Šéf stávkovej spoločnosti Tipsport: Za posledných päť rokov sme najrýchlejšie rastúcou spoločnosťou v segmente

Už vyše desať rokov dozerá z pozície predsedu predstavenstva na rozvoj známeho stávkového holdingu pod Tatrami. Ako hodnotí uplynulú dekádu v živote firmy, s kým sa mu dobre spolupracuje a na koho majú v Tipsporte ťažké srdce? Viac už v nasledujúcom rozhovore s Jaroslavom Tarabom.

0
240
Z tlačovej konferencie pred začiatkom 21. ročníka hokejovej Tipsport extraligy v utorok 10. septembra 2013 v Bratislave. Na snímke predseda predstavenstva Tipsport SK, a.s. Jaroslav Taraba. FOTO TASR - Pavel Neubauer

Na slovenský trh vstúpila spoločnosť Tipsport v lete roku 2006, takže ste prednedávnom oslávili jubilejnú desaťročnicu. Keď spätne porovnáte začiatky s dneškom, čo sa najviac odvtedy zmenilo?
Jednoznačná odpoveď je, že všetko prechádza do onlinu. Spočiatku nemal Tipsport online, a tak nám 100% tržieb robili kamenné pobočky. Dnes nám robia kamenné pobočky už iba 10% tržieb a naopak, až 90% tržieb je v online. To je jednoznačne zadefinované a najväčšia zmena je práve tu.

Pozorujete aj zmeny v zákazníckom správaní? Ako sa za tie roky menili „chute“ tipérov?
Áno, pozorujeme, Nielen platformou, že sa prechádza do onlinu, ale aj v rámci platformy sú dva druhy stávok: tzv. „pre-matchové“ (z anglického prematch – poz.red.), keď si natipujete do momentu štartu zápasu a potom live stávky, teda také, ktoré môžete uzatvárať počas stretnutia a ktoré, čo do popularity, valcujú klasické predzápasové. A profitabilita je tam nastavená tak, že na kamenných pobočkách máme trojnásobne väčšiu maržu ako v online priestore.

Koľko máte aktuálne pobočiek po Slovensku?
Myslím, že ich je 637. To číslo nemám presne v hlave, no je to medzi 630 až 640. Snažíme sa to stabilizovať, no rozvoj je dosť ťažký, keďže na trhu pôsobia aj tzv. terminály na kurzové stávky. Tu máme trošku ťažké srdce na ministerstvo financií a daňové úrady ako orgány dozoru, pretože nekontrolujú dodržiavanie zákona v zmysle toho, že tam môžu tipovať aj osoby mladšie ako 18 rokov. Veľakrát sú takéto terminály v rôznych pohostinstvách v druhej miestnosti a môžu tam tým pádom tipovať aj 14-ročné deti.

V novom zákone sa práve hovorí, že orgán dozoru bude mať možnosť robiť kontroly aj pod utajenou identitou. Takže tam vidíme svetielko na konci tunela. Terminálov je pritom k dnešnému dňu na Slovensku cca 3100, čo je oproti klasickým pobočkám šialené číslo. 

V roku 2012 ste spomenuli, že Tipsport mal trhový podiel vo výške 11%, čo vás radilo v rámci stávkových spoločností na našom území na 3. priečku. Ako je na tom firma dnes, keď máte za sebou ďalšie štyri roky?
Stále sme trojkou na trhu, no náš súčasný trhový podiel je 21%, pričom keď sme vstupovali na slovenský trh v spomínanom roku 2006, bol náš trhový podiel iba 6%. Slovenský tipujúci je dosť lojálny a hoci je zaregistrovaný všade, tak prvou voľbou je uňho Niké. Celkovo ten trh vyzerá zhruba tak, že my máme podiel 21%, Fortuna má 35% a Niké 40%. Platí, že za posledných päť rokov sme najrýchlejšie rastúcou spoločnosťou v segmente.

Aké má firma plány do najbližších mesiacov či rokov?
Náš úplne najbližší plán je už spomenutá legislatíva, ktorú potrebujeme zmeniť. To je taký náš „headline“. A aj keď už je ten zákon v parlamente, musíme zaň lobovať. Pritom prakticky vo všetkých krajinách európskej 28-ičky majú, až na malé výnimky, zdaňovanie z „gross winu“, čo je rozdiel medzi vkladmi a výhrami.

