Sezóna 2017-viac rýchlosti, favoriti sú Mercedes a Ferrari, trápenie McLarenu

0
880
Na snímke zľava britský pilot formuly 1 z tímu Mercedes Lewis Hamilton, Austrálčan Daniel Ricciardo z tímu Red Bull a nemecký jazdec Sebastian Vettel z Ferrari počas tlačovej konferencie pred Veľkou cenou Austrálie, prvým podujatím seriálu majstrovstiev sveta F1 v Melbourne vo štvrtok 23. marca 2017. Nedeľňajšie úvodné podujatie sezóny sa pôjde s mnohými novinkami v technických pravidlách. FOTO TASR/AP

Melbourne – V nedeľu 26. marca vypukne Veľkou cenou Austrálie nový ročník motoristickej F1. Na štartovom rošte bude chýbať úradujúci majster sveta Nico Rosberg z Nemecka, ktorý po zisku svojho premiérového titulu ukončil jazdeckú kariéru, k pretekom sa však chce vrátiť v inej pozícii.

Aj Rosberg si bol pozrieť predsezónne testy v Barcelone, ktoré vyvolali pozitívne očakávania u jazdcov i fanúšikov. Zmena pravidiel zaviedla o štvrtinu širšie pneumatiky, väčší aerodynamický prítlak i objemnejšie palivové nádrže. Širšie monoposty sú rýchlejšie, lebo viac plochy na pneumatikách a krídlach dodáva priľnavosť, tá umožňuje agresívnejšie prejazdy zákrut. Zároveň sú však ťažšie a náročnejšie na ovládanie a na trati bude menej priestoru na predbiehacie manévre. Piloti musia prispôsobiť svoju fyzickú prípravu, dosiaľ bola zameraná na vytrvalosť, po novom budú naberať aj svalovú hmotu.

Mercedes získal pod predchádzajúcimi reguláciami uplynulé tri konštruktérske tituly, no Lewis Hamilton napriek tomu patril k veľkým zástancom úprav. Šéf tímu Toto Wolff je presvedčený, že Brit aj jeho nový fínsky kolega Valtteri Bottas vyťažia z čerstvých pravidiel maximum: „Drastické zmeny okorenia seriál, nikdy doteraz som priaznivcov nevidel takto natešených na sezónu. Nevieme, ako na tom sú ostatné autá a stajne, takže privítame každú skúsenosť. Na pilotov čaká veľká fyzická výzva, v kokpite zažívajú enormné preťaženie.“

Hamilton posunul úlohu favorita na Ferrari, za ktoré jazdia Nemec Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen z Fínska. „Momentálne považujem za najrýchlejšie Ferrari. Vettel sa to snaží držať pod kapotou, ale v testoch sme videli ich rýchlosť. Pokiaľ viem, ešte nikto neobhájil konštruktérsky primát po zmene pravidiel. To je náš cieľ, zistíme, či sme v dobrom rozpoložení. Stopercentne verím, že úspech je v našich silách,“ povedal Hamilton podľa agentúry DPA. „Páči sa nám rýchlosť v zákrutách, vrátili sme sa na úroveň spred desiatich rokov, možno o niečo vyššie. Mám k dispozícii jedno z najrýchlejších áut, aké som kedy šoféroval,“ vyhlásil Vettel.

Čierneho koňa má v znaku Ferrari, ale čiernym koňom šampionátu môže byť červený býk. Daniel Ricciardo z tímu Red Bull skončil v minulom ročníku na tretej priečke za dvoma Mercedesmi a aj on sa zameral na zosilnenie svojej telesnej konštitúcie. „Je to fyzickejšie. V prestávke sme zarezávali, tréningy boli zábavné,“ uviedol Austrálčan, na ktorého hneď na úvod v melbournskom Albert Parku čaká domáca veľká cena.

S Hamiltonom, Vettelom a Ricciardom bol na predsezónnej tlačovej konferencii „veľkej štvorky“ Fernando Alonso za McLaren. Kým ostatní traja hovorili o potenciálnych dejiskách pretekov, španielsky veterán si neželal Las Vegas, Nemecko ani Miami, ale rovnaké motory pre všetkých. Práve pohonná jednotka od Hondy trápi McLaren už dva roky a v Katalánsku pridala ďalšie starosti. „Nezaostávame s karosériou, jediný problém je motor. Nemáme spoľahlivosť ani výkon, na rovinke sme pomalší o tridsať kilometrov za hodinu. Stajňa je nachystaná víťaziť, no s výnimkou Hondy,“ zúfal si na testoch Alonso, ktorý otvorene hovoril aj o ukončení spolupráce s japonským dodávateľom.

Spojenie McLaren-Honda pritom bolo pritom na prelome 80. a 90. rokov synonymom dominancie, keď v období slávnej rivality Alaina Prosta s Ayrtonom Sennom (1988 – 1991) získalo štyri jazdecké i konštruktérske tituly. Monopost MP4/4 z roku 1988 s výkonom 900 koní zvíťazil v pätnástich zo šestnástich veľkých cien. Novodobá kooperácia však nefunguje a špekuluje sa o návrate k pohonným jednotkám Mercedes, s ktorými sa Mika Häkkinen stal dvojnásobným svetovým šampiónom (1998, 1999). Fín sa nedávno vrátil do McLarenu ako ambasádor. Nie je isté, či by mal Mercedes záujem o dodávanie svojich motorov konkurencii, keď prevádzkuje vlastný tím. Na druhej strane by to však mohlo predstavovať výzvu, ako McLaren zdolať dizajnom.

