Nalaďte sa na zimu zmenou životného štýlu

Každé ročné obdobie so sebou prináša určité zmeny. Nielen tie prírodné, ale aj procesy, ktoré sa odohrávajú v nás. Prichádza zima a my by sme sa mali na ňu zodpovedne pripraviť.

0
122

Oblečte sa do farieb

Pre zimu sú typické zmeny z plusových teplôt na mínusové a voda neustále mení svoje skupenstvo. Milovníci zimy si prídu na svoje hlavne vtedy, keď začne husto snežiť. Jednou z možností, ako si chrániť svoje zdravie, je zmena šatníka z jesenného na zimný. To, že je potrebné sa teplo obliekať, je nám jasné. Ale čo tak prispieť k tomu, aby ste sa cítili v zime nielen teplo, ale aby ste mali aj radosť a dobrú náladu? Je vedecky dokázané, že teplé farby majú pozitívny účinok na naše psychické zdravie, hlavne v zime, keď prevládajú odtiene bielej a sivej. Vedeli ste, že napríklad taká žltá farba má pozitívny účinok na nervový systém, dýchacie ústrojenstvo a je nápomocná pri psychických neurózach? Taktiež zvyšuje krvný tlak, rýchlosť dýchania a zrýchľuje pulz. Zelená je farbou zdravia. Lekári ňou liečia nervovú sústavu, hystériu, je účinná pri vyčerpanosti a napomáha zmierňovať migrénové stavy. Červená naopak zrýchľuje pulz, zvyšuje tlak krvi, pozitívne vplýva na adrenalín a prehlbuje dýchanie. Môže však vyvolávať bolesti hlavy. Oranžová dokonca pozitívne vplýva na pľúca, pankreas a slezinu. Zrýchľuje metabolizmus, ale môže aj znepokojovať. Aj teplými farbami sa dá preto vyhýbať depresiám.

Nezabúdajte na vitamíny

leek-640530Vitamíny sú pre naše zdravie hlavne v zime veľmi potrebné. Predovšetkým pre posilnenie nášho imunitného systému, ktorým sa telo bráni voči chorobám. V zime sme náchylnejší na rôzne infekcie, prechladnutie, chrípky, sme často unavení, vyčerpaní, nechutí nám jesť a ani piť. V prevencii nám môžu byť prospešné práve vitamíny hlavne listovej zeleniny. Je v nich obsiahnuté väčšie množstvo vitamínov ako v citrusových plodoch zo zahraničia. Prospešný pre imunitný systém je hlavne vitamín C. Ten nájdeme v kele, kapuste, brokolici a karfiole. Už 150 gramov kelu obsahuje 100 mg céčka, čo je denná dávka pre náš organizmus. Dobrou správou je, že listová zelenina je chudobná na kalórie vďaka jej ďalšiemu spracovaniu, akým je konzervovanie či nakladanie kapusty. Ak ste často unavení, malátni a ospalí, chýba vám vitamín B – kyselina listová. Tú obsahujú okrem vyššie spomenutej listovej zeleniny aj zemiaky, mrkva, strukoviny, pečeň, vaječné žĺtky či celozrnné obilniny. Nezabúdajme ani na vitamín D, ten získavame hlavne zo slnečných lúčov, ktorých je práve v zime pomenej. Jeho úbytok sa prejavuje lámavosťou kostí, hrozia depresie, obezita a poruchy imunity. Doplníme ho rybami, rybím tukom alebo mliečnymi výrobkami.

Športujte aj v zime

Nedávna štatistika zdravia Slovákov odhalila, že spomedzi štátov Európskej únie sme na tom biedne. Hoci sa dožívame približne rovnakého veku ako väčšina obyvateľov krajín EÚ, zdravotné problémy začíname pociťovať oveľa stouring-skis-651360kôr, pretože nedodržiavame zdravý životný štýl. Jeme málo ovocia a zeleniny, fajčíme a pijeme alkohol vo väčšej miere. Najviac nás trápia bolesti chrbta, ochorenia srdca, ciev a pohybového aparátu. Ich hlavnú príčinu lekári vidia v tom, že nám chýba zdravý a pravidelný pohyb. Viacerí z nás sa však vyhovárajú na pracovnú zaneprázdnenosť. Zima by preto mohla byť vhodným obdobím na podanie si ruky so športom. Nielen preto, že v zime je menej práce, či už vonku, alebo vo firme, ale hlavne začiatkom nového roka si ľudia zvyknú dávať aj novoročné športové predsavzatia. Začať môžete len tak zľahka. Neradi chodíte spať s plným žalúdkom? Vytrávi vám pri behu. Alebo zoberte svoju rodinu do zasneženej prírody. Nezabudnite na sánky, lyže či korčule, ak sú na to vhodné podmienky. V inom prípade postačí aj hodinová prechádzka s návštevou reštaurácie, kde si dáte horúci čaj alebo polievku na zohriatie. V zimnom období je taktiež potrebné nezabúdať aj na pitný režim. Niet nad teplý bylinkový čaj, ktorý vás zohreje po športovom výkone.

Venujte sa záľubám

camera-550937Zima je jedno z mála období, keď sa nemôžete ani v staršom veku vyhovárať na málo voľného času. Práca na záhrade už odpadla, a tak by ste mali mať viac času pre seba. Nedajte sa zlákať leňošením či dlhým spánkom. Aj v zime je príroda krásna. Čo tak sa konečne začať venovať napríklad fotografovaniu? Že na to nemáte školu a zrkadlovku? Nepotrebujete k tomu ani drahý foťák, ani kurz. Ide predsa aj o radosť z pohybu a čerstvého vzduchu. Vyberte sa von na prechádzku a budete sami prekvapení, aké nádherné fotografie sa vám podaria. Relaxujte v prírode a obdivujte aj toto ročné obdobie. Nielen sami, zoberte so sebou aj svoju spriaznenú dušu, s ktorou sa cítite príjemne.