Aj tým, že sme mali legislatívu nastavenú v roku 2006, tak Slovensko má zdaňovanie len z vkladov, čo je veľké nešťastie, pretože štát nepozerá na to, že my naspäť z vkladov vyplácame 93% na výhry a reálne disponujeme na online 7% maržou, zatiaľ čo na offline v kamenných pobočkách to bolo 20%, čiže tam sa vyplácalo 80% naspäť. Tam bola 6% daň z vkladov na mieste. Ale nemôže nám štát dať 6% daň z vkladov, z ktorých my máme 7% profitabilitu. To nám berú 9/10 zisku. A to je vážna téma pre slovenský „betting“ vo všeobecnosti, nielen pre Tipsport.

Takže toto je ten najdôležitejší cieľ vôbec a bavíme sa o tom, či zostať na Slovensku, no to je až druhý krok, keďže ešte máme na seba naviazané aj sponzorské aktivity.

Keď spomínate sponzorské aktivity, od roku 2011 ste generálnym partnerom našej najvyššej hokejovej súťaže. Ako hodnotíte túto vzájomnú spoluprácu?
Veľmi pozitívne, pretože to vidím aj na číslach. Partnerstvo nám zlepšilo aj znalosť značky, keďže nie je tak dávno doba, čo si nás mýlili s Tiposom. Ale práve Tipsport Liga nám toto pomohla prekonať, pretože ten počet výstupov v rámci monitoringu médií je týždenne v tisícoch. Takže to aj bolo cieľom.

Aj v rámci Pro-Hokeja sa minulý rok vymenilo vedenie, pričom aj oni podnikli isté nové kroky. Musím však povedať, že aj predchádzajúce vedenie s pánom Paštinským bolo veľmi nápomocné a spolupráca fungovala. To, čo sme chceli cez Tipsport Ligu dosiahnuť, sme dosiahli – dnes je Tipsport hodnotený zákazníkmi ako bonitná značka, ktorej sa klienti nemusia báť. Spoznávajú nás aj bez nejakej ´nápovedy´, pričom spontánna znalosť značky je dnes u nás na úrovni 93%.

Na snímke uprostred vpravo generálny riaditeľ Tipsport Slovensko Jaroslav Taraba a uprostred vľavo riaditeľ spoločnosti Pro-Hokej Richard Lintner predstavujú dresy účastníkov Tipsport Ligy počas tlačovej konferencie spoločnosti Pro-Hokej pred štartom Tipsport Ligy 7. septembra 2016 v Bratislave. FOTO TASR - Pavel Neubauer
Na snímke uprostred vpravo generálny riaditeľ Tipsport Slovensko Jaroslav Taraba a uprostred vľavo riaditeľ spoločnosti Pro-Hokej Richard Lintner predstavujú dresy účastníkov Tipsport Ligy počas tlačovej konferencie spoločnosti Pro-Hokej pred štartom Tipsport Ligy 7. septembra 2016 v Bratislave. FOTO TASR – Pavel Neubauer

Neláka vás aj sponzoring konkrétneho športového klubu (napr. basketbalového, hádzanárskeho…)?
My sa spájame s hokejom, ktorý máme aj v Čechách, takže Tipsport je hokej. Od tohto roku sme navyše partnerom slovenskej hokejovej reprezentácie. V máji som podpisoval zmluvu s prezidentom SZĽH Martinom Kohútom na obdobie 3 roky + opcia. Takže okrem Tipsport Ligy máme teraz pokrytú aj reprezentáciu. A nemáme ambíciu sa teraz miešať do iných športov, ani individuálnych.

Okrem toho ani nevidíme na Slovensku priestor dávať peniaze do športu, ktorý by mal aj adekvátnu mediálnu podporu. Či už ide o florbalovú, alebo hádzanársku ligu. Takéto súťaže majú aj v elektronických, nieto ešte printových médiách minimálne pokrytie.

