Ako sa stravuje veslár Lukáš Babač

Ako každý iný športovec, aj víťaz majstrovstiev Európy veslár Lukáš Babač dodržiava určitý stravovací režim. Momentálne má dvojfázové tréningy, takže na vode trávi veľa času, no popritom nezabúda, že zdravá a vyvážená strava je pre telo rovnako potrebná ako tvrdý tréning. Prezradil nám, aký je jeho kľúč k úspechu.

0
312

 

Bled 2015 LukasMedailónik:

Rodák z Piešťan sa od dvanástich rokov začal venovať veslovaniu a prvým väčším úspechom bolo 4. miesto na majstrovstvách sveta v kategórii Juniorov v roku 2004, vďaka čomu sa kvalifikoval na letné OH v Aténach, kde bol najmladším členom slovenskej reprezentácie. V roku 2010 získal striebro na majstrovstvách sveta na Novom Zélande. Medzi ďalšie úspechy v LM1x – ľahkej váhe – patria: strieborná medaila z majstrovstiev sveta U23 (2005), dve strieborné medaily z majstrovstiev Európy a titul Vysokoškolský šampión. V roku 2015 vyhral 2 FISA svetové poháre.

Kto sa stará o tvoju životosprávu? Tréner alebo ty sám?

Pred pár rokmi som oslovil jedného človeka z Piešťan (výživové štúdio) a s tým som viac-menej začal riešiť veci ohľadom výživy. Veľa vecí som síce už vedel a mal som už zabehnutý určitý režim, ale taktiež som vedel, že je čo zlepšovať a niekto iný by mohol mať viac vedomostí, ako mám ja. Neskôr som začal spolupracovať aj s jedným chlapíkom z Bratislavy zo Sportmedu – pretože sa o nás určitý čas starali, robili nám rôzne testovania a poradenstvo ohľadne výživy. Snažím sa z informácií, ktoré sa ku mne dostanú, vytiahnuť to najlepšie. Samozrejme, aj môj tréner sa venuje výžive, ale vzhľadom na to, že on je vegán a ja nie som s týmto smerom úplne stotožnený, tak to robím po svojom.

Keďže spomínaš vegánstvo, určite si si všimol, že v poslednej dobe sú hitom napríklad rôzne smoothie, raw alebo paleo strava. Preferuješ zeleninu, ovocie alebo mäso a aký spôsob prípravy?

Pre mňa je hlavné, aby bola strava čo najpestrejšia a čo sa týka spôsobu prípravy, tak určite na pare alebo varené, aby sa zachovali všetky živiny. Jem veľa zeleniny, ale takisto si rád dám mäso, najmä biele a najviac z neho asi ryby, sem-tam aj červené mäso. Snažím sa, aby som mal stravu bohatú na proteíny, sacharidy, bielkoviny a vitamíny. Vitamíny však musím dopĺňať aj tabletkovou formou.

Aké výživové doplnky používaš a aký máš na ne názor?

Určite sa netreba nechať zlákať nejakými reklamami, treba mať poriadne naštudované, čo od toho očakávam, čo mi chýba alebo čo potrebujem zlepšiť a doplniť v rámci výživy. Je potrebné najprv začať správnym jedlom a jedálničkom a potom sa obrátiť na doplnky. U mňa osobne je najväčším problémom vitamín B a potom vitamín C, ktorý síce užívam počas celého roka, no snažím sa dávať si na to pozor hlavne v prechodnom období, aby som nebol chorý.

eggs-1467286_1920

Keď sa pripravuješ na súťaže, máš iný jedálniček – je to striktnejšie?

Viac-menej sa snažím udržiavať sa vo forme počas celého roka, ale, samozrejme, pred pretekmi je to trošku iné, snažím sa, aby som mal energeticky výživnejšie jedlá, aby som naplnil svaly – najmä sacharidmi. Keď už začnú preteky, tak je to naopak a snažím jesť najmä jedlá, ktoré mi pomôžu pri regenerácii svalstva. Je tam menej mäsa, ale viac príloh – záleží na tom, v akom období sa nachádzam. Napríklad po pretekoch si dám aj tri dni po sebe to, na čo mám chuť.

Takže sem-tam aj zhrešíš (smiech)! Aké je tvoje najobľúbenejšie zdravé a nezdravé jedlo?

Zdravé – to budú asi cestoviny s tofu syrom a nezdravé – tých je asi viac (smiech), ale keďže som skôr mäsový, tak asi bravčové pečené, kapusta a knedľa, keď spraví mamina, to je také naj.

Keďže si vyštudoval hotelovú akadémiu, natíska sa otázka, či vieš a varíš si aj sám.

Áno, viem a varím si sám a, samozrejme, aj moja priateľka mi varí.

ERchamps 2016_Tę FISA Igor Meijer

Aký je tvoj jednodňový jedálniček, keď si v príprave, napríklad čo si jedol a budeš jesť dnes?

Raňajky vo všeobecnosti obľubujem sladké, i keď občas si dám aj avokádovú nátierku – snažím sa zapojiť aj tuky – ale dnes som mal napríklad knäckenbrot s maslom a džemom a lyžicu MCT oleja a vždy si dávam džús zarobený s kreatínom. Na desiatu som mal tvaroh s hrozienkami. Na obed mám dnes moje obľúbené cestoviny s tofu syrom, na olovrant nejaké orechy a večera – väčšinou jedávam šaláty, občas je k tomu aj nejaké mäso, aby boli zastúpené aj bielkoviny, a druhú večeru mám vo forme casein proteinu.

Na záver ma ešte zaujíma, či máš nejaký overený recept, ako sa dostať do formy, pretože po pretekoch a po sezóne si zrejme viac dopraješ a trošku zvoľníš.

Myslím si, že najdôležitejšie je, keď je hlava aj telo v určitej symbióze, čiže keď viem, že opäť začínam makať, jednoducho to utnem a držím sa opäť svojho režimu, či už tréningového, alebo čo sa týka stravovania.

Čo by si odkázal všetkým svojim fanúšikom?

Nech mi držia palce (smiech).