Čo ti najviac funguje pred cvičením a čo po ňom?

Nejesť pred cvičením viac ako 4 hodiny, moje posledné jedlo je obed, ak si niečo drobné dám, je to ovocie alebo niečo mini sladké okolo 14-15.00 hodiny. Po cvičení je ideálne nenajesť sa hneď, ale počkať 30-40 minút. Zdôrazním, že je to individuálne. Sú ľudia, ktorí potrebujú zjesť niečo aj pred cvičením, inak by nevládali.

Máš osvedčené tipy na regeneráciu? Aké jedlo ťa vždy postaví na nohy?

Keď cítim, že potrebujem tzv. odľahčovací deň, tak si ho zaradím. Vtedy pijem len vodu s citrónom, kajenským korením a javorovým sirupom, prípadne nejaké čerstvé ovocné šťavy. No nerobím to z povinnosti, iba keď skutočne cítim, že to potrebujem a bez problémov zvládnem. Neviem hladovať, keď som hladná, som nervózna a slabá. Ak je kvalitne urobená sviečková na smotane, tak ma postaví na nohy aj tá. Takú si viem uvariť sama. Naopak – zlé jedlo ma vie veru poriadne rozladiť.

Joga sa často mylne spája s asketizmom, odriekaním či hladovkami. Aký máš na to názor? Môže byť jogín gurmán a vychutnávať si rôzne hriešne jedlá? Veľa ľudí má totiž predstavu, že môže len sedieť a meditovať.

Najstaršie formy starostlivosti o telo sú opisované a datované niekoľko tisíc rokov pred n. l. To znamená, že kult tela a duše bol vždy predmetom záujmu ľudstva. Odjakživa dochádzalo u ľudí k filozofickým a meditačným úvahám o prapôvode človeka a života, a sebapoznávanie je podstatou tohto procesu. Očistné techniky sú súčasťou systému jogy. Niekomu v joge stačí len cvičiť, samotné cvičenie a pranajáma sú tiež očistou tela. Pôst súvisí so sebaovládaním a tým spoznávaním samého seba. Naučiť sa v živote sebaovládaniu je naozaj dôležité. Je potrebné nie len v jedle, ale vo všetkých sférach života. Ja mám rada voľnosť a naopak nemám rada akúkoľvek manipuláciu. Preto preferujem jogu, ktorá nikam človeka netlačí. Môže ukázať cestu, ponúkne možnosti a človek si vyberie. Venujem sa powerjoge, pretože sa stará o telo a rozvíja ho. Powerjogou posilníme disciplínu, fyzickú aj psychickú kondíciu aj sebaúctu. Rôzne štýly jogy majú svoje spôsoby, techniky a každá má svoj význam, je to len záležitosť rozhodnutia, ktorým smerom posunieme náš život a v čom sa cítime dobre.

Joga súvisí aj s ajurvédou. Skúsila si jej princípy? Ako sa s ňou stotožňuješ?

Ajurvéda je holistický systém, ktorý sa rozvinul v Indii ako liečebný systém, ktorého cieľom je dosiahnuť u človeka harmóniu tela a duše nielen so samým sebou, ale aj s prostredím, v ktorom žije. Ajurvéda používa terapeutické prostriedky na dosiahnutie harmónie organizmu a je úzko spätá s jogou a meditáciou. V rámci objavovania nových poznatkov o ľudskom organizme som si kúpila a prečítala knihy o ajurvéde, o jej princípoch. Veľmi zaujímavá veda o zdraví, páči sa mi jej celistvý prístup k človeku, ajurvéda má vynikajúci preventívny charakter.

Ženy často experimentujú. Skúsila si niekedy diétu kvôli štíhlej postave?

Časy, keď som skutočne mohla zjesť čokoľvek a nepribrala som, sú už preč. Je fakt, že so zvyšujúcim sa vekom skutočne pracuje metabolizmus inak. Napríklad moje telo je zvyknuté na dennodenný pohyb, ak sa menej pohybujem a viac leňoším, napríklad na dovolenke, tak to na hmotnosti hneď pocítim. Je to našťastie len prechodný stav, akonáhle sa vrátim k pohybu, hmotnosť sa stabilizuje. Ak je príjem energie vyšší ako výdaj. Nuž darmo – stará známa rovnica nepustí.

Aké je tvoje najobľúbenejšie jedlo?

Mám rada jedlo uvarené z čerstvých a kvalitných surovín. Obľúbených jedál mám viac. V detstve to bol kurací paprikáš s haluškami, ten mi mama musela variť aj na narodeniny. Teraz obľubujem zeleninové polievky.

Máš životné krédo?

Mám dokonca tri: Nestratiť lásku a odvahu! Nebrať sa vážne! Nebáť sa zmeny!