4 dôvody prečo by aj ženy mali dbať na budovanie svalov

1
Young woman showing her arm muscles sitting next to a fitness ball
- Reklama -

4 dôvody prečo by aj ženy mali dbať na budovanie svalov. Nebudeme si klamať. Hlavným a prvotným dôvodom, prečo väčšina žien cvičí, nie je láska k pohybu. Hnacím motorom je predovšetkým túžba po dokonalej postave, ktorá je najčastejšie spojená s túžbou zbaviť sa nadbytočných kilogramov. Práve preto sa ženy pri cvičení často zameriavajú iba na kardio tréning a silovému tréningu sa vyhýbajú v obave, že z nich bude hora svalov.

Kardio tréning považujú za najlepší spôsob chudnutia a spaľovania kalórií. Nie je to celkom tak. Kardio tréning je síce dôležitou súčasťou celkového tréningového plánu, posilňuje srdce, pľúca a pomáha budovať a udržiavať kondíciu. Okrem neho je však dôležité aj budovanie svalstva, čiže silový tréning a to aj v prípade, že je našim cieľom chudnutie. Dokonca nám pri chudnutí môže výrazne pomôcť. A pozor, neznamená to, že sa v posilňovni budeme naťahovať s obrovskými činkami. Silu je možné budovať a rozvíjať aj výlučne s váhou vlastného tela bez použitia akýchkoľvek závaží.

TIP: Základom športu je regenerácia

Prečo je teda aj pre ženy dôležité budovať svaly? Okrem iného silový tréning krásne vyformuje ženskú postavu a získame štíhle, no pevné telo. Určite mi dáte za pravdu, že ženy ktoré športujú majú v porovnaní s tými, ktoré vôbec necvičia omnoho krajšiu postavu a to bez ohľadu na váhu. Telá dvoch žien, ktoré majú rovnakú hmotnosť môžu vyzerať úplne odlišne. Jedna je chudá, prípadne možno až vychudnutá s ochabnutým svalstvom. Tá druhá, vyšportovaná má naopak viac svalovej hmoty, a tak pôsobí štíhlejšie, pevnejšie, zdravšie. Tu sú ďalšie dôvody prečo by aj ženy mali dbať na budovanie svalov a nepodceňovať silový tréning:

Zrýchlenie metabolizmu a lepšie spaľovanie

Je to tak, svaly spaľujú rýchlejšie ako tuk. Keďže potrebujú viac energie ako tuk, platí priama úmera – čím viac svalov máme, tým lepšie funguje náš metabolizmus, máme rýchlejšie spaľovanie, čiže sa aj tuku zbavujeme jednoduchšie. Pol kila svalovej hmoty na našom tele rovná sa desať spálených kalórií za deň bez toho, aby sme sa vôbec postavili zo sedačky. Ako je to možné?

Pre naše telo je náročnejšie si udržať svalové bunky ako bunky tukové. Už počas samotného procesu budovania svalov, čiže počas posilňovania začíname spaľovať. Navyše silový tréning má vplyv aj na náš bazálny, inými slovami pokojový metabolizmus, ktorý nám zabezpečí spaľovanie nielen počas cvičenia ako je tomu pri kardio tréningu, ale aj počas odpočinku a regenerácie. Ak chceme spaľovanie poriadne nakopnúť, vynikajúca je kombinácia silového tréningu s intervalovým tréningom vo vysokej intenzite.

Zlepšenie držania tela

Aj keď sa to možno nezdá, no nesprávne držanie tela (či už pri sedení alebo státí) býva často príčinou rozličných problémov, bolestí, či ťažkostí, ktoré možno nesprávne pripisujeme niečomu inému. Zlé držanie tela je väčšinou spôsobené oslabenými svalmi chrbta, panvy a brucha. Ak nás bolia kríže, dôvodom môžu byť oslabené brušné svaly či nedostatočne zapojený stred tela, tzv. core.

TIP: Ako sa zbaviť celulitídy?

Posilnením svalov stredu tela získame lepší postoj, vďaka čomu eliminujeme, alebo celkom odstránime napríklad bolesti chrbta či spomínané bolesti krížov. Nehovoriac o tom, že vďaka lepšiemu držaniu tela budeme vyzerať štíhlejšie a možno aj “podrastieme“o pár centimetrov. V tomto prípade naozaj netreba dvíhať ťažké váhy, ale zamerať sa skôr na posilňovanie s vlastnou váhou. Vynikajúcim cvikom na posilnenie telesného jadra je plank (alebo doska) a jeho variácie.

Celková vitalita a omladenie

Silovým tréningom (opäť ideálne v kombinácii s cvičením vo vysokej intenzite) pomáhame stimulovať vylučovanie rastového hormónu, ktorý patrí k najdôležitejším faktorom ovplyvňujúcim našu vitalitu, zdravie a celkovú kondíciu. Jeho prirodzená produkcia s pribúdajúcim vekom klesá a tak organizmus rýchlejšie ukladá tuk, zato však pomalšie spaľuje a zhoršuje sa naša celková sila a kondícia.

TIP: Prečo je cholesterol potrebný pre naše zdravie

Tomu sa dá čiastočne zabrániť aj pravidelným cvičením cvikov, ktoré budujú svaly a rozvíjajú silu. Takéto cvičenie pozitívne ovplyvní aj náš mentálny výkon, kognitívne funkcie, pomôže nám udržať sa čo najdlhšie vo forme, budeme sa dlhšie cítiť vitálne a mladé.

Zlepšenie celkovej kvality života a pokroky v iných športoch

Posilňovanie a budovanie svalov, a tým pádom nadobúdanie sily je základom aj v prípade, že sa chceme posúvať ďalej a zlepšovať v iných, napríklad vytrvalostných športoch. Ak sa chceme zlepšiť napríklad v behu, ideálne sú cviky ako drepy, výpady, horolezec alebo už spomínaný plank (doska). Nech je naším koníčkom akýkoľvek šport, rozvoj sily a stability nám isto pomôže napredovať a dosahovať lepšie výsledky. Nehovoriac o tom, že pocítime zmenu aj pri vykonávaní každodenných povinností ako je nosenie tašiek s nákupom, upratovanie či chodenie po schodoch. Byť dostatočne silná a tým pádom sebestačná napríklad aj pri presúvaní nábytku nie je na škodu. Vďaka silovému tréningu sa každá žena bude cítiť silnejšia a schopnejšia. Silový tréning by nemali zanedbávať ani dámy v rokoch, nakoľko s pribúdajúcimi rokmi svaly ľahšie ochabujú a na ich miesto prichádza tuk.

- Reklama -