Ako sa udržať v kondícii aj na jeseň?

Menej slnečných lúčov počas dňa, sychravé počasie, kratšie dni, opadávajúce lístie… áno, milí priatelia, jeseň opäť hlási svoj príchod. V tomto ročnom období sme náchylnejší na choroby, a tak by sme mali robiť všetko preto, aby sme im predišli. Možno si mnohí z nás povedia – cez leto som veľa športoval, tak teraz si dám chvíľu pauzu. Avšak opak je pravdou a pre telo je pohyb a dobrá kondícia veľmi dôležitá v boji s rôznymi bacilmi a vírusmi.

0
376

Čo nám pomôže predchádzať ochoreniam?

Otužovanie – nemusíte hneď skákať do studenej vody v jazere, úplne postačí, ak sa začnete postupne otužovať počas sprchovania a poslednú minútu si pustíte studenšiu vodu. Postupne si zvyknete a po čase to bude pre vás rutina. Je to veľmi prospešné pre obehový systém a tým aj predchádzate chorobám.

Zdravá strava – ako iste všetci viete, zdravá a vyvážená strava tvorí 70 % až 80 % úspechu, takže aj tu platí, že to čo jeme, by malo byť pestré a obsahovať najmä veľa sezónnej zeleniny a ovocia.

Vitamíny – či už pre vás, alebo pre vaše deti, – niektoré vitamíny je dobré prijímať vo forme vitamínových doplnkov. Aby ste si boli úplne istí, čo vám chýba, nechajte si spraviť rozbor krvi.

Kondícia – ako sa hovorí: „V zdravom tele zdravý duch“. Pohybovať by sme sa mali počas celého roka, treba si však vybrať správny druh pohybu.

Prinášame vám niekoľko typov, ako sa čo najlepšie vyrovnať s jeseňou a aké máte možnosti pre pohyb.

sport-1005886_1920

Urobte z počasia svoju výhodu

Jesenné mesiace sú perfektným časom na outdoorové pohybové aktivity. Objavujte krásne scenérie krajiny a listov všetkých farieb počas chôdze, korčuľovania, bicyklovania alebo pešej turistiky.

Ak ste blízko jazera, skúste kajaky či kanoe, alebo si na brehu zahrajte volejbal či frisbee.

S prvým snehom na vyššie položených miestach Slovenska vyskúšajte cross country, prvé lyžovanie alebo turistiku so snežnicami.

Vyskúšajte niečo nové

Množstvo gymov a fitness začína otvárať svoje nové kurzy práve na jeseň, tak sa poobhliadnite po niečom, čo by vás zaujalo. Pre rodičov, ktorí majú školopovinné deti, sa zrazu naskytne viac času vďaka tomu, že opäť začína škola. Ak počasie nepraje pohybu vonku, je tu pre vás zumba, spinning, jumping, pilates, joga, stačí si len vybrať.

Buďte aktívnym TV divákom

V televízii sa znova objavujú televízne seriály, na ktoré ste čakali celé leto. Prečo by ste ich mali sledovať v polohe ležmo? Buďte aktívni! Počas toho, ako sledujete svoj obľúbený program, môžete bicyklovať na stacionárnom bicykli alebo cvičiť na stepperi či používať iný prístroj na cvičenie. Počas reklám môžete robiť skracovačky či brušáky alebo posilňovať tricepsy zdvíhaním ľahších závaží.

autumn-1036744_1920

Začleňte pohyb do každodenného života

Každý to už určite počul: parkujte ďalej od vášho domu, aby ste sa prešli, nepoužívajte výťah namiesto schodov, počas obednej prestávky sa choďte prejsť. Ale napadlo vám niekedy niečo takéto?

  • Keď beriete deti na tréning (hocijaký), namiesto sedenia alebo čítania knihy či ťukania do mobilu sa choďte prejsť okolo miesta, kde trénujú, alebo ak máte chuť zatrénujte si s nimi.
  • V práci vyskúšajte tzv. Prechádzkové mítingy – choďte s kolegami na prechádzku počas brainstormingu a uvidíte tie kreatívne nápady. Samozrejme nie každý deň.

Očistite svoju myseľ a omladnite

Jeseň je čas, keď treba osviežiť telo i ducha. Po behu choďte na masáž, meditujte alebo sa prihláste na hodiny maľby. Odmeňte sa za cvičenie nejakým wellness, aby ste sa cítili dobre nielen fyzicky, ale aj mentálne, emocionálne a duševne.

Pamätajte na 30-dňové pravidlo

Na to, aby si vaše telo zvyklo a adaptovalo sa na nový životný štýl, sú potrebné v priemere 4 týždne. Preto sa väčšina ľudí vzdá počas prvých 30 dní. Nedajte sa! Keď vám ráno zazvoní budík, no vonku je ešte zima a tma, miesto toho aby ste ho vypli a spali ďalej, premôžte sa a choďte si zabehať.

Vyrovnajte sa s tmou

Najlepšou cestou, ako si užiť jeseň, je cvičiť vonku, no stmieva sa skôr a ráno svitá neskôr, takže buďte pripravení a dbajte na bezpečie. Že je vonku tma predsa neznamená, že tam nemôžete športovať.

Ak beháte alebo chodíte, nezabúdajte na reflexné prvky na oblečení a zoberte si so sebou baterku. Bez svetla určite nebicyklujte.

woman-984173_1920

Vrstvite oblečenie

Predtým ako začnete cvičiť a zahrejete si telo, majte na sebe viac vrstiev, ktoré postupne zobliekate. Vyberajte si kvalitné športové oblečenie, ktoré saje pot, aby ste sa vyvarovali tomu, že sa spotíte a následne prechladnete. Ako hornú vrstvu vyberajte oblečenie z materiálov, ktoré vás chránia voči vetru a dažďu.

Nezabúdajte ani na slnečné okuliare s dobrým UV filtrom, jesenné slnko ešte dokáže byť veľmi ostré.

A to najdôležitejšie na záver:

Nájdite motiváciu

Nie je nič horšie ako robiť niečo, čo nás nebaví. Založte si motivačný tréningový denník, trénujte spolu s priateľmi alebo si vytvorte rôzne druhy súťaží. Či už je to turistika s priateľmi, pracovanie na sebe s pomocou trénera, alebo navštevovanie rôznych kurzov. Vyberte si to, čo vás baví a smelo do toho.

Športu zdar!

ZANECHAŤ ODPOVEĎ