Športujte aj v horúčavách. Ale s rozumom!

Ak chcete počas leta športovať vonku, dáme vám 5 tipov, ako podať skvelý výkon a zároveň si neublížiť.

1
351
Späť

1. Hydratujte

 

Cvičenie v horúcom počasí zvyšuje telesnú teplotu. Isteže, ľudské telo má dômyselný chladiaci systém, ktorý pomáha prispôsobiť sa horúčavám. To je dôvod, prečo sa potíte. Ale tento prirodzený chladiaci systém môže zlyhať, ak ste vystavení vysokým teplotám príliš dlho. Výsledkom môže byť vyčerpanie z tepla, t. j. obrovská únava, pri ktorej máte pocit, že ak spravíte ešte jeden krok, spadnete na zem.

Ak si chcete zachovať chladnú hlavu, v prvom rade sa uistite, že máte dostatok pitnej vody. Telo tvorí približne 50 až 60 % vody, je životne dôležité udržať si tieto čísla. V lete máte tendenciu strácať asi 2 až 3 %, najmä počas cvičenia. Je dobré mať stravovací plán plný ovocia a zeleniny, vtedy nemusíte piť vodu pred tréningom, ale počas neho každých 20 minút vypite približne dva decilitre vody. Po cvičení o trochu viac – minimálne ďalších 200 ml.

Odborníci na výživu odporúčajú i počas tréningu zjesť malé kúsky ovocia alebo zeleniny, pretože tie pomáhajú tiež rehydratovať telo a nahradiť mu stratené elektrolyty, čiže minerály. Ako však vedieť, či ste vypili dostatok pitnej vody? Dobrý spôsob, ako zistiť, že ste správne zavodnení, je kontrola farby moču. Ak je bledožltý, ste dobre hydratovaní. Ak je sfarbenie tmavšie (blíži sa k farbe jablkovej šťavy), treba piť viac.

Z lekárskeho hľadiska treba vziať do úvahy, že niektoré lieky a doplnky stravy môžu meniť farbu moču, takže farba moču nemusí byť vždy spoľahlivým indikátorom pre každého športovca či nešportovca. Ak si chcete byť istí, pite systematicky počas cvičenia v pravidelných intervaloch. Dávajte si však aj pozor, aby ste nepili príliš veľa vody. To môže viesť k problému s názvom hyponatrémia (nízka hladina sodíka). Zrátané a podčiarknuté: pite v priebehu športovej aktivity, po cvičení a iných fyzických aktivitách. Ak nešportujete, stačí piť vtedy, keď máte smäd. Pokúste sa vyhýbať rôznym športovým nápojom, najmä pokiaľ ste v redukčnej fáze, pretože sú plné kalórií.

Športové nápoje by sa mali užívať vtedy, ak ste na ideálnej telesnej hmotnosti a cvičíte veľmi dlho vo vysokej intenzite. I tak sa odporúča športové nápoje riediť vodou.

Späť

1 komentár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here