Cukrom a medom

Čím sladíte? Cukrom? Náhradnými sladidlami? Medom? Alebo nesladíte vôbec? Prinášame vám ucelený sumár pozitív a negatív dvoch, v našich zemepisných šírkach najpoužívanejších, typov sladidiel. Medu a cukru.

0
431

 

Ako delíme sladidlá?

V zásade rozlišujme dve veľké skupiny: prírodné a umelé. Medzi prírodné patrí cukor (repný, trstinový) v rôznych formách ako jednoduché sacharidy = glukóza, komplexné (nesladké) sacharidy = polysacharidy (napr. všetky druhy škrobov), oligosacharidy (napr. inulín). Do prvej skupiny radíme i med a sladidlá z výťažkov z rastlín, teda napríklad stéviu cukrovú a agáve.

Umelé sladidlá sú látky vyvolávajúce vnem sladkej chuti, ktoré však majú nízku, prípadne žiadnu energetickú hodnotu (napr. aspartam, sacharin, spolarin, dukaril). Názov z angl. artificial sweeteners znamená skôr „vedecké sladidlá“, „náhradné sladidlá“. Slovo „umelé“ sa spája s niečím telu neprirodzeným.

CUKOR

Šesť lyžičiek denne

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ešte v roku 2002 odporúčala, aby cukor predstavoval viac ako 10 % denného kalorického príjmu, čo je zhruba 50 g cukru denne. Teraz tá istá organizácia znížila svoje odporúčania cukru len na

5 % z celkového množstva kalórií za deň. Pre dospelých s normálnym indexom telesnej hmotnosti (BMI) je to asi 25 g (alebo šesť čajových lyžičiek) cukru.

Šesť lyžičiek. Vyzerá to pomerne veľa. Treba mať na pamäti, že iba jediná plechovka sladenej sýtenej farebnej limonády môže obsahovať až 40 g cukru – a to je 10 čajových lyžičiek! Niektoré zdroje uvádzajú, že Američania a iní obyvatelia západného sveta, by museli vylúčiť neuveriteľné dve tretiny svojho celkového príjmu cukru, aby splnili nové odporúčania WHO.

Moderné priemyselne vyrábané potraviny sú plné cukru v takých ohromujúcich množstvách, že dietológovia iba krútia hlavami. Rafinovaný cukor je dnes súčasťou naozaj mnohých potravín a je čoraz ťažšie sa mu vyhnúť. V záujme vlastného zdravia by ste to mali skúsiť. Ak si začnete obsah cukrov všímať pozornejšie, dostanete sa veci na kĺb, „stráženie“ príjmu cukrov sa razom stane celkom jednoduché.

Zistili sme pre vás, ako znížiť množstvo sladidiel tak, aby to bolo pre chuťové bunky stále lákavé a zároveň zdravé. Nechajte sa inšpirovať.

1. Pite nesladené ovocné šťavy

Väčšina džúsov, ktoré bežne dostať kúpiť v našich obchodoch, obsahuje koncentrát doplnený cukrom. Cukor je pomerne lacná ingrediencia, ktorá ľahko nahradí pôvodné zloženie produktu a zároveň splní predpísané množstvo alebo objem. Len jeden 0,2 l pohár kupovaného jablčného muštu má v sebe ukrytých až 22 g cukru, pričom tá istá porcia prírodného jablčného muštu iba polovicu. Sotva si všimnete rozdiel v chuti. Možno by stálo za to, pouvažovať nad kúpou odšťavovača, prípadne lisu na ovocie. Nielenže ochránite svoj organizmus pred zbytočným cukrom, ale i ušetríte. Časom sa vám investícia za prístroj vráti nielen pohľadom do peňaženky, ale i do zrkadla.

