Športovanie s kŕčovými žilami? Prečo nie!

Ak patríte medzi tých nešťastníkov, ktorí trpia ochorením kŕčových žíl, nevešajte hneď hlavu. V súčasnosti je toto ochorenie tak rozšírené, že ním trpí pomaly každý druhý človek a existuje viacero druhov športov vhodných práve pre vás.

0
294

V našom článku si povieme, prečo kŕčové žily vznikajú, ako sa dajú liečiť, a prinesieme vám rady a tipy, aké športy sú pre vás tie najvhodnejšie a ako preventívne zabrániť vzniku ďalších kŕčových žíl.

Čo sú to kŕčové žily a ako vznikajú?

Poznáme dva typy kŕčových žíl, vonkajšie a vnútorné, pričom vnútorné sú omnoho nebezpečnejšie preto, že ich odstránenie nie je jednoduchý lekársky zákrok.

Varixy, alebo kŕčové žily, ako im všetci hovoríme, sú napuchnuté, pokrčené, vystúpené žily na povrchu kože a nevyzerajú veľmi esteticky. Je to ochorenie cievneho systému, ktoré najčastejšie postihuje dolné končatiny.

Zdravé žily sú pružné a elastické, ale počas nášho života na ne pôsobí mnoho nepriaznivých faktorov, ako napríklad nevhodná obuv alebo sedavé zamestnanie, pri ktorom postupne strácajú svoju pružnosť, začínajú ochabovať a pri prietoku krvi sa na stenách žily začínajú usadzovať nečistoty, čiže žila sa roztiahne.

Medzi rizikové faktory vzniku patria napríklad:

  • Dedičná predispozícia, vek alebo pohlavie – so zvyšujúcim sa vekom riziko ochorenia narastá, kŕčové žily postihujú viac ženy ako mužov
  • Obezita azvyšovanie váhy v tehotenstve (najmä v opakovanom)
  • Zamestnanie a životný štýl – nedostatok pohybu, dlhé sedenie alebo státie, alebo naopak aj nesprávna svalová záťaž, fajčenie, nevhodná strava (nízky obsah vlákniny spôsobuje zápchu a následne tlak v podbrušku, ktorý sťažuje činnosť žíl)
  • Oblečenie a obuv – vysoké podpätky, tesná spodná bielizeň.

Medzi príznaky, ktoré naznačujú, že sa u vás tvoria kŕčové žily, patria pocity horúčavy a zvýšená potivosť alebo, naopak, pocit chladu, únava dolných končatín, pocit „ťažkých“ nôh, bolesti alebo kŕče po dlhšom státí či sedení, opuchy nôh.

Liečba kŕčových žíl

Pri návšteve doktora sa najskôr preverí vaša anamnéza a vyšetrenie prebieha v stoji a poležiačky. Lekár si všíma opuchy a zmeny na tele, ktoré sú viditeľné okom.

Vyšetruje sa dvoma spôsobmi, a to sú:

Invazívne vyšetrovacie metódyrobia sa len vo výnimočných prípadoch aich podstatou je meranie žilového tlaku

Neinvazívne vyšetrovacie metódyultrazvukové metódy, pri ktorých lekári preverujú prúdenie krvi v dolných končatinách, alebo duplexná sonografia – dá sa pomocou nej stanoviť presné miesto a zobrazuje žilový systém s prietokom krvi.

Najčastejšie používaná liečby

Kompresívna liečba – pomocou kompresívnych pančúch alebo elastických obväzov sa nahrádza pružnosť, pevnosť a schopnosť odolávať zvýšenému tlaku.
Medikamentózna liečba – venofarmaká liečia najmä opuchy, akútne zápaly povrchových žíl, žilovú nedostatočnosť.
Skleroterapia – odstraňovanie rozšírených kŕčových žíl pomocou minimálne invazívnej metódy.
Chirurgická liečba – operačný zásah do žilového systému.
Laserová liečba – žila sa tepelne zničí pomocou laserového lúča.

Aké športy sú najvhodnejšie?

Keďže pri ochorení kŕčových žíl musíme najskôr brať ohľad na to, v akom štádiu sa pacient nachádza, všetky športy nie sú pre týchto ľudí vhodné. Pri normálnom cvičení v stoji prichádza k negatívnym účinkom gravitácie – pri návrate krvi do srdca – preto by pacienti nemali cvičiť silové športy, akými sú dvíhanie ťažkých závaží, alebo iné typy posilňovania vykonávané v stoji. Najideálnejším cvičením je plávanie, pri ktorom nie je telo nadmerne zaťažované. Medzi ďalšie vhodné športy patrí ľahká chôdza alebo beh, prípadne jazda na bicykli alebo korčuľovanie. Pravidelným cvičením podporujeme cirkuláciu krvi v cievach, takže tak ľahko nedochádza k jej hromadeniu a ani vyššiemu tlaku na steny.

Pri vážnejších štádiách je vhodné, ak pacient pri cvičení nosí elastické pančuchy, pretože práve pančuchy pomáhajú svalovej pumpe v tom, aby prietoku krvi nič nebránilo.

Pri najťažších formách ochorenia sa odporúčajú jednoduchšie aktivity, akými sú chodenie po špičkách či cviky na spevnenie brušného a panvového svalstva.

Aj keď je ochorenie kŕčovými žilami v istom zmysle obmedzujúce, šport je ideálnou formou, ako predchádzať zhoršovaniu, a pomáha, aby ste sa cítili fit a robili niečo pozitívne pre vaše zdravie. Všetci vieme, že pri športe sa do tela vylučujú endorfíny, preto psychická pohoda zaručuje celkový dobrý pocit a určite sa budete cítiť lepšie.

Aká  je prevencia?

Pravidelným cvičením podporujeme cirkuláciu krvi v cievach, takže tak ľahko nedochádza k jej hromadeniu a ani vyššiemu tlaku na steny. Cvičiť by sme však nemali, ak pri tom cítime bolesť, alebo ak máme žily zapálené. Steny ciev sa stávajú odolnejšie aj pri pravidelnom polievaní nôh studenou vodou. A spevňovať ich pomáha aj takzvaný rutín, zložka, ktorú obsahuje pohánka.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