Masáž ako liek pre (ne)športovcov každého druhu

Masáž je pre športovca, či už športuje aktívne, alebo rekreačne, základom tréningového plánu, do ktorého treba nutne zahrnúť regeneráciu. Všetci dobre vieme, že masáž má na náš organizmus blahodarné účinky. Ale čo sa presne s nami deje pod rukami maséra? Poďme si to trochu priblížiť.

2
260

Masáž patrí k najstarším liečebným procedúram vôbec. Hoci masáže objavili starí Egypťania, ktorí zmienky o masáži ako liečebnej technike zaznamenali na papyrus už okolo roku 5000 pred naším letopočtom, skutočne prvý podrobný opis jej liečivých účinkov sa pripisuje Číňanom v čase okolo roku 3000 p. n. l. Rímski a grécki liečitelia i filozofi využívali masáže ako základný kameň regenerácie tela aj ducha bojovníkov po bitkách. Ruka v ruke s masážami kráčala aromaterapia, z ktorej základov v ďalekej histórii čerpá alternatívna medicína ešte dnes. Vstredoveku masáže utlačila do úzadia starostlivosť o duševné zdravie a náboženstvo. V 16. storočí začína rozmach medicíny a v 18. storočí sa opäť ku slovu hlásia zástancovia liečebného procesu prostredníctvom masáže a vznikajú prvé školy, kde sa masérske techniky vyučujú. Dnes poznáme pestrú škálu druhov a typov masáží, techník, postupov a procedúr. Každá však stojí na základnom pilieri, ktorým je dotyk.

Benefity pre organizmus

V prvom rade treba vedieť, že masáž má hneď niekoľko rôznych účinkov, a to na rôznych úrovniach a v rôznych oblastiach. Zrýchľuje krvný obeh, odstraňuje odumreté kožné bunky, čím sa uvoľňujú vývody potných a mazových žliaz, a tým sa aj zlepšuje vylučovacia funkcia kože. Telo sa efektívnejšie zbavuje toxínov. Koža sa rýchlejšie regeneruje, je pružnejšia, pevnejšia a okrem krajšieho vzhľadu chráni dôkladnejšie telo pred vonkajším vplyvom. Zrýchlenie krvného obehu prináša ďalšie benefity. Do celého tela, ku každému orgánu, ku každej bunke sa dostáva kyslík omnoho rýchlejšie a intenzívnejšie. Zároveň rýchlejšie prúdi lymfa v lymfatickom systéme. Tento systém nepoháňa srdce, ako je to pri krvnom obehu, ale činnosť svalstva. Lymfatický systém je čistička nášho organizmu, poskytuje telu imunitu. Spomalené prúdenie lymfy má za následok napríklad celulitídu.

 

 

Ako na svaly

Dostávame sa k základnému významu masáže, a to je pôsobenie na svalstvo. Svaly sa masážou niekoľkonásobne prekrvia, rýchlejšie v nich kolujú dôležité živiny. A teraz to čarovné slovo tonus. Počujete ho z úst trénerov i fyzioterapeutov. Používajú ho ako úplne bežné a samozrejmé slovo. Takže pre tých, ktorí netušia, o čom to hovoríme – svalový tonus je napätie svalu. Vhodne zvolenou masážou dokáže terapeut naštartovať ochabnutý sval a zase naopak, príliš napnuté svaly, čiže vysoký svalový tonus, dokáže efektívne upokojiť a znížiť. Pred fyzickou aktivitou svaly masér nabudí, zahreje a pripraví na záťaž, po cvičení zase upokojí, stíši, zregeneruje.

Toxíny, enzýmy, hormóny

Čo si možno málokto uvedomuje sú miesta zhybov nášho tela. Masážou týchto partií sa zlepšuje ohybnosť, pružnosť, odolnosť a odstraňujú sa nánosy solí a toxínov usadené v okolí kĺbov. Pridaná hodnota masáže je jej účinok na tráviaci systém. Ten je rýchlejší, takže predchádzame problémom so zápchou či plynatosťou. Zároveň odbúravame stres, ktorý dokáže v našom trávením narobiť poriadnu šlamastiku. Okrem takzvaného mechanického pôsobenia masáže poznáme aj chemické pôsobenie. Teraz ste sa zľakli, že akú chémiu masáž asi tak obsahuje. Ide však o prirodzené látky, ktoré v našom organizme bežne kolujú. Avšak masážou sa uvoľňujú omnoho intenzívnejšie. Sú to najmä adrenalín či endorfín, ale i ďalšie dôležité enzými a hormóny.

 

 

Masáž vs. masáž

Ak si dávate silový tréning alebo vás nepostaví klasická masáž po aktivite na nohy, prípadne potrebujete pocítiť okamžitý efekt, zvoľte radšej športovú masáž. Je dynamickejšia, intenzívnejšia a áno, aj bolestivejšia, dá sa však prežiť v zdraví. Napriek bolestivým pocitom počas športovej masáže stojí výsledný efekt za to, najmä po zraneniach vás tento typ masáže zregeneruje ako žiaden liek. Ak potrebujete dať dokopy nielen telo, ale i dušu a myseľ, vyberte si radšej klasickú masáž, harmonickú, pokojnú. Masáž totiž výrazne ovplyvňuje našu nervovú sústavu, typom masáže a hmatov dokáže naše nervové zakončenia po celom tele stimulovať alebo upokojiť.

Prečo? Pretože…

Dôležitá je pravidelnosť. Aj o auto sa staráme, nečakáme, že bude fungovať bez pravidelnej výmeny filtrov a oleja, prezutia opotrebovaných pneumatík, obnovenia laku karosérie… ale preč z automobilového žargónu, to len pre lepšiu predstavu NUTNOSTI masáže. Zahrňte si ju do pravidelných aktivít a vyhraďte miesto v kalendári, ideálne raz za týždeň, minimálne však raz za mesiac. Nemyslite si, že pre seba urobíte maximum len športom. Pravidelnou masážou podporíte a zdôrazníte účinok športovej aktivity a zároveň „opravíte“ a zregenerujete svalstvo, ktoré dokáže zo seba následne vydať viac. Bez starostlivosti o svoje telo si športovaním skôr uškodíte a dôjde na slová klasika – športom k trvalej invalidite. Strečing nestačí, masáž vám svalstvo natiahne, prekrví, vyrovná svalový tonus a navyše vylieči rôzne svalové trhlinky či iné poranenia. Svaly budú pružné a súčasne silné, takže dokážu udržať všetky kĺby, kosti a stavce tam, kde nám ich príroda nadelila. Vyhnete sa úrazom, vyskočeným platničkám a pretrhnutým šľachám. Svoje telo tak môžete používať dlhé roky bez pocitu pnutia, nepohodlia či opotrebovania a maximálne si vychutnáte šport a aktívny životný štýl.

2 KOMENTÁRE

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here