Pravdy a mýty o zelenej káve

Trend, ktorý sa dnes v chudnutí nedá zastaviť – výživové doplnky a hlavne tie, ktoré sľubujú zhodenie kíl za pomerne krátky čas. Momentálne veľký boom zažíva zelená káva. Čo je pravda a čo mýtus o tejto nepraženej káve a čo na ňu hovoria ženy, ktoré ju vyskúšali?

0
2283

Čo je zelená káva

Na začiatok by sme mali povedať, že zelená káva nie je žiadnym nováčikom na trhu. Je to zelené zlato, ktoré obsahuje 30-40% sacharidov, 13% bielkovín, 12% vody, 1-2,5% kofeínu, kyseliny chlórogenovej a množstvo minerálov, vitamínov. Pre svoje blahodárne účinky sa využíva už od nepamäti. Bobule kávovníka sa ešte aj dnes zbierajú ručne a kým sa z týchto bobúľ vyberú zelené kávové zrná, prejde ešte mnoho času. Musia sa sušiť desiatky dní až niekoľko týždňov. Zelená káva je teda dozreté kávové zrno zelenej farby v obale bobule, ktoré sa vylúskne a je pripravené na praženie kávy.

Ako funguje na organizmus

Pitie pomletej zelenej kávy má špeciálne účinky na ľudský organizmus z dôvodu obsahu kyseliny chlórogenovej, ktorá blahodárne pôsobí na metabolizmus a je veľkým zdrojom antioxidantov. A práve pražením o tieto podporné látky v chudnutí zrná prichádzajú. Chuťovo nemá s klasickou praženou kávou nič spoločné. Nie každý si na ňu zvykne, pretože chutí skôr ako zelený čaj. Na trhu preto dostať kúpiť mletú zelenú kávu aj s rôznymi príchuťami, vanilkovú, škoricovú a pod. 

Čím viac kyseliny chlorogénovej zelená káva obsahuje, tým lepšie. Na trhu je takýchto produktov veľmi veľa. Ako sa v nich vyznať? Odborníci na predaj kvalitnej kávy odporúčajú, ak sme sa ju rozhodli vyskúšať, ale aby sme si vyberali takú, ktorá obsahuje podiel minimálne 60 percent kyseliny chlorogénovej. Tá má v črevnom trakte vplyv na činnosť glukózy v procese metabolizmu.

coffee-1869340

Blahodárne účinky na organizmus

Názory ohľadom pozitívnych účinkov zelenej kávy na organizmus sa rôznia. Čo však spokojne o nej môžeme povedať?

  • Zrýchľuje metabolizmus – nikdy však dostatočne nenahradí účinky cvičenia
  • Znižuje chuť na jedlo – pozitívne vplýva na glykémiu a má určitý vplyv na výber a porcie jedál
  • Spomaľuje starnutie – obsahuje antioxidanty, ktoré chránia telo pred starnutím
  • Pomáha proti únave – v káve je obsiahnuté isté percento kofeínu, ktoré telo nabudí a dodá mu energiu, to dokáže aj obyčajná pražená káva, ale zelená je o čosi zdravšia
  • Znižuje riziko cukrovky (podľa niektorých predajcov)
  • Pomáha pri detoxikácii tela – vďaka látkam obsiahnutým v zelenej káve, je možné ju využiť aj na detox tela

Pozor na to, čo kupujeme

Prečo je výber kvalitnej zelenej kávy taký dôležitý, spoznáme veľmi rýchlo. Po pravidelnom pití nekvalitnej kávy sa tento proces v organizme nespustí, resp. len veľmi sporadicky. Takisto sa nám môže stať, že budeme mať dočinenia so zažívacími ťažkosťami v podobe bolestí a kŕčov žalúdka, pálení záhy a podobne. Je to preto, že práve výberový proces zŕn, kedy by mali byť starostlivo vyberané, je podcenený. Do lacných a častokrát aj predražených výrobkoch s vidinou neprimerane prehnaných proklamovaných účinkov, ktoré sa premietnu aj do cenovej relácie, je použitý doslova kávovinový odpad. Sú to zrná nedozreté, nekvalitné, inak sfarbené, aj so šupinami, ktoré tam nemajú, čo robiť. Ak ale kupujeme zomletú a uzavretú kávu, veľmi to nezistíme.

coffee-1117933

Funguje – nefunguje

Možností, ako sa dopracovať ku svojej vysnívanej váhe, je veľa. Ciest je len zopár. To, čo funguje u jedného z nás, nemusí fungovať u druhého. Je to tak aj s chudnutím. Niekto môže veľa cvičiť, upraviť si stravu a nepodarí sa mu zhodiť kilá, ktoré by chcel dať dole. Rovnako je to aj s pitím zelenej kávy. V každom prípade je pitie zelenej kávy telu prospešné a môže fungovať len ako podporný prostriedok. Jej výrobcovia uvádzajú, že by sa mala piť dva až trikrát denne. Ráno na lačno, 30 minút pred jedlom a večer po poslednom jedle. Funguje dvojako. Zatiaľčo pitie pred jedlom znižuje chuť do jedla, resp. pocit hladu, po jedle zrýchľuje metabolizmus a do tela sa nevstrebe toľko cukru a tuku, ako bežne. Okrem klasickej zomletej zelenej kávy existujú aj kapsuly a rôzne iné prípravky s jej obsahom, ale je potrebné si dávať skutočne pozor, či nekupujeme len mačku vo vreci.

