Odborník na výživu: „Bežná strava musí byť základ, doplnky sú len pomôckou“

Éra kulturistov okolo Arnolda Schwarzeneggera je považovaná za zlatý vek kulturistiky a ak majú svoj zlatý vek aj doplnky výživy, tak je ním súčasnosť. Firmám produkujúcich doplnky výživy zamerané na budovanie svalovej hmoty či formovanie postavy sa marketingovo darí a dosahujú obrovské zisky. Ako je to však s doplnkami naozaj? Sú skutočne nevyhnutné pre všetkých, ktorí pravidelne navštevujú fitnescentrá? Magazín Šport je život sa pozhováral s odborníkom na profesionálne poradenstvo v oblasti zdravia a wellnes Ladislavom Jankovičom.

0
21136

Doplnky výživy vo forme, v akej ich poznáme dnes, pred tridsiatimi rokmi prakticky neexistovali. Elitní kulturisti, ktorých bolo neporovnateľne menej než v súčasnosti, nemali zďaleka toľko informácií o výžive ako máme dnes. Boli preto nútení experimentovať, metódou pokus – omyl si vtedy prešiel prakticky každý. V kontexte tohto tvrdenia vyznievajú figúry, aké v 70-tych rokoch vypracovali Arnold Schwarzennegger, Frank Zane či pred nimi Steve Reeves, skutočne obdivuhodne. V plienkach boli nielen samotné doplnky výživy, ale aj doping, takže išlo v podstate o naturálnych cvičencov. Spoliehali sa na základné potraviny a rokmi získavania poznatkov zistili, čo je v ich snažení nutné konzumovať viac a čo menej. Dnes je cesta k vysnívanej postave zdanlivo jednoduchšia.

Široký sortiment doplnkov výživy šetrí čas a čiastočne i energiu, no skúsený odborník na výživu a budovanie postavy varuje: „Mnoho trénerov, vrátane mňa, uprednostňuje klasickú stravu. Momentálne je totiž nesprávny trend glorifikovať bežné preparáty a stavať ich vysoko v hierarchii priorít pri budovaní postavy. Ľudia často zabúdajú na význam bežnej stravy a to je veľká chyba. Ľudia tým často zabúdajú na kvalitné zdroje bielkovín, uhľohydrátov a tukov, ako sú mäso, ryby, ryža, ovocie a zelenina. Tieto potraviny by mali byť základom stravy, to má byť priorita. Pokiaľ niekto nemá jedálny lístok zložený prioritne z týchto základných potravín, tak potom sú akékoľvek doplnky výživy zbytočné. Treba si uvedomiť, že ony sú iba doplnkami. Znamená to, že zlepšujú určitú bilanciu, prípadne pomer aminokyselín a tým urýchľujú látkovú výmenu. Ony ju však nezapríčiňujú, iba urýchľujú. To je potrebné si uvedomiť,“ tvrdí kvalifikovaný fitnes tréner a odborník na výživu Ladislav Jankovič. Podľa neho by si každý zo začínajúcich cvičencov mal uvedomiť, že zdravý organizmus výborne reaguje na tréningovú záťaž a prvé výsledky sa dostavujú v pomerne krátkom čase.

Progres je o to väčší, čím je kvalitnejšia základná strava a to aj bez akýchkoľvek doplnkov. „Pri kvalitne vyladenej strave sa organizmus začne dostávať do lepšieho stavu. Keď niekto chce chudnúť, tak asi je tam nadváha. Telo začne redukovať to prebytočné, čiže tuk. Keď chlap začne preťažovať svaly, tak sa na to telo začne adaptovať. To znamená nárast svalovej hmoty, ktorá zväčší energetickú kapacitu i kapacitu minerálov a pripraví tým telo na ďalšie zaťaženie. Telo totiž automaticky predpokladá, že tá záťaž bude pokračovať,“ pripomína Jankovič. Skúsený odborník v oblasti fitnes a zdravotného životného štýlu má o výživových doplnkoch výborný prehľad, no nepreceňuje ich. Všetko má svoj čas a inak to nie je ani so začiatkom užívania preparátov. „Máme dosť doplnkov stravy, ponúkame ich aj cez e-shop, ale som známy tým, že mám tendenciu veľakrát skôr uberať tie doplnky stravy. Ľudia k nám prídu v nejakom nastavení organizmu s nejakou suplementáciou. Aj vzhľadom na nedostatočnú schopnosť ich trávenia mám tendenciu ubrať tieto doplnky stravy. Tie môžu byť v určitom čase istou barličkou, ktorá zakrýva skutočnú a prirodzenú funkčnosť organizmu. Tým skresľuje jeho výkonnosť a človek je tým klamaný. Preto sa snažím skôr rozbehnúť metabolizmus na normálnej strave a až keď je to rozbehnuté, či už nárast svalovej hmoty alebo úbytok tuku, môžeme prejsť k doplnkom stravy. Človek musí byť schopný rozbehnúť metabolizmus bez akéhokoľvek doplnku stravy. Som zástancom toho, že až keď to ide, poviem, že v poriadku, poďme k nejakým doplnkom. V opačnom prípade sú to často vyhodené peniažky a frustrácia z výkonu a výsledku,“ myslí si Ladislav Jankovič.

V praxi sa často stretáva s mnohými chybami a je jedno, či ide o mužov snažiacich sa o svalovú hmotu alebo ženy so snahou zhodiť prebytočné kilogramy. „Človek musí mať genetiku a aj keď ju nemá, dá sa u každého veľa urobiť, no musí si byť vedomý, že musí dať telu všetok stavebný materiál. Keď nebude dostatočne kvalitne jesť, nemá telo z čoho vybudovať svalovú hmotu. Tá kvalita stravy je preto dosť podstatná. Pri chudnutí je to opak. Dnes je trendové a marketingovo zaujímavé upriamovať pozornosť na rôzne cheesecaky, arašidové maslo a nekonečné jedenie rôznych orieškov. To smeruje k tomu, že žena, ktorá chce redukovať svoju hmotnosť, sa „láduje“ veľkým množstvom potravy a v lži, že „veď to je zdravé,“ si neuvedomuje, že aj tieto kvalitné potraviny sú kaloricky vysoko a tým pádom sa nevytvorí prostredie, aby bol tuk redukovaný,“ tvrdí Jankovič, podľa ktorého je budovanie svalovej hmoty do veľkej miery ovplyvnené genetikou.

Je potrebné dodať, že doplnky, o ktorých je reč, sú bežne dostupné v špecializovaných obchodoch, takže nejde o zakázané látky. „Doplnky stravy, ktoré sú bežne dostupné v obchodoch a na e-shopoch, sú v podstate koncentrované a obohatené výťažky potravín. Trebárs vitamínové preparáty sú upravené pre lepšiu stráviteľnosť a rýchly nástup účinku. Všetky takéto preparáty, resp. povedzme 98% z nich, sú tzv. „doping friendly.“ To znamená, že sú bežne používané širokou verejnosťou a zároveň aj môžu byť používané širokou verejnosťou bez obáv, že by išlo o doping, prípadne niečo zakázané. Dnes je totiž taká doba, že mnohí rodičia mladých chlapcov, ale i dievčat, ktorí začínajú cvičiť, si myslia, že tieto preparáty sú doping, prípadne niečím zlým. To v zásade nie je pravda,“ upozorňuje Ladislav Jankovič.