Rovnako ako v živote, ani v biznise sa nie vždy všetko ideálne podarí. Čo vás v poslednom období sklamalo, respektíve sa nepodarilo dosiahnuť? Boli aj také veci?
Vo februári sme z pozície trojky na trhu zrušili manipulačný poplatok a mali sme spravené interné prepočty, pričom ten krok nebol zlý. Ak ale hovoríme o sklamaní, tak som mal väčšie očakávania v zmysle návratu slovenských tipujúcich z nelegálnych stávkových spoločností typy Bwin, Bet365 a ďalšie, ktoré sú v offshore a tipuje sa v nich vo veľkom.

Z pohľadu slovenskej legislatívy ide o „nelegálov“, keďže do štátneho rozpočtu neplatia ani cent. My sme zrušením manipulačného poplatku dorovnali podmienky a prišli tak o nepomernú časť zisku, ako keby istotu z pohľadu výnosov. Avšak návrat hráča nebol v adekvátnej výške. Samozrejme, že tržby stúpli a cítime to, ale v kombinácii s tým, že legislatívu sa nám nedarí upraviť na zdaňovanie hráčov z výhry, vzniká problém. 

Na ktoré podujatie prestávkovali tipujúci najväčší objem peňazí?
Pokiaľ máte na mysli celkovú výšku vkladov, tak najväčšie vklady vygenerované klientmi sú jednoznačne vďaka MS v hokeji a tiež tohtoročné ME vo futbale. V rámci holdingu to je podmienené účasťou nášho mužstva, teda buď slovenského, alebo českého. A to má potom, samozrejme, úzku súvislosť s aktivitou tipujúcich. Je tam cítiť taká tá národná hrdosť a keď to náš tím dotiahne až do štvrťfinále či semifinále, tak je to ešte znásobené.

V takýchto prípadoch ale ide rácio väčšinou bokom, nie?
Samozrejme. Tu už nastupuje srdce (úsmev).

Vrátil by som sa ešte k objemu stavených peňazí na konkrétnu športovú udalosť. Ako sú na tom v tomto ukazovateli olympijské hry? Nepatria k top lákadlám pre tipérov?
Historicky veľmi nie. Iste, je to významný ´event´ a je tu zvýšená miera stávok, no rádovo je to zhruba len niekde na úrovni 50% z toho, čo nám vedia urobiť MS v hokeji, ktoré v porovnaní s olympiádou nie sú nejakou svetovou udalosťou. Slovenský tipujúci je ale hlavne hokejový a futbalový fanúšik, no a na olympiáde nemáme príliš veľa takýchto športovcov. Aj preto olympiáda neťahá. Ani letná, ani zimná.

A nelákal ani Svetový pohár v hokeji, na ktorom získal podceňovaný Tím Európa cenné strieborné medaily?
Tiež nie. V Čechách lákal o niečo viac, no ani tam nemal ten český príbeh dlhé trvanie. Napriek tomu, že v európskom tíme sme mali ako Slovensko zastúpenie, tak naši tipujúci sa nejako nestotožnili s tým družstvom, takže tam nebolo nejako viac tipov na Európu v porovnaní s inými krajinami. Nezafungovalo to z hľadiska národa, len ako hokej samotný.

Mimochodom, ktorý šport zaznamenal za posledných pár rokov najväčší boom z hľadiska nárastu popularity medzi zákazníkmi?
Jednoznačne florbal. Je tam aj hokejbal, no ten nie je tak organizovaný, florbal je v tomto predsa len ďalej. Ale väčšie vklady dokážu podať tipujúci aj napríklad na šípky alebo stolnotenisové turnaje, často aj regionálneho významu. To, čo je live, tak to ľudia tipujú. A na to, na čo máme streamy, tak to ľudia vidia a bavia sa tipovaním. Live stávkovanie bez streamu je dosť nezaujímavé.

Môžete prezradiť, akú najvyššiu sumu Tipsport vyplatil šťastnému výhercovi?
Na Slovensku sme mali výhru tuším 416-tisíc eur, tiket bol podaný za 1000 eur. Zdá sa mi, že tam bolo dvanásť „akoviek“ (AKO stávka – pozn.red.) s veľmi náročnými kurzami, pričom na tikete bolo aj veľa remíz.