Cyklistika je skvelou prípravou na lyžovanie

Jazdíte radi na bicykli? Využite jesenné počasie na tréningy a udržanie kondičky. Okrem iných výhod, je cyklistika výborná ako príprava na zimné lyžovanie.

0
20558

Prečo je cyklistika vhodná na udržanie kondičky a prípravy na zimné lyžovanie? Po prvé, cyklistika vám umožňuje zapájať a trénovať všetky svaly, ktoré používate pri lyžovaní a po druhé, cyklistika je skvelé aeróbne cvičenie a rovnako ako zimné lyžovanie, aj jazda na bicykli vyžaduje krátke, ale o to intenzívne zábery, ktoré zvyšujú srdcovú frekvenciu.

Bežkovaním ale lyžovaním si neustále udržiavate pravidelne zvýšenú srdcovú frekvenciu, zatiaľ čo pri cyklistike dosahujete striedavú frekvenciu, čo sa dá dobre zúročiť, ak sa chcete venovať intervalovému tréningu. Pri jazde na bicykli si tak môžete zvýšiť kondičku a pracovať na jej udržaní.

Na cyklistiku nepotrebujete bicykel za päťťisíc eur, ale aj z bicykla z druhej ruky dokážete vyžmýkať veľmi veľa, ak si dáte záležať pri výbere parametrov, ktoré sú dôležité a ak viete, na čo a v akom teréne ho budete používať. Dobrý bicykel vybraný priamo pre vás, ktorý  vyhovuje vašej výške a potrebám, vám dopomôže k pohodlnému jazdeniu a k plneniu cieľov. Je to taktiež dobrý nápad, ako sa neustále udržiavať v kondičke pred lyžiarskou sezónou a počas nej.

Tipy na jazdu na bicykli:

Vyhľadávanie kopcov

Nepotrebujete hory, aby ste si mohli vychutnávať cykloturistiku. Stačí si nerovnomerný terén nájsť v prírode. Menšie kopce lúk, lesov vedia dobre poslúžiť na posilňovanie nôh. Vyhľadávajte zaujímavý terén, kde môžete meniť intenzitu, ale aj smer svojej jazdy na bicykli. Bicykel s tromi základnými prevodovými stupňami vám uľahčí a pomôže prechádzať týmto nerovným terénom.

Rôzne scenérie

Najlepšie tréningy sú také, ktoré vás nebudú nudiť. Pri cyklistike si spolu s výdržou zlepšujete aj správne dýchanie a trénujete tie svaly, ktoré sa taktiež podieľajú pri bežkovaní a lyžovaní. Ak si jazdu na bicykli chcete vychutnávať a nemyslieť len na správnu techniku, dýchanie a zapájanie svalov, obmieňajte svoje trasy, ktoré sú vhodné aj pre duševný pokoj a pohodu. Na Slovensku sa je na čo pozerať, preto hor sa do prírody.

Cyklistické chodníky

Ak sa naozaj začnete nudiť na tréningoch po okolí, hoďte bicykel na auto a vyberte sa za hranice. Nič tak nepoteší dušu športovca, ak si môže zatrénovať na kvalitných cyklotrasách, oddýchnuť a načerpať sily. Ak zoberiete aj celú rodinu, o jesennú dovolenku máte postarané. Jazda na bicykli sa stala takou populárnou rodinnou aktivitou, že väčšina štátov naplánovala známe cyklotrasy bez stretu s motorovými vozidlami. Tieto chodníky sú takmer vždy udržiavané a sú bezpečným miestom na rodinnú cyklistiku. Nič tak nepoteší cyklistu, ak nemusí jedným okom dohliadať na svoju bezpečnosť v premávke.

Buďte v bezpečí a zostaňte v pohode

Nezabudnite, že aj jeseň si vyžaduje určitú starostlivosť o seba počas tréningov na bicykli. Aj keď letné horúčavy už pominuli, pitný režim je potrebné dodržiavať aj v tomto ročnom období. Nezabudnite ani na prilbu a vrstvenie oblečenia v prípade daždivého a chladného počasia. Reflexné prvky by mali byť samozrejmosťou.

