Športovkyňa s bruškom? Prečo nie!

Ak žena otehotnie, nastáva pre ňu nová životná etapa. Je to obdobie veľkých zmien, fyzických, ale aj psychických. To však neznamená, že sa musí vzdať svojich koníčkov, ku ktorým patria napríklad pohybové aktivity. Šport je pre telo prospešný v každom veku a fyzickom stave. Dôležité je však vyberať si také aktivity, ktoré rastúcemu brušku neuškodia. Aké športy sú vhodné pre budúce mamičky?

0
20266

Upokojuje telo i dušu

Tehotenstvo patrí k nepochybne k tomu najkrajšiemu obdobiu každej ženy. Aura, ktorá z nich vyžaruje, je pre človeka príťažlivá a dobíjajúca. Nie však celé obdobie tehotenstva prežíva žena s úsmevom na tvári. Ranné nevoľnosti, hormonálne zmeny, výkyvy nálad, migrény, bolesti chrbtice sú jednými zo symptómov, ktoré môžu toto 9 mesačné obdobie sprevádzať. Tehotenstvo však nie je choroba, a preto by ste sa nemali vzdávať vecí, ktoré robíte rady. K nim patrí aj šport, ktorý je pre mamičku, ale aj dieťatko veľmi prospešný. Treba ho však prispôsobiť momentálnemu stavu a vyberať si také aktivity, ktoré sú bezpečné. Určite sa však so športovou aktivitou poraďte s gynekológom, ktorý vám poradí, ktorá aktivita je pre vás bezpečná. Začínať by ste nemali so športom, ktorý ste doposiaľ vôbec nerobili a ten, ktorý sa považuje v tomto období za riskantný a môže spôsobiť otrasy či pády, akými sú napríklad jazda na koni, behanie, lyžovanie, potápanie, ale tiež kontaktné športy akými je futbal, basketbal, volejbal a podobne.

Relax a utriedenie si myšlienok

Jedným zo  spôsobov, ako sa s problémami vyrovnať a uľahčiť si nielen na tele, ale aj na duši, môže byť joga pre tehotné. Špeciálne určené cviky pre budúce mamičky pozitívne vplývajú na celé telo. Zbavuje bolesti, stuhnutosti a načerpáte pozitívnu energiu. Navyše pracujete s panvovým dnom, čo ocení vaše telo pri pôrode a po pôrodnej rekonvalescencii. Špecializované lektorky precvičujú cviky, ktoré sú príjemné pre mamičky, ale aj bábätká v brušku. Cvičenie sa neskladá len z cvikov, ale aj z relaxačných a meditačných častí, ktoré sú zamerané na správne dýchanie. Určená je pre celé obdobie tehotenstva. Pozitívne vplýva na ranné nevoľnosti, trávenie, bolesti chrbtice a celého tela, posilnenie svalstva, prípravu ženy na pôrod a na pozitívne myslenie. Po hodine jogy pre tehotné budete odchádzať oddýchnuté, zrelaxované a dokonale uvoľnené.

Na precvičenie celého tela

Podobne, ako aj joga, je vhodným cvičením pre tehotné pilates. Od klasického pilates sa líši tým, že sú cviky prispôsobené mamičkám, aby si cvičením neublížili. Vynechávajú sa napríklad cviky zamerané na brušné svalstvo. Vhodne kombinuje cviky, ktoré priaznivo pôsobia na telesný systém, zbavujú bolesti, zlepšujú pohyblivosť, zrelaxujú telo a pripravujú telo na pôrod. Ideálne je, ak s pilates začnete od druhého trimestra, kedy je plod stabilnejší a pre telo sú pohybové aktivity bezpečné. Cviky pri pilates sa striedajú a pracujete s rôznymi pomôckami, čím sa zabezpečuje variabilita cvikov a zapojenie vždy iného svalstva.

Chôdzou k rýchlejšiemu pôrodu

Najprirodzenejšie pre ľudské telo je chôdza. Vďaka gravitácii prinútite pracovať ženské orgány a dieťa posúvate hlbšie do panvy. I keď si podaktoré vo vysokom štádiu tehotenstva neviete pohyb predstaviť a pravidelné vychádzky nezvládate, chôdza je pre telo najlepším vyvolávačom pôrodu. Dokáže pôrod prirodzene urýchliť, pretože dieťa tlačí na krček maternice. Kráčajte len toľko, koľko vám je príjemné a hlavne bezpečne. Vyhýbajte sa ostrému slnku  a naopak v zime si dávajte pozor na poľadovicu, aby ste predišli pádu. Ideálne je, ak chodíte na 30-minútové prechádzky aspoň 5-krát týždenne. Čerstvý vzduch tiež pozitívne vplýva na imunitu, odbúrava bolesti hlavy a prispieva k pozitívnej nálade.

Šup do vody!

Za najvhodnejší šport v tehotenstve sa považuje plávanie či cvičenie vo vode, ktoré pozitívne vplýva na chrbticu, svalstvo, ale aj srdce i pľúca. Voda nadnáša telo čím sa žena necíti taká ťažká a vie sa vo vode dokonale uvoľniť. Dôkladný pozor by si však mali dávať ženy na hygienu a vyberať si bazény nielen podľa teploty vody, ale aj podľa hygienických opatrení, aby si so sebou domou z bazéna nepriniesli zápal či kvasinkovú infekciu, ktorá môže mať negatívny dopad na zdravie matky, ale aj dieťaťa. Najideálnejšie je morská voda a bazény pre tehotné ženy. Nebezpečné sú naopak termálne kúpaliská s príliš vysokou teplotou vody.

Využitie bruška pri tanci

Za veľmi energetický a dobíjajúci sa považuje brušný tanec, ktorý sa už dávno praktikoval pri pôrode, aby si žena uľavila od bolestí v krížoch a v podbrušku. Týmto tancom zapájate svaly dôležité pri pôrode, ako je oblasť bruška a podbruška. Využívajú sa svaly, ktoré pri bežných pohyboch nepoužívame. Brušné tance však nie sú určené pre ženy v rizikovom tehotenstve. Ako aj v ostatných pohybových aktivitách, aj tu sú dovolené len určité pohyby, ktoré neohrozujú tehotenstvo ženy. Vynechávajú sa trhavé a sekané pohyby panvou. Ďalšou výhodou brušného tanca je, že sa budete cítiť žensky, čo pozitívne vplýva na psychiku vytvára pocit pokoja a harmónie s vlastným telom.

Dôležité info pre športovkyne tehuľky

Športová aktivita musí byť pre budúcu mamičku nielen bezpečná, ale aj príjemná. Preto ak sa cítite nepohodlne či unavene, ihneď prestaňte. Vyhýbajte sa športovaniu vo vysokých teplotách, aby nedošlo k prehriatu organizmus, vyhli ste sa nadmernému poteniu a veľkej strate tekutín. Dodržiavajte pravidelný pitný režim a nikdy necvičte hladná. Cvičte toľko, koľko je vám príjemné a nikdy nechoďte do úplného vyčerpania. Myslite na to, že zlým cvičením neubližujete len sebe, ale aj bábätku, ktoré nosíte pod srdcom. Ak si netrúfate cvičiť doma podľa videa alebo cvikov, ktoré nájdete na internete, prihláste sa na kurzy, ktoré sú pod vedením špeciálne vyškolených trénerov, ktorí vám predvedú ako správne a efektívne cvičiť. Pri cvičení dbajte na správne držanie tela, a teda na prsné, chrbtové svaly a postavenie panvy. Pozornosť venujte aj správnemu a pravidelnému dýchaniu.