Kŕče a horčík

Nepríjemné, bolestivé a intenzívne. Každá športovkyňa má s kŕčmi vlastnú skúsenosť. Ak je ich priveľa, prípadne, ak sa budíte v noci na svalové kŕče, nie je všetko s kostolným poriadkom. Možno vám chýba dôležitý minerál na šesť ukrytý práve v svaloch – horčík.

0
269

Je potrebné pravidelne dopĺňať horčík práve kvôli lepšej využiteľnosti kyslíka v bunkách, ktorá u športovcov rýchlo narastá. Súvisí to najmä s jeho nadmernou spotrebou pri športovom výkone. Nedostatok horčíka spôsobuje kŕče ako také, pretože cca 40 % sa ho nachádza v svalových bunkách. Zabraňuje kŕčom svalov ako takých, napríklad aj kŕčom maternice pri menštruácii.

Horčík pomáha štiepiť nukleovú kyselinu ATP na ADP, čo je základná energetická chemická reakcia, bez ktorej sa nezaobíde žiadny pohyb. Umožňuje svalom, aby sa uvoľňovali alebo zmršťovali, čím pomáha predchádzať kŕčom.

Pre rýchlu regeneráciu

Horčík zohráva dôležitú úlohu aj pri regenerácii svalstva unaveného cvičením vrátane srdečného svalu. Vedci zistili, že po podaní horčíka kulturistkám klesla hladina ich sérovej kreatínkinázy, ktorá je známym indikátorom svalovej únavy. Z toho vyplýva, že horčík pomáha ženám zbaviť sa rýchlo svalovej únavy a čo najrýchlejšie regenerovať.

Svalové kŕče sú nečakané a impulzívne. Je to v podstate bolestivé stiahnutie svalu, ktoré sprevádza prudká bolesť a stvrdnutie svalu. V mieste, kde svalový kŕč vznikol,  môžeme vidieť alebo nahmatať hrču, prípadne inú deformáciu svalu. Terčom svalových kŕčov sú najčastejšie lýtka, objavia sa však aj na stehennom alebo na inom namáhanom svale. Kŕč zvyčajne prejde do minúty, môže však trvať aj viac ako 15 minút.  Objavujú sa často po cvičení alebo pri dlhšom vytrvalostnom výkone. Často nás prekvapia aj v noci.

Runner with hamstring muscle painful spasm

Svalové  kŕče môže vyvolať:

  • namáhavé cvičenie
  • preťaženie svalu a únava
  • dehydratácia (nedostatok tekutín)
  • nerovnováha iónov (napr. draslíka)
  • tehotenstvo
  • vyčerpanosť následkom úpalu
  • cievne ochorenia
  • nervová kompresia alebo neurologické problémy
  • užívanie niektorých liekov

Znížiť riziko svalových kŕčov môžeme paradoxne pravidelným cvičením. Naťahovaním a strečingom pomáhame uvoľniť svalové vlákna a zabrániť kŕčom. Okrem pohybu je dôležitý aj pitný režim. Dbajte na to, aby ste prijali viac tekutín pred a po namáhavej činnosti alebo cvičení. Strážte si správny pomer minerálov a vitamínov v organizme.

Neostaňte v kŕči

Ak ste dostali kŕč:

  • jemne si masírujte a naťahujte postihnutý sval (dvíhaním palcov na nohách smerom k hlave v ľahu, prejdite sa a podobne).
  • naťahujte, kým bolesť nepovolí
  • ak bolesť neustupuje, priložte na postihnuté miesto termofor s horúcou vodou ideálne zabalený v uteráku
  • ak máte možnosť, doprajte si kúpeľ vo veľmi teplej vode alebo osprchujte postihnuté miesta horúcou vodou
  • ak bolesť trvá príliš dlho, navštívte lekára

Antistresový minerál

Priaznivý účinok minerálnych látok môže pomôcť udržať organizmus v dobrom stave. Základné prvky ako vápnik, zinok, železo alebo spomenutý horčík tvoria „kostru“ nášho organizmu. Avšak práve horčík je označovaný ako „antistresový minerál“, ktorý pomáha odbúrať stres a emočnú záťaž. Dostatočný príjem horčíka prináša napríklad uvoľnenosť tkanív, pomáha pri bolestivom svalovom napätí, zabezpečuje činnosť nervov a využitie kyslíka v bunkách, pomáha zastaviť vypadávanie vlasov, posilňuje trávenie alebo sa tiež podieľa na produkcii energie. Jeho opätovným zvýšením a pravidelným prísunom máme možnosť pomôcť svojmu telu pri zlepšení koncentrácie a výkonnosti. A práve to je jedna z ciest k dosiahnutiu dobrej kondície.

Runner with injured ankle

365 mg horčíka na každý deň

Naše telo dokáže prirodzeným spôsobom prijať horčík vo forme nápojov a stravy. „Potravín bohatých na horčík je našťastie veľa, ale v niektorých pozorujeme vplyvom technologického spracovania úbytok nevhodnou prípravou jedál, akou je napríklad smaženie, konzervácia, úprava múky a podobne,“ konštatuje lekárka Soňa Ostrovská. „Nájdeme ho hlavne v orechoch, ďatľoch, banánoch, strukovinách, pšeničných klíčkoch, droždí, ovsených vločkách, brokolici, špenáte, sóji a minerálnych vodách. Ak si však chcete byť svojou dennou dávkou horčíka istá číslo 365 by sa vám malo vryť do pamäti. 365 mg je totiž optimálna denná dávka horčíka. Nielenže efektívne dodáte telu potrebný horčík, ale zároveň dbáte na pitný režim,“ dodáva lekárka.  V prípade akýchkoľvek príznakov však neváhajte kontaktovať aj vášho lekára, ktorý vám problematiku najlepšie objasní a spoločne nájdete ideálne riešenie pre váš momentálny stav.

„Horčík je súčasťou viac ako 300 enzýmov nevyhnutných pre normálne fungovanie organizmu. Je prítomný vo väčšine biochemických reakcií v tele a nevyhnutný pre správne fungovanie nervovo svalovej sústavy, pre správny vývoj kostí, zubov, pri regulácii srdcového rytmu, tlaku krvi, pri zrážaní krvi, tvorbe hormónov, má vplyv na močové ústrojenstvo aj na tráviaci trakt, ovplyvňuje účinok inzulínu, je dôležitý pri prenose cukru do buniek, ale aj pre našu psychiku. Pomáha tiež v prevencii cukrovky,“ vysvetľuje lekárka Soňa Ostrovská.

Častými prejavmi nedostatku horčíka je únava, nespavosť, podráždenosť, svalové kŕče, závraty, ale aj tzv.tik v oku, striedanie zápchy a hnačky, depresie, nevýkonnosť, tras rúk, poruchy srdcového rytmu, nekvalitný vývoj kostí, zubov.

MUDr Ostrovska foto 1

„Je viacero dôvodov prečo by nám blahodárny minerál na šesť mohol chýbať. Buď máme nedostatočný príjem alebo je zvýšený výdaj – vylučovanie z tela. Nedostatočne prijímame horčík nesprávnym stravovaním – diétami, hladovaním, tiež pri zvracaní, hnačkách alebo pri ochoreniach čriev, cukrovke alebo alkoholizme, keď sa nemôže vstrebať. Sú stavy a situácie, kedy by sme mali obzvlášť dbať na zvýšený príjem horčíka – a to tehotenstvo, dojčenie, stres, zvýšený výkon akým je napríklad šport,“ upozorňuje lekárka Soňa Ostrovská.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here