Ako sa stravuje Samuel Piasecký

Náš reprezentant v športovej gymnastike nedá dopustiť na princípy stravovania pračloveka a zdravé tuky. V exkluzívnom rozhovore pre Šport je život prezradil odkiaľ čerpá energiu na špičkové výkony.

0
432
Slovenský športový gymnasta Samuel Piasecký má už svoju kvalifikáciu za sebou. Vo svojej olympijskej premiére sa však predstavil len v cvičení na bradlách a hrazde.Na snímke slovenský športový gymnasta Samuel Piasecký cvičí na bradlách počas kvalifikácie na olympijských hrách v Londýne 28. júla 2012.FOTO TASR - Ján Súkup

 

Samuel Piasecký (31. október 1984)

Slovenský reprezentant v športovej gymnastike. Medzi jeho doterajšie úspechy môžeme zaradiť účasť na LOH v roku 2012 (11. miesto na bradlách), ďalej to bol svetový pohár v Čile v roku 2004 (1. miesto na bradlách, 2. miesto na hrazde, 3. miesto na prostných), svetový pohár B kategórie v roku 2006 (1. miesto na bradlách, 4. na hrazde), finále pretekov svetového pohára v roku 2008 (3. miesto na bradlách) a majstrovstvá Európy v roku 2012
(5. miesto na bradlách, 7. miesto finále na hrazde). Vymyslel jeden z nových prvkov pri cvičení na bradlách (veľtoč s dohmatom na jednu žrď), ktorý nesie jeho meno.

Ako vyzerá bežný jedálniček vrcholového gymnastu?

V minulosti som mal od Vlada Zlatoša detailne vypracovaný výživový a kondičný program. Mal som presne naplánované, čo mám jesť a kedy. V poslednej dobe skúšam stravovanie „pračloveka“. Celý deň takmer nič nejem a doprajem si iba večeru, ktorá je doslova hostinou. Raňajkujem power coffee – kávu s maslom, kokosovým tukom a škoricou. Na obed mám proteínový šejk. Večeriam šalát s mäsom alebo rybou, napríklad s lososom, k tomu pohár vína a proteínový nápoj. Oproti minulosti necítim žiadne rozdiely. Len nemusím myslieť na jedlo a jeho prípravu. Samozrejme, to čo vyhovuje mne, nemusí aj druhým. Každý človek je iný a mal by nájsť pre seba taký spôsob stravovania, ktorý mu najviac prospieva.

Ak prakticky nejete, odkiaľ čerpáte energiu na športové výkony?

Keď sa človek nachádza v stave takzvanej ketózy, pociťuje hlad a ide trénovať, z tela sa vylučujú hormóny, z pečene sa vyčerpajú zásoby glykogénu a začnú sa tvoriť ketóny. Tento stav poznali už naši predkovia. Ide o prirodzený stav, kedy telo využíva ako zdroj energie výlučne vlastný tuk. Takýmto spôsobom sa najdlhšie zabezpečí energia.

Líši sa spôsob vášho stravovania počas predsúťažnej prípravy resp. počas súťažnej sezóny oproti zvyšku roka?

Strava sa nemení. No keďže si chcem udržať čo najvyššiu hladinu energie, aj v tomto období sa snažím dodržiavať štýl „pračloveka.“

Ako vyzerá váš jedálniček počas súťažného dňa? Čo vám dokáže dodať energiu a potrebné živiny na dosiahnutie najlepšieho športového výkonu?

Približne dve hodiny pred súťažou si doprajem zdravé tuky. Najlepším zdrojom energie sú pre mňa zatiaľ kokosový tuk, maslo a káva. A som zástancom porekadla: ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Na súťaž už idem pripravený z oveľa horších – tréningových podmienok. Súťaž je teda už len takým bonbónikom, ktorý sa zvláda v pohode.

Samuel PiaseckýMajú nejaké jedlá a nápoje vo vašom jedálničku červenú?

Áno. Môj životný štýl si vyžaduje aj odopieranie určitých jedál a nápojov. Počas súťažného obdobia je to najmä alkohol. A vôbec nepijem sladené nápoje. Najlepším nápojom je voda, ktorú niekedy striedam so slabšími čajmi. Raz ročne, v lete počas horúčav, kedy mám dlhé najnáročnejšie tréningy, používam aj iontové nápoje.

Tento rok ste kvôli zraneniu vynechali súťažnú sezónu. Zmenil sa počas tohto obdobia váš jedálniček? Ako sa stravujete počas rekolvalescencie?

Môj jedálniček to neovplyvnilo, iba pribudli regeneračné tabletky na urýchlenie hojenia ako wobenzym či profyzym.

Aké sú vaše najobľúbenejšie jedlá?

Segedínsky guláš, kôprová omáčka a kapustnica.

World Challenge Cup 2014