2. Jedzte obilniny pre dospelých, nie pre deti

Tiež vám chutia všetky tie sladké lákavé obilniny, pečivo s rôznymi príchuťami, tvarmi a vôňami? Ak si otočíte škatuľku, v ktorej sú zabalené, zistíte, že kupujete múku s cukrom. Je to najdrahšia múka s cukrom, aká je na trhu. Odporúčame v supermarkete siahnuť po obyčajných ovsených vločkách, sušenom ovocí a kvalitnom sirupe, či už javorovom, datľovom, agávovom či inom. V ponuke sú aj műsli so zníženým obsahom cukru. Avšak neodporúčame konzumovať műsli chrumkavé a pražené. Obsahujú navyše zbytočné množstvo tuku. Pre porovnanie jedna šálka sladkých detských cereálií obsahuje až 14 g cukru, pričom šálka „dospeláckych“ műsli má sotva jeden gram.

3. Kokosová voda namiesto povzbudzujúcich nápojov? Áno!

Ak ste vytrvalostný športovec a behávate napríklad maratóny, tak vaše svaly ocenia počas výkonu príjem sacharidov z cukru v rôznych športových iontových či sacharidových nápojoch. Ak sa vo vašom tréningovom pláne nenachádza denne 20 kilometrov a viac, urobte svojmu telu láskavosť a vyhýbajte sa sladkým nápojom. V povzbudzujúcich, stimulujúcich nápojoch nájdete približne 34 g cukru, zatiaľ čo v kokosovej vode len 22 g. Navyše obsahuje aj iné užitočné látky, ktoré vaše telo potrebuje počas výkonu, ako je draslík, sodík a hlavne je bez umelých prísad.

4. Jedzte grahamové sušienky namiesto keksíkov

Kto by odolal pokušeniu v podobe cukroviniek, keksíkov a rôznych podobných maškŕt? Viete, že ich obsahom sú prakticky len biela múka, stužený tuk, cukor a dochucovadlá? Priemerná cukrovinka obsahuje dvojnásobok cukru oproti grahamovým sušienkam. Ak vám veľmi chutí sladké, prečo si ho neupiecť priamo doma? Množstvo cukru, tuku aj prísad máte perfektne pod kontrolou. Chutné sušienky sa dajú pripraviť z rôznych druhov kvalitnej múky, či už zo špaldovej, amarantovej či celozrnnej pšeničnej. Namiesto tuku použite panenský kokosový olej. Samozrejme, rafinovaný repný cukor nie je jedinou možnosťou. Ako sladidlo môžete zvoliť med, stéviu, agáve či prírodný trstinový cukor. K medu sa v článku ešte vrátime.

5. Používajte surové ovocie namiesto konzervovaného

Ak máte možnosť použiť surové ovocie namiesto zavareného alebo konzervovaného, neváhajte. V oboch prípadoch sa v nich nachádza obrovské množstvo sladidiel. To isté platí aj o džemoch, lekvároch, marmeládach a iných sladených nátierkach. Skúste si doma vyrobiť vlastné maškrty. Napríklad takú domácu nutellu. Stačí rozvariť slivky, pridať kakao, vanilku a akékoľvek už hore spomínané druhy zdravších sladidiel.

6. Jedzte čerstvé cestoviny s domácu omáčkou

Pripravte si chutnú domácu paradajkovú omáčku na taliansky spôsob namiesto omáčky v plechovke. Budete prekvapený, aká cukrová bomba sa nachádza vnútri. Vo vašej obľúbenej paradajkovej omáčke v sklenenom pohári môže byť až 11 gramov cukru, ba dokonca aj viac. Oveľa lepšou voľbou sú čerstvé paradajky premiešané s olivovým olejom, cesnakom a čerstvou bazalkou, zmiešané s horúcimi cestovinami, ideálne celozrnnými alebo grahamovými. Takáto omáčka obsahuje menej ako 3 gramy prírodného cukru. Podobne si môžete uvariť nekonečné množstvo iných omáčok podľa vlastného vkusu a chuti.

