Ako sa stravuje Yveta Kulajtová

0
424

Ing. Yveta Kulajtová, rok narodenia 1958. Vyštudovala Strojnícku fakultu STU v Bratislave, kde sa aj narodila. Je bývalou atlétkou, Pray certificate má ešte od ZRTV ako cvičiteľ – pódiové tance, jazzgymnastika, aerobik, aqua aerobik. Certifikát inštruktorky jogy získala v Piešťanoch a je oprávnená precvičovať Powerjogu, Gravidjogu, Detskú jogu a v Prahe získala certifikát aj na Senior jogu.

Yvet, je šokujúce ako fantasticky vyzeráš. Čo treba robiť, aby sme vyzerali v tvojom veku tak dobre ako ty?

Ďakujem za poklonu, šokujem? Ľudia mi nevedia trafiť vek! Ale načo? Vek je len číslo. No ozaj sa teším, že vyzerám mladšie a s tým súvisí aj pocit zdravia. Treba veriť, že všetko, čo k nám ľudia vysielajú, je náš obraz! Možno, keby som sa na nich mračila a frflala, tak dnes vyzerám úplne inak… a ešte k tomu mám rada starostlivosť o svoje telo, nie je to náročné – pohyb, hygiena a strava. Naučila som sa počúvať reakcie svojho tela na životosprávu a snažím sa správať k sebe ohľaduplne a láskyplne.

Ako vyzerá tvoj bežný stravovací deň?

Moje stravovanie sa zásadne zmenilo, odkedy pracujem vo fitnescentre so svojimi deťmi, donútili ma stravovať sa podľa výživového programu, ktorý upravil môj metabolizmus. Bývala som unavená s permanentným pocitom, že ešte niečo musím zjesť. Na základe laboratórneho rozboru krvi a údajov o mojom zdravotnom stave mám odporučené potraviny, ich množstvá a kombinácie. Momentálne sa cítim vitálna, zdravá a svieža. Môj stravovací deň pozostáva z troch jedál, každé jedlo je nutrične ideálne vyvážené. A dodržujem pitný režim. V každej stravovacej jednotke je zastúpená bielkovina, ktorú konzumujem ako prvú. Nekonzumujem viac ako jeden druh bielkoviny v jednom jedle. Čo najmenej tepelne potraviny upravujem. Zatiaľ jem mäso, ale v ďalšom kole si nechám pripraviť jedálniček bez neho. Obmedzila som alkohol na pohár červeného vína po jedle, aj kávu pijem len v rámci jedla. Uvedomujem si, že jem preto, aby som zdravo žila, nežijem preto, aby som veľa jedla.

Ako spolumajiteľka fitnescentra, trénerka a fit mama stíhaš jesť pravidelne? Ako zvoliť ten správny systém, ako si nájsť na jedlo čas?

Odpoveď je v predchádzajúcej otázke. Máme tu v centre všetci rovnaký názor na stravu a pomáhame si pri príprave. Niektoré jedlá si pripravím tak, že si ich naporciujem, nasáčkujem cez víkend, keď mám viac voľna. Čo je nevyhnutné, zamrazím, ale čo nemám pripravené, to si skoro ráno idem dokúpiť čerstvé, aby som nezamrazovala. No a jem len trikrát denne, občas štyrikrát.

FB_IMG_1435517280362

Určite si v čase najväčšieho ošiaľu diét aj ty čo-to vyskúšala. Aké boli tvoje skúsenosti s diétami?

Keď som v minulosti nemala vyváženú stravu, tak som únavu kompenzovala maškrtením a následne som začala priberať, potom som zase začala rýchlo drasticky menej jesť a chudla som. Pravdou je, že nikdy som neprekročila hranicu obezity, ale žila som v nerovnováhe. Dôležité je uvedomiť si, aký typ človeka som a pristupovať k sebe realisticky. Ten, kto chce praktizovať diétu, mal by jej rozumieť. Uvedomiť si, že obžerstvo je jeden z hriechov. Vedieť, kedy je žalúdok naozaj prázdny, poznať výživové hodnoty základných potravinových zložiek, poznať ľudský metabolizmus a účinky potravy na metabolizmus, aby sme nedostatkom živín neuškodili dôležitým orgánom. Uvedomiť si, že každý sme individualita a nehnať sa do jedného stáda. A skúsenosti? Vyskúšala som ako 22-ročná uhľohydrátovú diétu – schudla som, stratila som veľa vlasov, popraskali mi nechty a rozhádzalo sa mi hormonálne telo. Ďakujem bohu, že som zdravá a mám deti.

Čo jesť pred tréningom a po ňom? Aké jedlo postaví teba po fyzickej námahe opäť na nohy a zregeneruje?

Poznáme veľa športových aktivít, aj veľa úrovní tréningov a každý si vyžaduje individuálny prístup. Ale keď sa mám vyjadriť všeobecne, tak: netrénujme najedení – minimálne 2 hodiny pred tréningom nejeme. Podľa toho, aký tréning sme absolvovali, treba rozlíšiť, ako nás tréning zaťažil a podľa toho zvolíme potreningovú výživu, ktorá nás zregeneruje, doplní stratené prvky, mala by obsahovať bielkovinu, minerály, vitamíny, prípadne kvalitné formy uhľohydrátov. Najideálnejšie pre rekreačných nadšencov pohybových aktivít je dobré dopĺňanie živín z prirodzenej stravy a vyvažovať straty pitným režimom /voda/. Mňa zregeneruje pohár vody s citrónom alebo menší pohár citrónovej šťavy.

Rada varíš? Aké je tvoje obľúbené jedlo? Čo si nedokážeš odpustiť?

Varím z potreby chutne sa najesť, vedieť, čo mám na tanieri a rýchlo navariť. Nevysmážam ani neopekám, aby som nezašpinila sporák. Nevyžívam sa vo varení. Deťom som varila, kým boli nesamostatné a muž má úplne iné stravovacie návyky, vie variť a stravuje sa sám. Už ani neviem, čo je to obľúbené jedlo, ako to bolo kedysi. Teraz konečne poznám, ako chutí potrava v ústach a teším sa, že ma vyživuje, čiže všetko, čo jem, je obľúbené. Prečo by som jedla neobľúbené? Každý deň mám orechy alebo jadierka a občas čokoládu.

Máš životné krédo? Aké?

Mám viacero takých, ktoré mi pomohli na ceste k mieru a spokojnosti ako napríklad Neubližuj, ale pomáhaj a budeš šťastný! No toto mi tak najviac dáva zmysel: Poznaj sám seba a potom pochopíš ostatných.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