Ako sa stravujú Vlado a Tina Zlatošovci

Obaja sú od detstva športovci a prirodzene sa začali zaujímať aj o výživu. S postupujúcim časom zistili, že vplyv výživy zasahuje výrazne do celej existencie človeka. Lepšie informácie prinášajú lepšie výsledky a to ich motivovalo objavovať viac hodnoverných informácií. Tvrdia, že každý, kto chce lepšie zdravie, musí považovať výživu a pohyb za svoje hlavné nástroje. Zdravie považujú za základne osobné bohatstvo, ktorým by mal disponovať každý, ak mu ide o napĺňanie vlastného potenciálu

0
373
Stanislav Pittner

 

Mali ste vždy jedálniček pod kontrolou?

Aj keď sme manželia a v živote sme sa ozaj našli, v niektorých líniách sme predsa len trochu rozdielni. Vlado je skôr militantný typ, ktorý málokedy porušuje pravidlá „správnosti“ vo výžive, disciplína je mu vlastná. Ja (Tina) mám obdobia, kedy absolvujem turnajovú sezónu v beach volejbale a dodržujem všetko, ako sa len dá a potom je tu obdobie medzi tým, kedy si rada doprajem aj záležitosti, ktoré nie sú až tak úplne „kóšer“.

V akých hlavných bodoch sa podľa vás odlišuje strava aktívne žijúcich ľudí a profesionálnych dlhoročných športovcov?

Vieme priamo z praxe, že mnoho profesionálnych športovcov nemá ani poňatie o správnej výžive a jej vplyve na telo atléta (regenerácia, superkompenzácia, iné mechanizmy). Aktívne žijúci ľudia sú na tom s informáciami často oveľa lepšie. Niektoré základné fyziologické princípy sú vo výžive rovnaké pre všetkých. Ak chcete dosahovať stanovené ciele, musíte začať rešpektovať rôzne individuálne zvláštnosti ako genetika, vek, pohlavie, krvná skupina, somatotyp, nutričný typ, bazálny metabolizmus, denný výdaj energie, charakter práce, charakter tréningu, mentálne nastavenie a, samozrejme, aj športové ciele. A k tomu vedieť nastaviť optimálnu životosprávu je niekedy malá alchýmia.

Pomerne kontroverzná téma sú raňajky resp. odporúčanie raňajky vynechať. Môžete v krátkosti zhrnúť prínosy, ktoré táto zmena znamenala pre vás?

Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa, ktoré v záujme zachovania zdravia je dobré sa naučiť preskočiť. Desiatky rokov nám bolo neustále tvrdené, ako sú raňajky veľmi dôležité. Pre cereálnych lobistov nepochybne. Tina neraňajkuje po celý život, ja osobne (Vlado) som poctivo raňajkoval až 30 rokov, ale za posledné tri roky experimentovania som musel tento názor jednoducho prehodnotiť. Pre ľudí, ktorých bunky fungujú na glukózovom metabolizme (čo je drvivá väčšina), by sa energetická rovnováha bez raňajok úplne zrútila. Títo ľudia nedokážu spaľovať ako „pohonnú hmotu“ ich vlastné zásoby podkožného tuku. To pri glukózovom metabolizme, ktorý stimuluje neustále hormón inzulín, ani nie je možné. Ich telo nevie využiť zdroj energie z mastných kyselín a tvoriť ketóny, čo je štvrtá forma paliva, na ktorú bolo naše telo prispôsobené odpradávna. Dokonca aj mozog je schopný po adaptácii na 75 % svojich energetických potrieb používať ako hlavný zdroj energie ketón a len na 25 % glukózu. Glukóza je palivo pre výnimočné situácie (najmä útok – útek), preto ho máme tak málo v pečeni a vo svaloch vo forme glykogénu (max. do 350 – 400 g u vyšportovaného muža, netrénovaní podstatne menej). Na druhej strane tukových zásob má aj ten najchudší človek s 5 % podkožného tuku enormné množstvo, ktoré by mu pokojne vystačilo aj na 20 maratónov za sebou! Ako stimulovať telo, aby začalo viac spaľovať zdroje energie, ktorých máme nadbytok? Niekto, kto má aj malú nadváhu (muži nad 15 % a ženy nad 20 % podkožného tuku), má extrémne množstvo energie v zásobe, ktorú nedokáže využiť až dovtedy, kým si neopraví svoj zle fungujúci metabolizmus a hormóny. A to sa nestane, pokým bude konzumovať 5 jedál za deň, ak bude jesť aj vtedy, ak nie je hladný, ak bude konzumovať viac ako 100 g sacharidov za deň, ak nebude fyzicky trénovať vždy na lačný žalúdok a keď bude znásilňovať svoje telo jedlom každé ráno aj v prípade, že nemá hlad (to platí aj pre deti). Ak ráno hlad skutočne máte, tak si doprajte raňajky podľa nášho návodu, ale vločky ani cereálie v nich nehľadajte. Kľúčové pojmy sú v tomto smere metabolická flexibilita (schopnosť efektívne spaľovať aj iné palivo ako glukózu) a metabolický tréning (podpora tukového metabolizmu, ktorý je pre telo prirodzenejší a bezpečnejší).