7. Jedzte čokoládu s vysokým obsahom kakaa namiesto energetických tyčiniek

Deväť z desiatich ľudí siahne v obchode po műsli tyčinke poliatej čokoládou, ktorá nie je vždy najkvalitnejšia. Väčšinou sa snažíme o zdravý výber, no na výber bývajú často iba možnosti zlé a horšie. Niektoré tzv. „zdravé“ tyčinky môžu obsahovať až 32 g cukru, zatiaľ čo čokoláda má len 12 g cukru. Čokoláda má vďaka kakau v ňom obsiahnutému prirodzené povzbudivé účinky. Musí byť vyrobená z kvalitného kakaa a nemala by obsahovať stužené tuky.

med_cukor07

MED

Zlatý elixír a múdrosť našich predkov

Liečebné účinky medu boli známe a využívali sa už pred 9 000 rokmi. Potvrdzuje to nález z tohto obdobia zo Švédska, kde sa našiel skamenený kúsok živice zmiešanej s medom, v ktorom bol odtlačok chrupu dieťaťa. Starí Slovania hovorili, že med je šťava z nebeskej rosy, ktorú zbierajú včely a má veľkú silu. Včely okrem medu produkujú peľ, propolis, materskú kašičku, jed a vosk. Tisícročné skúsenosti i vedecké štúdie dokazujú, že sú to všetko veľmi účinné liečivá. Výroba medu je hotová alchýmia. Mnohí ho preto nazývajú aj zázračným zlatým elixírom.

Med má neobvyklé chemické zloženie. Dôkazom je, že med zostal bez poškodenia zakonzervovaný v starovekých hrncoch. Boli dokonale zachovalé, čomu nasvedčujú vykopávky z ranných čias egyptských hrobiek. Med má unikátne nízky obsah vlhkosti a extrémne kyslé prostredie, čo odrádza baktérie a mikroorganizmy. Včely doň pridávajú enzým, glukózu, aby sa vytvoril peroxid vodíka ako vedľajší produkt. Podľa Medzinárodného inštitútu zdravia je med hydroskopický, antibakteriálny, protizápalový a má pozoruhodnú regeneračnú schopnosť.

Prečo používať med ako sladidlo a ingredienciu pri varení? Zosumarizovali sme niektoré z najznámejších zdravotných výhod medu, či už potvrdené vedecky alebo empiricky, stáročiami overenými ľudovými tradíciami.

1. Tlmí kašeľ

V roku 2007 sa uskutočnila štúdia, ktorá pozorovala správanie 139 detí. Zistilo sa, že užívanie medu prekonalo liek dextrometorfán, upokojilo kašeľ v noci a zlepšilo ich spánok. Ďalšia štúdia bola realizovaná na vzorke 270 detí vo veku jeden až päť rokov, ktoré v noci trpeli kašľom z dôvodu bežného prechladnutia. V tejto štúdii tie deti, ktoré dostávali dve čajové lyžičky medu 30 minút pred spaním, kašľali zriedkavejšie a bolo aj menej pravdepodobné, že sa im kašeľ opäť vráti v porovnaní s tými deťmi, ktoré med nedostávali.

2. Hojí rany

Antiseptické vlastnosti medu pomáhajú tlmiť rast baktérií a plesní napr. v ranách, na miestach, kde je poškodená prirodzená bariéra pre prenikanie týchto patogénov – koža. Pomocou medu udržiavali rany čisté a bez infekcie už starí Egypťania. Pri liečbe rán a popálenín sa med využíva s dobrým efektom, pretože je schopný absorbovať vlhkosť zo vzduchu a podporuje hojenie. Jeho antibakteriálne vlastnosti zabraňujú rozvoju infekcie v rane a med funguje aj ako protizápalový prostriedok. Tlmí zápal, opuch a dokonca zmenšuje jazvy. Najsilnejšie antibakteriálne vlastnosti má údajne manukový med, ktorý je v USA prednostne používaný v procese ošetrovania rán a na obväzy.

3. Poskytuje nenahraditeľné živiny

Med obsahuje už v malom množstve širokú škálu vitamínov, napr. niacín (B3), riboflavín (B2), kyselinu pantoténovú (B5) a minerály vápnik, meď, železo, horčík, mangán, fosfor, draslík a zinok. V porovnaní s cukrom má med oveľa viac živín pre váš organizmus.

