mýty o chudnutí
Zdroj foto: dreamstime.com 

Internet je plný zaručených rád, ako schudnúť. Väčšina z nich je len vymyslená lož, alebo nie sú ničím podložené. Prinášame ti 10 z najväčších mýtov o chudnutí. 

Mýtus č. 1: Všetky kalórie sú rovnaké

Veta, že všetky kalórie sú rovnaké, je najväčšia lož. Ako je potom možné, že po skonzumovaní potravín s rovnakou kalorickou hodnotou je človek hladný a unavený, ako po inej a zobrazí sa to neskôr na váhe? Poznáme tzv. prázdne kalórie. Majú vysoký energetický obsah, ale takmer žiadne živiny. Napríklad spracovaným sacharidom ako tukom a alkoholu chýbajú vitamíny, antioxidanty, aminokyseliny, minerály či vláknina. Ich konzumáciou dostaneš naraz do tela obrovské množstvo energie, ktorú nestihneš využiť. Nevyužité, čiže nespálené kalórie, potom vytvárajú tukové zásoby. Z celých potravín, napríklad z ovocia, získaš oveľa viac energie a plný žalúdok ako z potravín obsahujúcich rafinovaný cukor.

Mýtus č. 2: Výživové doplnky ti pomôžu znížiť hmotnosť

Hlavným dôvodom, prečo môžu výživové doplnky určené na chudnutie fungovať, je účinok placeba. Ľudia uveria reklamám a chcú tabletky, ktoré sľubujú stratu kilogramov, takže si uvedomujú, čo jedia. Pravdou je, že niektoré výživové doplnky určené na chudnutie môžu mať mierny vplyv na chudnutie. Niektoré z nich ti môžu pomôcť spáliť prebytočné kalórie, ale len v spolupráci so zdravým životným štýlom. Z viacerých výskumov vyplýva, že existujú látky, ktoré napomáhajú chudnutiu. K najviac účinným patria: glukomanán, extrakt Garcínie kambodžskej, extrakt zo zeleného čaju, konjugovaná kyselina linolová (CLA), kapsaicín, kofeín a iné. Závisí však od množstva, koľko účinnej látky tabletky na chudnutie obsahujú. Pre úbytok svojej váhy musíš urobiť viac, ako len prehltnúť tablety – upraviť stravu a zaradiť pohyb do života.

mýty o chudnutí
Zdroj foto: dreamstime.com

Mýtus č. 3: Úspech v chudnutí je o vôli, nie o biológii

Obezita je veľmi zložitá porucha s desiatkami, ak nie stovkami faktorov. Existuje mnoho genetických porúch, ktoré sa preukázateľne spájajú s obezitou a rôznymi zdravotnými problémami (znížená činnosť štítnej žľazy, polycystické vaječníky, depresia), ktoré môžu za obezitu. Ak navyše zlyhá aj hormonálny systém, ktorý má za úlohu regulovať tvoju váhu, postupné priberanie skončí obezitou. U ľudí s hormonálnymi poruchami je veľmi ťažké schudnúť a udržať si zdravú váhu. Hlavnou príčinou obezity je nízka hladina leptínu. Leptín má za úlohu poslať signál do mozgu, že má už dosť tukových zásob. Keď tento hormón zlyhá, mozog si stále myslí, že telo hladuje a neustále ukladá tuk do zásoby. Zmeniť biologické procesy v tele sa preto silou vlastnej vôle nedá.

Mýtus č. 4: “Jedz menej, hýb sa viac” zaručene funguje

Nahromadená energia, čiže kalórie, ktoré si nespotreboval sa premenili na tukové zásoby v tele. Ak ich chceš spáliť, musíť vydať viac energie ako jej prijať. Inými slovami, ak výdaj prevyšuje príjem, dochádza k úbytku tukových zásob, čo sa odzrkadlí na váhe. Z tohto dôvodu je logické, že by si mal “jesť menej a pohybovať sa viac”, aby si schudol. Viacerí, ktorí sa riadili touto radou, neschudli, práve naopak – pribrali. Je potrebná veľká a trvalá zmena v stravovaní a v prístupe k pohybu, aby sa znížila telesná hmotnosť a výkon. Hovoriť si, že by si mal menej jesť a viac sa hýbať, nestačí. Ak to navyše odporučíš niekomu, kto je obézny, môžeš ho tým viac demotivovať a dostať ešte do hlbšej depresie.

mýty o chudnutí
Zdroj foto: dreamstime.com

Mýtus č. 5: Sacharidy sú nezdravé a priberá sa z nich

Ak chceš schudnúť, potrebuješ správny pomer bielkovín, sacharidov, tukov, vlákniny a ostatné živiny. Ak je tvoja strava bohatá viac na proteíny a sacharidy konzumuješ v nízkej miere, budeš chudnúť. Nie všetky sacharidy sú nezdravé. Od 80-tych rokov 20. storočia nastal boom s fast foodmi, ktoré dodnes ponúkajú rafinované sacharidy (cukor, obilie, polotovary, transmastné kyseliny…). Ide prevažne o látky, ktoré sú síce veľkou kalorickou, ale prázdnou bombou. Tvoj organizmus ich nedokáže využiť, a tak sa mení na tukové zásoby. Ak má niekto problémy s chudnutím, môže za to aj nevhodný výber sacharidov. Ak chceš zaradiť do jedálnička zdravé sacharidy, vyberaj si celú potravinu.

