Bolí vás chrbát? Pomôže vám aqua aerobik

Šport, ktorý nekladie žiadne podmienky. Môže ho cvičiť ktokoľvek a nemusí pritom ani vedieť plávať. Ak túžite schudnúť alebo máte boľavý chrbát, odporúčame vám vyskúšať aerobik vo vode.

0
234

S aerobikom na pevnine majú veľa spoločného. Cvičenie vám spríjemňuje hudba, môžete využiť aj cvičebné aeróbne pomôcky a spolu s kondičkou si posilníte srdcovo-cievny a dýchací systém a pohybovú sústavu. Vodný aerobik sa svojou povahou radí do aquafitnessu.

Obľúbený pre pohyb vo vode

Vodný aerobik je po plávaní druhým najobľúbenejším športom vo vode. Ak potrebujete zredukovať svoju hmotnosť a vytvarovať postavu, je pre vás tento šport ako stvorený. Za jeho úspešnými výsledkami stoja fyzikálne vlastnosti vody. Vďaka odporu vody musíte vynaložiť pri cvičení väčšie úsilie, ale odvďačí sa vám príjemným masírovaním svalov. Aqua aerobiku sú ľudia vďační aj za priaznivé účinky na chrbticu a pohybovú sústavu. Navyše sa vám poďakujú aj kĺby, pretože voda na ne vplýva zároveň rehabilitačne, a tak sú menej zaťažované.

Vhodný pre každého a v každom veku

Tento obľúbený šport často vyhľadávajú rôzne typy ľudí. Starí, mladí, ľudia s nadváhou, s bolesťami chrbtice, kĺbov… každý si v ňom nájde pomoc pre svoj problém. Osobitnou skupinou sú tehotné ženy. Často sa hovorí o tom, či je vhodné pre budúce mamičky, aby cvičili kondičný šport. Pozitívne výsledky prináša americký výskum, podľa ktorého tehotné ženy, ktoré sa venovali aqua aerobiku, zažívali počas tehotenstva významne menšie fyzické nepohodlie, lepšiu mobilitu a vnímanie tela. Z hľadiska telesnej a duševnej pohody ho odporúčajú aj lekári.

Využite vlastnosti vody

Pri aerobiku vo vode sa často okrem vlastnej hmotnosti v spojitosti s odporom vody cvičí aj so spomínanými cvičebnými pomôckami. Medzi ne patria napríklad stepy, gumové pásy, vodné činky, plavecké rukavice a mnoho iných. Cvičenia sa vykonávajú v rôznej hĺbke vody. Na začiatku môžete pociťovať aj určitý tlak na hrudník, je to prirodzené. Spôsobujú ho rôzne aeróbne cviky, pri ktorých sa oveľa viac zadýchate vo vode ako na suchu. Chce to len čas zvyknúť si a vytrénovať svoju kondičku. Preto je potrebné začať najprv so základnými cvikmi a postupne si pridávať a sťažovať cvičenie rôznymi krokovými kombináciami a cvičebnými pomôckami.

2

Venujte telu hodinku

Každá hodina aqua aerobiku by sa mala skladať z troch častí. Prvou je prípravná časť, v ktorej by ste si mali dostatočne zahriať organizmus a rozcvičiť sa. Hovorí sa, že dobrá rozcvička má trvať 10 minút, to platí aj v tejto prvotnej fáze. Druhou zložkou je hlavná časť. Tá by mala trvať od 15 do 40 minút, aby bola účinná. Hlavná časť je rozdelená ešte na dve menšie. Prvá je zameraná na kardiorespiračné cvičenia. Ide o aeróbne cvičenia, ktorými sa snažíme zvýšiť a udržať si pulzovú frekvenciu srdca na potrebnej úrovni. Okrem srdca sú zapájané aj veľké svalové skupiny do rytmického pohybu pri väčšom počte opakovaní. Druhá zložka hlavnej časti pozostáva z posilňovania. Ide o zapojenie cvičebných pomôcok, ktoré zvyšujú odpor vody. Venovať by ste mu mali približne 5 až 10 minút tréningu. Tretia, posledná časť hodiny je venovaná upokojeniu organizmu. Vybrať si môžete z cvičebných pohybov s nižšou intenzitou a menším odporom vody. Týmto by sa vám mal pulz pomaly priblížiť k hodnotám pri rozcvičke. Na úplný záver sa odporúča ešte finálny strečing. Záverečná časť by nemala presiahnuť 10 minút.