4. Zabraňuje úbytku počtu bielych krviniek

Výsledky testov niektorých moderných zahraničných kliník uvádzajú, že med môže byť perspektívny a lacný spôsob, ako zabrániť úbytku bielych krviniek u pacientov, ktorí boli liečení chemoterapiou. Jedna štúdia, ktorá zahŕňala pozorovanie onkologických pacientov, v 40 % podložila vedecky fakt, že med je „domáci liek“ na mnohé ochorenia. Pacienti, ktorí trpeli rakovinou so zlým krvným obrazom, užívali dve čajové lyžičky denne špeciálneho terapeutickéhoj medu a to počas chemoterapie. Ich krvný obraz sa zlepšil. Med síce nelieči rakovinu, ale jeho antikarcinogénne vlastnosti je možné využívať v prevencii vzniku nádorových ochorení.

5. Zmierňuje sezónne alergie

Med má protizápalové účinky a je známe, že upokojuje kašeľ, je účinný aj pri liečbe alergií. Táto jeho výnimočná vlastnosť však nebola preukázaná v klinických štúdiách. Niektorí odborníci naopak tvrdia, že samotný med môže obsahovať stopy kvetín peľu a malé množstvá alergénov. Tie môžu naštartovať v tele alergika rôzne reakcie. Diskutuje sa hlavne o medoch dovážaných na územie EÚ z rôznych krajín, kde bol vyrobený včelami z peľu rôznych exotických rastlín, na ktoré môže reagovať aj zdravý človek. Odporúčame preto pozorne sledovať krajinu pôvodu a uprednostniť domáci med pre cudzokrajným.

6. Pomáha metabolizovať alkohol

Rozvrat bežného chodu organizmu po nadmernom pití alkoholu je vhodným obdobím pre užitie medu. Med je šetrný k žalúdku a obsahuje zmes prírodných cukrov, pričom fruktóza urýchľuje oxidáciu alkoholu v pečeni. Postupujte podľa tohto domáceho receptu: 15 ml tekutého medu, 80 ml pomarančovej šťavy a 70 ml prírodného bieleho jogurtu. Vymiešajte dohromady a užite.

7. Med je výborný zdroj energie

Mnohí atléti sa spoliehajú na cukor obsiahnutý v športových nápojoch a sacharidových géloch ako na palivo pre svoje telo pred a počas vytrvalostných pretekov a tréningov, ako aj na pomoc pri regenerácii svalov. Pri 17 g sacharidov na lyžicu, je med vynikajúcim zdrojom prírodnej energie, ktorá je lepšia ako iné konvenčné zdroje. National Honey Board odporúča pridať med do fľaše s vodou, čo zabezpečí zvýšenie prísunu energie počas tréningu. Občerstvenie s medom môže byť vhodné pred a po tréningu a medové tyčinky možno použiť počas pretekov vo vytrvalostných športoch.

8. Rieši problémy pokožky hlavy aj lupiny

V štúdii zahŕňajúcej pacientov s chronickou seboroickou dermatitídou a lupinami boli účastníci požiadaní, aby si na problémové oblasti aplikovali med zriedený s teplou vodou, a túto zmes nechali pôsobiť tri hodiny pred opláchnutím teplou vodou. U všetkých pacientov ustúpilo svrbenie a dermatitída zmizla počas jedného týždňa. Kožné lézie boli úplne vyliečené v priebehu dvoch týždňov. Pacientom sa zredukovalo aj vypadávanie vlasov. Účastníci štúdie aplikovali medové sérum raz týždenne po dobu šiestich mesiacov a po tejto dobe sa nepreukázali žiadne známky recidívy.[/fusion_text][one_full last=“yes“ spacing=“yes“ center_content=“no“ hide_on_mobile=“no“ background_color=“#eeee22″ background_image=““ background_repeat=“no-repeat“ background_position=“left top“ border_position=“all“ border_size=“0px“ border_color=““ border_style=“solid“ padding=“20px“ margin_top=““ margin_bottom=““ animation_type=“0″ animation_direction=“down“ animation_speed=“0.1″ class=““ id=““][fusion_text]

Proces výroby medu