Mýtus č. 6: Všetky fast foody sú nezdravé

Nie všetky “rýchle” jedlá sú zlé. Už aj na Slovensku existujú tzv. “zdravé fast foody”. Nie je ich veľa, ale sú vhodnou zdravou alternatívou k reťazcom ponúkajúcim vysmážané hranolčeky, brugre či mliečne koktejly. V mnohých reštauráciách je možné objednať si relatívne zdravé jedlo. Dnes je veľký dopyt po zdravom jedle. V menu lístkoch nájdeš hneď niekoľko jedál na výber. Ide hlavne o surovú zeleninu, z ktorej sa pripravujú šaláty, alebo je zvolená zdravšia verzia výberu potravín a ich tepelná úprava.

mýty o chudnutí
Zdroj foto: dreamstime.com

Mýtus č. 7: Slim fit diéty zaručene fungujú

Priemysel a marketing chce, aby si si myslel, že každá diéta je vhodná pre teba a 100-percentne funguje. Výskumy však ukazujú, že takmer žiadna diéta nefunguje dlhodobo a až 85 percent ľudí s ňou skončí v priebehu roka. Následkom je opätovné priberanie. V skutočnosti je diéta zaručený spôsob, ako v budúcnosti človek priberie, nie schudne. Na to, aby diéta bola účinná, je potrebné v zmene jedálnička a zaradenia pohybu do svojho života pokračovať. To je však o nastavení tela a mysle na celkovú a doživotnú zmenu životného štýlu.

Mýtus č. 8: Detoxikačné nápoje pomôžu schudnúť

Rovnako ako diéta, aj detoxikačné smoothie nápoje budú mať rovnaký účinok. Síce sa ti pár kíl podarí zhodiť, ale ak začneš so stravou ako predtým, naberieš kilá naspäť. Navyše, budú ti chýbať dôležité živiny – proteíny, tuky a vláknina. Smoothie nápoje neobsahujú všetky látky, ktoré potrebuješ prijať. Zeleninové a ovocné rozmixované šťavy majú “rozbitú” vlákninu, z ktorej tvoje telo nebude mať žiaden úžitok. Získaš len cukor, vitamíny a minerály. Odborníci na výživu preto odporúčajú konzumovať celé ovocie a zeleninu, pretože obsahujú vlákninu, ktorá ti pomáha redukovať tvoju váhu a bude ti aj viac chutiť.

Mýtus č. 9: Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa

V roku 2014 vedci robili výskum, ktorého sa zúčastnili ľudia, z ktorých jedna skupina raňajkovala druhá začínala deň bez raňajok. Dobrovoľníkom, ktorí raňajkovali však nebolo povedané, čo majú raňajkovať. Štúdia priniesla výsledok: to, či raňajkuješ, alebo nie, nemá vplyv na chudnutie. Raňajky môžu byť dôležitou súčasťou tvojej chudnúcej stratégie, ak budeš vedieť, čo máš zjesť. Kľúčom k zdravým raňajkám je zostava z bielkovín, sacharidov a tuku.

Mýtus č. 10: Kardio je najlepší tréning na chudnutie

Kardio tréning nie je vo všeobecnosti najefektívnejší tréning na zníženie hmotnosti. Po čase sa tvoje chudnutie ocitne na bode mrazu. Prečo?

  1. Kardio tréning je opakujúci sa komplex cvikov s rovnakým tempom, ktorému sa tvoje telo veľmi rýchlo prispôsobí. Ak si svaly zvyknú a nenastáva progres, ostávaš na rovnakej hmotnostnej váhe a kardio tréningom si len udržiavaš postavu.
  2. Kardio tréning je forma cvikov s nízkou intenzitou a pomalým tempom, ktoré sa zameriavajú na pomalé zmršťovanie svalových tkanív. Ak chceš schudnúť, potrebuješ sa zamerať na rýchlosť a nárast svalov. Najvhodnejší je preto silový a vysoko intenzívny (HIIT) tréning.

Je tvoj tréning nudný? Túžiš po športovej zmene?Ak chceš vedieť, prečo by si mala skúsiť pilates, prečítaj si náš ďalší článok.

 

Nenechaj si ujsť ani náš nový športový katalóg plný skvelých produktov.