Čo potrebujete na cvičenie

Všetko, čo na cvičenie aqua aerobiku potrebujete, sú plavky, osuška a plážová obuv na prechod do bazénu z dôvodu hygieny. Odporúčané sú jednodielne plavky, najlepšie športového strihu so spevneným chrbtom. Dvojdielne plavky a bikiny na cvičenie tréneri veľmi neodporúčajú, pretože ide o pohyb vo vode, kde môžu ramienka a iné časti zavadzať, prípadne padať. Aj keď cvičenie prebieha vo vode, predsa len ide o šport, pri ktorom je neodmysliteľný aj pitný režim. Veľmi vhodné sú neperlivé vody s prídavkom magnézia, ktorý telu dodá energiu, prípadne s osviežujúcim citrónom alebo aj nesladený bylinkový čaj.

Ako často?

Na to, aby ste dosiahli optimálny výsledok z aqua aerobiku, tréneri odporúčajú najlepšie navštevovať kurz, a to hneď dvakrát týždenne. Poobzerajte sa vo vašom meste po ponuke, budete prekvapení, možno sa aqua aerobik cvičí aj vo vašom okolí, ani o tom neviete. Prvé výsledky, či už pri formovaní postavy, zlepšení kondičky, redukcie váhy alebo pri rehabilitácii sa nedostavia ihneď. Je to veľmi individuálne, pretože každý z nás má za cieľ s týmto cvičením dosiahnuť niečo iné. Ale hovorí sa o dvoch až troch mesiacoch pravidelného cvičenia, po ktorom by ste mali vidieť prvé zaslúžené ovocie. Základom je však aj zdravá a vyvážená strava a dodržiavanie pitného režimu. Preto sa približne hodinu až hodinu a pol pred cvičením odporúčajú konzumovať ľahko stráviteľné jedlá a dopĺňať tekutinu.

3

Prečo je aqua aerobik obľúbený?

  • Vďaka vlastnostiam vody zredukujete svoju váhu štyrikrát rýchlejšie ako pri klasickom aerobiku.
  • Keďže voda nadľahčuje, deje sa tak aj s kĺbmi a svalmi, preto cviky pôsobia rehabilitačne a ani chrbtica tým netrpí.
  • Naša maximálna tepová frekvencia vo vode je o 10 až 15 percent nižšia ako na suchu, za čo sa vám váš kardiovaskulárny systém poďakuje.
  • Aerobik vo vode sa teší zvýšenému záujmu aj preto, že sa cvičí vo vode, ktorá siaha približne do polovice pŕs, čo je dobrou správou pre neplavcov, prípadne pre tých, ktorí musia mať kontakt nôh so zemou.
  • Pobyt vo vode spojený s pohybom je istý druh terapie, preto navodzuje fyzické i psychické uvoľnenie.
  • Vďaka odporu a tlaku vody na povrchu tela dochádza k masážnemu efektu, ktorý prispieva k lepšiemu odbúravaniu podkožného tuku, teda aj celulitídy, a k formovaniu postavy.
  • Vo vode sa nespotíme tak ako pri inom športe, lebo voda odvádza až 25-krát viac tepla, ako na vzduchu.
  • Navyše okrem fyzických výhod prináša aj tie sociálne. Cvičenie v skupine je zábavné, čo podporuje ďalšiu a ďalšiu motiváciu a chuť do cvičenia.
  • Týmto cvičením budete mať zo seba aj lepší pocit, čo prináša pozitívne myšlienky, odbúrava stres, dodáva energiu a prostredníctvom aktívneho športu zrelaxujete.

V ponuke aj podobné cviky

Vo vode si môžete zacvičiť aj ďalšie cviky podobné aqua aerobiku, ktoré ste zvyknutí cvičiť na suchu. Reč je napríklad o aqua joggingu, aqua spinningu, aqua kick boxu alebo aqua tancu.