Ako sa stravuje Petra Valachovič Karabová

Zdravý životný štýl je trendom dnešnej doby. Nielen o tom, ako sa dá šport a zdravá strava dodržiavať počas tehotenstva a ako sa čo najskôr dostať do formy po pôrode, sa dozviete v rozhovore s výživovou poradkyňou a milovníčkou fitnes Petrou Valachovič Karabovou.

0
468

 

12714515_787792511326406_991572141_n

Petra Valachovič Karabová
(narodená 7. 6. 1986)

Je príkladom toho, že keď sa chce, tak sa dá. Cvičiť a zdravo sa stravovať začala pred piatimi rokmi, čiže v roku 2011. Pri svojej výške 165 cm za necelého pol roka schudla z 78 kíl na 53. Keďže miluje zdravú stravu, tak si minulý rok v júli spravila odborný kurz výživovej poradkyne a odvtedy sa neúnavne venuje tomu, ako pomôcť ostatným na správnej ceste za vytúženým telom.

Si čerstvá mamička, pred otehotnením si na sebe veľa makala v posilňovni a dodržiavala zdravú stravu. Ako si zvládala tehotenstvo – stravovanie a šport?

Keďže pred tehotenstvom som striktne dodržiavala stravu a cvičenie, bolo pre mňa toto obdobie veľkou zmenou. Jednak výzorovo, pretože telo sa začína postupne meniť a tým aj náš pohľad na samé seba. Aj keď som do piateho mesiaca aktívne športovala, priznám sa, že som mala problém zmieriť sa so zmenami. Ale dieťa je prvoradé, takže výčitky, že mám menej športovej aktivity, museli ísť bokom. Pokiaľ mamička cvičila intenzívne pred tehotenstvom, nevidím dôvod nepokračovať aj počas neho. Stravovanie som si, samozrejme, strážila, ale riadila som sa heslom: Z každého rožku trošku. Počas gravidity neodporúčam drastické dodržiavanie a počítanie kalórií alebo diéty.

A čo teraz po pôrode?

Vzhľadom na to, že som mala sekciu, moje zotavovanie bolo trošku zložitejšie. Napriek tomu som už 4 týždne po pôrode bola vo fitku! Viem, niekto si môže ťukať na čelo, ale kto ma pozná, toho to neprekvapilo. Pohyb bol pre mňa ako vykúpenie, telo si žiadalo svoju dávku aktivity. Každá žena po pôrode musí cítiť, ako na tom je, a najmä sa nepresiľovať. Takisto nie je dobre hneď zmeniť jedálniček a životosprávu s cieľom silou-mocou schudnúť. Treba si uvedomiť, že tehotenstvo a pôrod je pre telo obrovská záťaž a v prvom rade sa organizmus musí spamätať. Organizmus a imunita sú extrémne vyčerpané a takáto drastická zmena môže viesť k poruche imunity a celkovému fyzickému, ale aj psychickému vyčerpaniu. Pre ženy, ktoré dojčia, to platí dvojnásobne. Treba nechať telo odpočinúť a vyrovnať sa so zmenami a so stravou. Na všetko treba čas. Čo sa týka mňa, mám momentálne pauzu, pretože som bola často chorá – ako som spomínala problém nepresiľovať sa – keďže inak ako na maximum športovať neviem, vypomstilo sa mi to. Chvalabohu, odmlka bola krátka a čoskoro začínam znova a tentokrát už aj so stravou.

12666235_787792024659788_167694982_nAký je tvoj bežný deň? Čo si dopraješ na raňajky, obed a večeru?

Po pôrode som veľmi dlho tápala ako začať. Či jesť 6-krát denne, alebo ako pred tehotenstvom 3-krát. Alebo ako vlastne. Je veľmi dôležité a hlavne veľmi ťažké nájsť si pri dieťati režim. Zo začiatku som skúsila jedávať šesť až sedemkrát denne. Nedalo sa to napriek tomu, že s malým máme pravidelný a železný režim, ktorý sme mu s manželom nastavili hneď po pôrode kvôli tréningom a samým sebe. Denný rytmus sa, samozrejme, krúti okolo nášho syna – nakŕmiť, obliecť, ak sa pogrcká, opäť prezliecť, nachystať seba, veci, kočiar – nedajbože nejaké nepredvídateľné okolnosti a hups, je jedenásť hodín a ja zisťujem, že som sa zabudla najesť alebo napiť. Tak som to vzdala a prešla na svoj klasický režim – ráno hneď po prebudení vypijem vodu s citrónom, o dve hodiny zvyknem piť mandľové alebo ovsené mlieko s banánom, orechmi, chia alebo ľanovými semiačkami. Na obed, vždy medzi 12. a 13. hodinou, si dám buď mäso (kuracie prsia, bravčová panenka alebo hovädzia sviečková), alebo lososa na pare so zeleninovým šalátom s olivovým a avokádovým olejom a semiačkami. O 16. si zvyknem dať nejaký citrusový mix alebo bielkoviny a tuky, čiže napríklad mozzarellu, rajčiny, tuniak… ak necvičím, po 16. nejem. Ak cvičím, po tréningu si dám to, čo by som inak mala na obed a obed si dám ľahší. Takisto striedam mäsové a bezmäsité dni. Snažím sa jesť 30 : 70 s tým, že 70 % prevládajú rastlinné tuky a bielkoviny.