Čo na to štúdie

Na účinky zelenej kávy si posvietili aj odborníci. Existuje výskum o zelených kávových zrnách a chudnutí, ktorý tvrdí, že zelené kávové zrno alebo extrakt z neho je veľmi nápomocný pri chudnutí a dokáže nabudiť organizmus. V roku 2006 vykonali pokus na myšiach. V štúdii publikovanej v časopise BMC Complementary and Alternative Medicine uviedli, že výťažok zo zelených kávových zŕn im síce znížil hladinu triglyceridov v krvi, ale zároveň výskumníci dodali, že ani kyselina chlorogénová, ani kofeín samotne nestáli za úspechom pri chudnutí a hromadení tuku na bruchu.

V roku 2011 bola publikovaná ďalšia analýza výťažku zelených kávových zŕn a chudnutia, ktorá sa snažila dať dokopy všetky podobné štúdie. Táto analýza sa zaoberala len najlepšími štúdiami. Medzi inými aj placebom na ľuďoch s nadváhou. Zhrnutie všetkých štúdií hovorí, že ľudia s nadváhou, ktorí užívali výťažok zo zelených kávových zŕn, mali omnoho väčší úbytok váhy ako ľudia, ktorí užívali placebo.

Výskumníci si v roku 2012 posvietili aj na výživové doplnky, ktoré obsahovali prospešné výťažky zo zelenej kávy a dospeli k záveru, že na vybranej vzorke mužov a žien bolo viditeľné zníženie tuku okolo jedného percentaako aj Body Mass indexu (BMI). Zároveň sa zamýšľali nad tým, že ak zelené kávové zrná pomáhajú pri chudnutí, množstvo, ktoré zaberá nie je známe. Dôvod, prečo to nevieme je ten, že neexistuje dostatok štúdií o výťažku zelenej kávy a chudnutia. Ak by sa výsledky štúdie z roku 2012 o zelených kávových zrnách brali ako nepochybniteľná pravda, potom by ľudia mali hľadať výrobky, ktoré by jej obsahovali najmenej 700 mg.

coffee-420805

Vedľajšie účinky zelenej kávy

Žiadna štúdia neuvádzala vedľajšie účinky zelenej kávy. Nie je však doporučovaná deťom, tehotným a dojčiacim ženám kvôli obsahu kofeínu. Každopádne opatrnosť je na mieste práve z dôvodu, že výrobcovia výživových produktov na chudnutie kombinujú rôzne zložky, aby zvýšili účinok na chudnutie, častokrát aj za cenu nášho zdravia. Preto je potrebné si vždy najprv naštudovať to, čo sa rozhodujeme kúpiť. Problém by mohli mať diabetici alebo tí, ktorých trápia kardiovaskulárne ochorenia. Lekári sú síce naklonení k pozitívnym účinkom samotnej kávy ako takej, ale všetkého veľa škodí.

Referencie užívateľov zelenej kávy

Na trhu sa dá zelená káva, kapsule či výživové doplnky kúpiť lacno, ale aj draho, dokonca aj za nekresťanské peniaze. Na internetových diskusných fórach sa dá nájsť veľmi veľa recenzií ľudí, ktorí si ju zakúpili. Jedni si ju zaobstarali z overeného zdroja, iní sa dali nalákať na nereálne sľuby – marketingové ťahy predajcov. Pre polovicu z nich to boli len vyhodené peniaze, iní si ju pochvaľujú.

Zo skúseností viacerých ľudí, ktorí sa na margo chudnutia so zelenou kávou vyjadrili, plynie jedno spoločné ponaučenie. Zhodenie kíl pomocou zelenej kávy nie je zázračné. Káva sama o sebe nám nenahradí to, čo musíme urobiť sami. Zmeniť svoj zaužívaný spôsob života. K nemu patrí pravidelný pohyb a zdravé stravovacie návyky. Pitie zelenej kávy je len podporný prostriedok, ktorý nám má pomôcť na ceste za vysnívaným cieľom alebo métou. Všetky benefity zelenej kávy, ktoré na nás vplývajú preto berme s rezervou a siahnime radšej po sedliackom rozume. Ten, čo sa denne ničí vo fitnesscentre aj zo dve hodiny a stravuje sa nezdravo, nikdy nepríde do cieľa. Nedá sa predsa piť len káva a dúfať, že ona je tá, pomocou ktorej schudnem. Takto to naozaj nefunguje.

coffee-beans-1414100