Spracované potraviny – prečo ich nejesť a ako sa ich zbaviť?

Priemyselne spracované potraviny sa začali dostávať do našich jedálničkov asi pred 200 rokmi a  spôsobili veľké zmeny vo výžive človeka. V posledných rokoch sa výrazne rozšírili, až tak, že pre niektorých ľudí predstavujú základ jedálnička.

0
20092

Sú to všetky potraviny, ktoré boli chemicky spracované, upravené alebo vyrobené z rafinovaných surovín a umelých látok. Ide prevažne výrobky z bielej múky a cukru, vyprážané jedla, fast foody, sladkosti, keksy, chipsy, ale aj rozličné polotovary, rafinované oleje a sladené nápoje. Sú veľmi nezdravé, neobsahujú žiadne alebo iba minimum výživných látok, vitamínov, minerálov a enzýmov. Ich častá konzumácia spôsobuje mnohé ochorenia a problémy, ako je obezita, slabá imunita, srdcovo-cievne ochorenia, cukrovka, rakovina, zubný kaz a mnoho iných. Aj napriek tomu ich však veľa ľudí denno denne konzumuje. Sú totiž chutné, lacné, a ich príprava je často veľmi jednoduchá a rýchla. Človek si teda na ne vytvorí návyk. Každý, pre koho je jeho zdravie dôležité, by mal ich konzumáciu čo najviac obmedziť. Tu je niekoľko tipov ako na to:

1. Zdravý pitný režim – pitím sladených limonád, farebných malinoviek, džúsov a podobných nápojov do seba dostávame nie len veľké množstvo cukru, ale aj zbytočné kalórie a často si to ani neuvedomujeme. Ideálne bude, ak ich úplne prestanete piť, prípadne si ich doprajete iba naozaj výnimočne. Majú totiž nulovú výživovú hodnotu, no zato predstavujú kalorickú bombu, a preto ich k životu vôbec nepotrebujete. Namiesto nich pite kvalitnú kávu, čaje a čistú vodu. Zabudnite však na instantnú kávu, ktorá s tou skutočnou, kvalitnou veľa spoločného nemá a takisto patrí k spracovaným potravinám. Pite čiernu kávu, ideálne čerstvo namletú z kvalitných zŕn, 100% Arabicu. Jej pitím svojmu telu dodáte antioxidanty, vitamíny a minerály, a podporíte spaľovanie tuku. Z čajov sú najkvalitnejšie tie sypané, ktoré nájdete v špecializovaných obchodoch. Kupujte iba kvalitné čaje bez umelých prísad. Treba čítať zloženie, pretože napríklad ovocné čaje často obsahujú umelé farbivá, alebo arómy. Tieto nechajte v obchode. Uprednostnite čistý zelený, čierny alebo bylinkový čaj, prípadne bylinné zmesi alebo ovocné čaje bez pridaných látok. Smäd najlepšie uhasí čistá voda. Okrem toho aj pomáha pri trávení a vstrebávaní živín. Ochutiť si ju môžete čerstvou citrónovou šťavou, alebo akýmkoľvek iným ovocím, zeleninou či bylinkami. Občas si môžete dopriať pohár ovocnej alebo zeleninovej šťavy. Tu však takisto treba dbať na to, aby to bola 100%-tná šťava. Ovocné a zeleninové džúsy totiž často obsahujú iba mizivé percento skutočného ovocia a zeleniny. Zvyšok tvorí voda, cukor, či umelé dochucovadlá a farbivá. Odporúčam čitať etiketu a zloženie a vyberať naozaj iba 100%-tné šťavy bez pridaných látok.

2. Zdravé sladenie a sladkosti – nepoužívajte, alebo aspoň obmedzte používanie rafinovaných a umelých sladidiel, ako biely a hnedý cukor, kukuričný sirup a fruktózový sirup. Zdravšiu alternatívu predstavuje med, javorový sirup alebo cukor z kokosových kvetov. Med kupujte taký, ktorý neobsahuje žiadne farbivá, sirup, ani pridané esencie, či repný cukor. Ako spoznať kvalitný med? Mal by byť dostatočne hustý s obsahom vody najviac 18%. Ak chcete dodať chuť a arómu sladkým jedlám alebo koláčom, použite škoricu (pozor nie škoricový cukor), surové kakao, karob alebo kokos. Ak si občas potrebuje dopriať niečo sladké, siahnite po ovocí, prípadne sušenom ovocí alebo kvalitnej horkej čokoláde s obsahom kakaa viac ako 80%. Prípadne si doma upečte zdravý koláč z kvalitných surovín. Nesiahajte však po cukríkoch, keksoch, čokoládových a iných tyčinkách z obchodu.

3. Zdravé tuky – margarín a rastlinné oleje (napr. kukuričný a slnečnicový) boli dlhé roky propagované ako zdravé, opak je však pravdou. Margarín patrí takisto medzi vysoko spracované potraviny so zložkami ako rastlinný olej, emulgátory, či farbivá. Vymeňte ich za zdravšie tuky ako olivový olej, kokosový olej a pravé maslo. K zdrojom zdravých tukov patrí aj avokádo a orechy. Z olivových olejov je najkvalitnejší extra panenský olivový olej. Spracováva sa mechanicky pri nízkej teplote. Používajte ho do šalátov alebo na kratšie varenie. Na varenie je však omnoho vhodnejší kokosový olej, ktorý sa neprepaľuje ani pri vysokých teplotách. Najkvalitnejší je opäť panenský kokosový olej, ktorý sa vyrába z čerstvej kokosovej dužiny. Naopak, tie menej kvalitné sú zo starších kokosov a sú často chemicky spracovávané – rafinované, bielené a deodorované. Avokádo je takisto zdrojom zdravých tukov. Okrem toho obsahuje antioxidanty a vlákninu. Neobsahuje cholesterol ani sodík a iba malé množstvo sacharidov. Pri orechoch je dôležitá ich čerstvosť. Tie staré rozpoznáme podľa toho, že sú zvráskavené, sfarbené do žlta alebo bodkované. Kupujte orechy v šupke a vyhýbajte sa orechom v čokoláde, či rôznych slaných či sladkých zmesiach, keďže pri nich nevidíte ako samotný orech vyzerá. Najdlhšie vydržia makadámové a pekanové orechy, zatiaľ čo vlašské a kešu orechy sa pokazia najrýchlejšie.

Zdravé, čerstvé potraviny namiesto polotovarov – základ nášho jedálnička by mali tvoriť ovocie a hlavne zelenina. Ku každému jedlu pridajte porciu ovocia alebo zeleniny. Najlepšie čerstvé, lokálne a sezónne. V zime siahnite po kvasenej kapuste či cvikle. Zabudnite na polotovary, sáčkové polievky, či vopred pripravené omáčky. Všetko sa dá pripraviť čerstvé zo zdravých surovín a určite si aj viac pochutíte. Vhodná je tiež konzumácia kvalitného a čerstvého mäsa a rýb. Ideálne je, ak máte možnosť nakupovať mäso zo zvierat, ktoré žili v dobrých podmienkach a boli kŕmené prirodzenou potravou. Snažte s nekupovať mäso z veľkochovu, ale skôr z voľného chovu, či od farmára. Priemyselne spracované mäso ako je šunka, klobásy, párky, saláma konzumujte minimálne a sledujte ich zloženie. Vyberajte tie, ktoré majú čo najvyšší podiel mäsa.