Stanislav Pittner
Stanislav Pittner

Akousi mantrou sa najmä pre ženy stali diéty a chudnutie, frekventovaným pojmom je detoxikácia. Na aké najčastejšie dezinformácie a skreslené údaje by ste v tejto súvislosti čitateľov a čitateľky upozornili?

Mnoho ľudí dokáže urobiť záver nad nejakou témou aj bez toho, aby si zozbieralo dostatok informácií. Stačí, že má dar reči a vie ľudí presviedčať alebo má na to patričné nástroje (média, marketing, PR). Potom vzniká dezinformovanie a šírenie nezmyslov, čo má pre kolektívne vzdelávanie ľudí fatálne následky. Ženy za najväčší problém považujú estetiku svojho tela (nadváha). Ich vzťah s vlastným telom je častokrát deformovaný vzorovými osobnosťami, ktoré svojou krásou žiaria iba na 5 minút v roku (fitnesky, modelky, celebrity). Tieto vzorové osobnosti sa metabolicky znásilňujú v mene krásy po celý rok, aby zažiarili na pár minút. Potom po skončení režimu ich telá zrádzajú extrémnym priberaním alebo podlomením zdravia. Dnes je úplne bežný postup, že sa vymieňajú krátkodobé riešenia za dlhodobé problémy (pozri úžasné diéty týchto 5-minútových celebrít). To má za následok rôzne jojo efekty, stúpajúci trend nadváhy až obezity a to už od detstva.

Základom je napraviť rozhádzanú hormonálnu sústavu a metabolické poškodenia, ktoré sa nazbierali za dlhé roky diétneho experimentovania. Ak priberáte, telo vám dáva jasne najavo, že robíte kroky, pred ktorými sa telo vie dočasne ochrániť iba priberaním. Ak sa tvorí podkožný tuk, sú na to závažné fyziologické dôvody (napríklad zápalový proces). Telo odstraňuje nebezpečné látky do tukových zásob. Ak sa nejakou hlúpou x­‑dňovou diétou toto metabolické nebezpečenstvo dostanete do krvi, vzniká závažný problém.

Ak chcem ovládať atómovú elektráreň, tak sa musím dôsledne vzdelávať, inak to vybuchne. Ľudské telo je však ďaleko komplikovanejšie ako hocijaká atómová elektráreň na svete. Elegantným riešením je však vedieť sa pýtať správne otázky (seba či druhých). Väčšina ľudí si však kladie veľmi nesprávne otázky typu: „Aká diéta mi pomôže čo najrýchlejšie schudnúť x kilogramov?“ Na základe zle sformulovaných otázok a následne slabých odpovedí, sa ľudia rozhodujú povrchne a zle. Pýtajte sa správne, napríklad: „Ktorým potravinám dovolím, aby sa stali súčasťou môjho tela?“

Profil Vlada a Tiny Zlatošovcov

Vlado a Tina Zlatošovci sú experti na optimálnu výživu a funkčnú kondíciu. Ich celoživotná filozofia sa točí okolo hesla: „Staň sa lepšou verziou samého seba“. Obaja spolu veria, že lepšie informácie pomáhajú žiť lepší, zdravší, ale aj úspešnejší život. Sú autormi mnohých publikácií, cvičebných programov, športových projektov a výživových doplnkov. Svoju filozofiu prezentujú na webovej stránke
Vladozlatos.com, ktorú mesačne navštevuje viac ako 60 000 unikátnych čitateľov. Títo ľudia na web nechodia kvôli nim, ale kvôli vlastným dôvodom. Vlado a Tina totiž bezplatne publikujú obrovský objem vlastných poznatkov, z ktorý aj vy už dnes môžete načerpať cenné informácie pre lepšiu verziu samého seba.