Repkový olej pomáha v boji proti civilizačným chorobám

Neustále sa zvyšuje počet prípadov neinfekčných ochorení vyskytujúcich sa vo vyspelých spoločnostiach, inak známych ako civilizačné choroby. Ako už názov napovedá, vznik týchto chorôb a ich vývoj je úzko spätý so životným štýlom a stravou človeka. „Zoznam civilizačných ochorení je dlhý, ochorenia, ich prejavy a komplikácie sa navzájom prelínajú. Je to stres, poruchy metabolizmu, infarkt myokardu a iné srdcovocievne ochorenia, ďalej diabetes, dna čiže pakostnica, no a samozrejme onkologické ochorenia a iné,“ vymenúva odborníčka MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. Základom prevencie tohto druhu ochorení je zmena životného štýlu, vrátane stravy. Takže je vhodné popremýšľať nad jej obohatením o cenné prvky – zeleninu, ovocie, orechy, ryby a cenné tuky, ako je napríklad repkový olej.

0
29

Nesprávna výživa prispieva k rozvoju civilizačných chorôb. Na druhej strane, vhodná strava môže prispieť k prevencii chorôb, aspoň niektorých z nich. Zmena je tak zásadnou vecou. Pri skladaní správnej stravy by sme mali klásť väčší dôraz na kvalitu a štruktúru tukov v potrave, a nielen na ich množstvo. „Dôležitú úlohu vo výžive majú polynenasýtené omega-6 a omega-3 mastné kyseliny prítomné v rastlinných olejoch – repkovom, slnečnicovom, orechoch a v tuku rýb a morských živočíchov. Kyseliny ALA a LA zo skupiny omega vplývajú na udržanie primeranej hladiny cholesterolu v krvi. Ľudské telo neprodukuje omega-3 a omega-6 kyseliny, preto sa ich prísun musí zabezpečiť stravou,“ dodáva Béderová.

logo-zamiluj sa

Kyseliny omega-3 sú celkovo v tzv. západnej strave nedostatočne zastúpené a odporúča sa zvýšenie ich príjmu. Práve repkový olej má najvýhodnejšie zloženie mastných kyselín zo všetkých rastlinných olejov. Zo zdravotného hľadiska obsahuje najmenej nezdravých nasýtených mastných kyselín (obsah je dvakrát nižší ako v olivovom alebo slnečnicovom oleji)[1]. Obsahuje tiež najviac esenciálnych nenasýtených mastných kyselín zo skupiny omega-3, patriacich k nedostatočne zastúpeným v našej strave[2]. Zvýšený príjem repkového oleja na úkor tukov s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín a omega-6 kyselín zlepšuje štruktúru spotreby mastných kyselín.

„Moje skúsenosti však nasvedčujú, že väčšina ľudí nepozná rozdiely medzi rastlinnými olejmi. Pri výbere oleja by sme sa mali riadiť aj odolnosťou voči zmenám, ku ktorým prichádza počas smaženia, teda do akej teploty tuky zachovajú svoju kvalitu a zdravotné benefity,“  vysvetľuje Béderová.

banner repka

Odolnosť tukov voči teplote závisí na prítomnosti určitých typov mastných kyselín. Preto by ste mali zvoliť tie tuky, ktoré sú bezpečné pre nás, t.j. také, ktorých tepelné spracovanie nemá za následok vznik škodlivých látok alebo také, kde ich prítomnosť je stopová, nemá vplyv na organizmus. „Na základe týchto informácií, možno konštatovať, že rafinovaný repkový olej je vynikajúci tuk na prípravu teplých jedál. Vykazuje nielen ideálny pomer omega-3 a omega-6 kyselín 1:2, ale je tiež bohatým zdrojom vitamínu E, ktorý zabraňuje oxidačným poškodeniam,”  dopĺňa Béderová. Repkový olej je tiež bohatým zdrojom rastlinných sterolov pomáhajúcich udržiavať normálnu hladinu cholesterolu v krvi (pri dodržaní denného príjmu minimálne 0,8 g sterolov denne). Všetky tieto benefity pozitívne vplývajú na prevenciu civilizačných chorôb.

repkovy olej_shutterstock2

Je vhodné zavádzať do nášho jedálnička aj ryby – mali by sa nachádzať na našom stole najmenej raz týždenne. Poskytnú nášmu telu extra dávku omega-3 kyselín. Tiež nezabudnime na primerané množstvo ovocia a zeleniny, ktoré sú cenným zdrojom živín – vitamínov, minerálov, enzýmov, flavonoidov a vlákniny.

[1] J. Krzymański, Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda, PSPO, Warszawa 2009.

[2] Tiež.

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here