V kalendári figuruje dvadsať veľkých cien, o jednu menej než v minulej sezóne. Po tradičnom austrálskom štarte sa pokračuje v Ázii, od konca apríla až do začiatku septembra sa s výnimkou Kanady bude súťažiť v Európe. V polovici septembra zamieri kolotoč F1 do Ázie, odtiaľ na tri preteky do Ameriky a na záver do Abú Zabí. Nový majster sveta bude známy najneskôr 26. novembra.

Tímy F1 2017:
MERCEDES
Mercedes W08
#44 Lewis Hamilton (V. Brit.)
#77 Valtteri Bottas (Fín.)

RED BULL
Red Bull RB13
#3 Daniel Ricciardo (Aus.)
#33 Max Verstappen (Hol.)

FERRARI
Ferrari SF70H
#5 Sebastian Vettel (Nem.)
#7 Kimi Räikkönen (Fín.)

FORCE INDIA
Force India VJM10
#11 Sergio Perez (Mex.)
#31 Esteban Ocon (Fr.)

WILLIAMS
Williams FW40
#18 Lance Stroll (Kan.)
#19 Felipe Massa (Braz.)

MCLAREN
McLaren MCL32
#2 Stoffel Vandoorne (Belg.)
#14 Fernando Alonso (Šp.)

TORO ROSSO
Toro Rosso STR12
#26 Daniil Kvjat (Rus.)
#55 Carlos Sainz (Šp.)

HAAS
Haas VF-17
#8 Romain Grosjean (Fr.)
#20 Kevin Magnussen (Dán.)

RENAULT
Renault RS17
#27 Nico Hülkenberg (Nem.)
#30 Jolyon Palmer (V. Brit.)

SAUBER
Sauber C36
#9 Marcus Ericsson (Švéd.)
#94 Pascal Wehrlein (Nem.)

Na snímke britský jazdec tímu Mercedes AMG Lewis Hamilton v novom monoposte Mercedes W 08 na trati v britskom Silverstone počas oficiálneho uvedenia 23. februára 2017. FOTO TASR/AP
Na snímke britský jazdec tímu Mercedes AMG Lewis Hamilton v novom monoposte Mercedes W 08 na trati v britskom Silverstone počas oficiálneho uvedenia 23. februára 2017. FOTO TASR/AP

Kalendár F1 2017:
24. – 26. marca
VEĽKÁ CENA AUSTRÁLIE
Albert Park Circuit, Melbourne (5,303 km)

7. – 9. apríla
VEĽKÁ CENA ČÍNY
Shanghai International Circuit, Šanghaj (5,451 km)

14. – 16. apríla
VEĽKÁ CENA BAHRAJNU
Bahrain International Circuit, Sakhir (5,412 km)

28. – 30. apríla
VEĽKÁ CENA RUSKA
Sochi International Street Circuit, Soči (5,848 km)

12. – 14. mája
VEĽKÁ CENA ŠPANIELSKA
Catalunya Circuit, Barcelona (4,655 km)

25. – 28. mája
VEĽKÁ CENA MONAKA
Monaco Circuit, Monte Carlo (3,340 km)

9. – 11. júna
VEĽKÁ CENA KANADY
Circuit Gilles Villeneuve, Montreal (4,361 km)

23. – 25. júna
VEĽKÁ CENA EURÓPY
Baku street circuit, Baku (6,003 km)

7. – 9. júla
VEĽKÁ CENA RAKÚSKA
Red Bull Ring (A1-Ring), Spielberg (4,319 km)

14. – 16. júla
VEĽKÁ CENA VEĽKEJ BRITÁNIE
Silverstone Circuit, Silverstone (5,891 km)

28. – 30. júla
VEĽKÁ CENA MAĎARSKA
Hungaroring, Mogyoród (4,381 km)

25. – 27. augusta
VEĽKÁ CENA BELGICKA
Spa Francorchamps Circuit, Spa (7,004 km)

1. – 3. septembra
VEĽKÁ CENA TALIANSKA
Autodromo Nazionale Monza, Monza (5,793 km)

15. – 17. septembra
VEĽKÁ CENA SINGAPURU
Singapore Circuit, Singapur (5,065 km)

29. septembra – 1. októbra
VEĽKÁ CENA MALAJZIE
Sepang International Circuit, Kuala Lumpur (5,543 km)

6. – 8. októbra
VEĽKÁ CENA JAPONSKA
Suzuka Circuit, Nagoja (5,807 km)

20. – 22. októbra
VEĽKÁ CENA USA
Circuit of The Americas, Austin (5,513 km)

27. – 29. októbra
VEĽKÁ CENA MEXIKA
Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico City (4,421 km)

10. – 12. novembra
VEĽKÁ CENA BRAZÍLIE
Autodromo Interlagos, Sao Paulo (4,309 km)

24. – 26. novembra
VEĽKÁ CENA ABÚ ZABÍ
Yas Marina Circuit, Abú Zabí (5,554 km)