Tipy na efektívnu prípravu:

  • Jazdite vyššou rýchlosťou

Jedno z miest, kde sa dá cvičiť rýchlosť, môže byť aj kopec. Ak máte nastavený nižší prevodový stupeň, prepnite na vyšší, aby záber šiel ťažšie. Budete cítiť, ako rýchlo stúpa vaša srdcová frekvencia a vaše svalstvo vás začína páliť. Snažte sa to nepreháňať a zároveň skúste posúvať svoje limity.

  • Vyskúšajte spinning

Spinning je označenie manévru, kedy použijete jednu nohu na to, aby ste vytiahli pedál hore a súčasne tlačili opačnú nohu do zdvihu. Je typický skôr pre stacionárne bicykle v interiéri, ale tento ťah sa dá preniesť aj do externých podmienok. Stačí, ak budete mať vhodnú obuv alebo pedálové koše. Spočiatku sa vám môže zdať táto metóda šliapania nepraktická, ale po čase vám to pôjde lepšie a určite pocítite aj výsledky.

  • Používajte cyklopočítač

Cyklopočítač je v dnešnej dobe veľmi vďačná vec. Nestojí tak veľa a budete mať dokonalý prehľad o svojich tréningových jazdách. Počítač bude za vás počítať vzdialenosti, ktoré ste prešli, maximálnu či priemernú rýchlosť, ale aj čas, za ktorý ste daný úsek prešli. Dáva vám to väčšiu šancu plánovať si nielen trasy, ale aj vlastné ciele. Umiestnením počítača na riadidlách je jednoduché obsluhovať ho aj počas jazdy.

  • Udržujte vhodnú rýchlosť

Snažte sa jazdiť rýchlosťou, ktorá udržiava vašu srdcovú frekvenciu mierne zvýšenú väčšinu času z jazdy a to buď udržiavaním vyššej rýchlosti na rovine, alebo zmenami do a z kopca. Príroda môže byť úžasným pomocníkom pri trénovaní.

  • Pripojte sa k cykloklubu

Ďalším spôsobom, ako venovať pozornosť tréningu, je poobzerať sa po miestnych cyklistických kluboch. Informácie o nich nájdete na internete, ale aj v novinách so športovým zameraním. Byť členom klubu má svoje výhody. S klubovými športovcami sa môžete pravidelne zúčastňovať jázd, ktoré sú zvyčajne spárované podľa priemernej rýchlosti zúčastnených, vzdialenosti a náročnosti terénu či miestom stretnutia.

Tipy na oblečenie:

  • Oblečenie z kvalitných materiálov

Noste oblečenie, ktoré v prípade zlého počasia rýchlo uschne a dostatočne odsáva pot. Dbajte na kvalitu. Dnes máme na výber z kvalitného cyklistického oblečenia, ktoré je dobrou investíciou na niekoľko rokov.

Tipy pre bezpečnosť:

  • Noste helmu

Ak nie kvôli sebe, urobte radosť vašim blízkym a noste helmu. Tu neexistuje žiadne ospravedlnenie – prilby sú cenovo dostupné a sú navrhnuté tak, aby vás v prípade nehody alebo pádu ochránili.

  • Dodržujte pravidlá cestnej premávky

Pri zmene smery jazdy sa otočte a skontrolujte situáciu. Sledujte premávku a dbajte na podanie informácie pre ostatných, že budete meniť smer. Pre iných sú to signály na nezaplatenie. Rešpektujte pravidlá premávky a zastavte aj na červenú. Ste taktiež jej súčasťou rovnako, ako autá a chodci. Keďže vysokú rýchlosť dosahuje nielen auto, ale aj cyklista, dávajte si taktiež pozor na chodcov.

  • Noste sušienky so sebou

Niektorí psi nenávidia cyklistov, alebo jednoducho potrebujú prenasledovať pohybujúci sa objekt. Hádzanie sušienky agresívnym psom vás môže ochrániť od nepríjemností, ak sa v dosahu nenachádza jeho majiteľ. V prípade pohrýzenia pamätajte na svoju bezpečnosť a snažte sa zistiť, či bol pes zaočkovaný proti besnote.

Vychutnajte si cyklojazdy, kým je ešte relatívne dobré počasie, zostaňte v pohode a pamätajte, že je to skvelá príprava na lyžiarsku sezónu.