12695756_787791844659806_182893234_nVzhľadom na to, že máš malé bábätko, stíhaš jesť pravidelne? Čo by si poradila mamičkám, ktoré majú málo času?

Odporúčam si nájsť svoj režim a jesť v pravidelnú hodinu. Ak niekto stíha viac ako 3x denne a vyhovuje mu to, tak super, ale kľúčom je dodržiavať pravidelnosť. Takisto si treba odsledovať hlad, dieťa a čas si už iba nastaviť.

Vráťme sa opäť k cvičeniu, čo by si odporučila jesť pred tréningom a čo po ňom a kedy?

Nad touto otázkou, ktorú dostávam pravidelne, sa vždy pousmejem, pretože väčšina dychtivo očakáva nejaký magický recept, vďaka ktorému sa chudne alebo naberá. V prvom rade si treba uvedomiť, že taký recept neexistuje. Každý z nás je individualita a más svoj vlastný metabolizmus. Závisí to aj od iných aspektov, napríklad či má dotyčný tréning ráno alebo večer, či sa zameriava na chudnutie alebo naberanie, či cvičí kardio alebo s činkami, či je to muž alebo žena, aký má bazálny metabolizmus, výdaj a príjem. Rovnako neexistuje jeden a ten istý železný jedálniček, ktorý zaručuje excelentné výsledky pre všetkých. Ak sa však bavíme všeobecne – hodinu až dve pred tréningom jesť neodporúčam. Jednak telo trávi, čomu venuje veľa energie, a cvičiť s plným žalúdkom je nepríjemné. Po tréningu by som odporučila doplniť sacharidy a glykogén po záťaži – ideálne je jablko alebo banán. A do hodinky-dvoch sa najesť. Po tréningu by malo byť jedlo bohatšie, obohatené o tuky. Ja osobne zastávam názor, že zelenina by mala tvoriť väčšiu časť taniera. V akýkoľvek deň či hodinu.

Aké najčastejšie zlé návyky v stravovaní vidíš u športovcov?

Keď sa povie športovec, predstavím si bežca na dlhé trate…  športovec je pre mňa niekto, kto športom žije 24 hodín denne a zdravý životný štýl a stravovanie má v malíčku. Väčšinou robia chyby práve tí, ktorí začínajú, a hlavným kameňom úrazu je ich nevedomosť. Majú viac načítané na internete, ako odprezentované trénermi či výživovými poradcami. Potom mi chodia správy typu – Keď si zacvičím, môžem si dať rezeň? – Ja nepijem sladené nápoje, iba colu light. Alebo – Vieš čo, ja nemám čas sledovať si čas, kúpim si nemenované sušené nápoje, ktoré zaručujú chudnutie… tu sa dostávame k ďalšiemu problému, ktorým je netrpezlivosť a následná demotivácia. Každý chce všetko hneď a teraz a najlepšie bez jedinej kvapky potu s rezňom v jednej ruke a pivom v druhej. Potom príde na rad obviňovanie trénera či poradcu. Treba si uvedomiť, že telo pracuje ako celok a cvičenie sa nedá rozdeliť podľa toho, že tu chcem pribrať a tu schudnúť.

12674542_787792054659785_1780391056_n

Čo ty a sladkosti? Zhrešíš?

Ja a sladké – vďačná téma! Stane sa, že z času na čas si s manželom kúpime sladkosť, ale aj tu pozeráme na kvalitu pred kvantitou – čiže ak čokoládu, tak horkú. Inak u nás sladké nenájdete, okrem kvalitných čokolád, ktoré používam na pečenie. Vyhýbam sa rafinovaným cukrom, margarínom a hydrogenizovaným tukom. Hlavne viem, čo tam dám a keďže z toho nepriberám, asi pečiem dobre. Tiež som iba človek, ale čo sa týka stravy, som nekompromisná a viem povedať nie.

Aký je tvoj názor na súčasný „diétový trend?“

Diéty sú pre chorých ľudí, zdravá strava pre všetkých. Smutné je, že tí, čo jedia normálnu stravu, si myslia o nás zdravo sa stravujúcich, že diétujeme a doma objedáme listy šalátu. Pritom pre mňa je môj jedálniček viac chutný ako strava, na ktorej som vyrástla. Ale áno, dnes je veľmi in stravovať sa zdravo, napríklad cestoviny z cukety či mrkvy, raw koláče, ktoré zjete celé a nepriberiete, pretože tam nie je cukor, ale med či xylitol… neviem, či sa mám viac smiať alebo plakať. Opäť musím pripomenúť ľudskú dezinformovanosť. Nie je zdravé ako zdravé. Základ je vyvážená zdravá strava a pohyb. Ako všade, aj tu platí zlatá stredná cesta.

Tvoj obľúbený recept?

Nemám obľúbený recept. Milujem svoje jedlá a varím s radosťou, takže každý recept je môj obľúbený. Ak by ste chceli radu alebo inšpiráciu do kuchyne, stačí ma sledovať na facebookovej stránke Maškrty bez výčitiek.

12666434_787791984659792_1067292806_n