5 dôvodov prečo cvičiť HIIT. V prvom rade treba ozrejmiť, čo si pod pojmom HIIT predstaviť. Táto skratka označuje  Vysoko Intenzívny Intervalový Tréning (z angl. High Intensity Interval Training). Ide o druh tréningu, v ktorom striedame intervaly maximálnej záťaže s fázami odpočinku.

V praxi to vyzerá tak, že napríklad 20 sekúnd makáme naplno, dáme do cvičenia všetku energiu, ktorú momentálne máme a potom 30 sekúnd oddychujeme. Trvanie jednotlivých intervalov, či už oddychových alebo intenzívnych, sa môže líšiť a v priebehu tréningu meniť od 20 sekún až po minútu či dve.

TIP: Kedy je navhodnejší čas na tréning – ráno, poobede alebo večer?

Závisí od individuálnych schopností, kondície a trénovanosti. Súčasťou tréningu sú cviky statické, dynamické aj silové. Prečo sa tento tréning stáva stále viac obľúbený nielen medzi vrcholovými športovcami, ale aj medzi pohybu-chtivou verejnosťou? Prečo by ho mal vyskúšať každý, kto chce pracovať na svojej kondičke, postave, sile a mať aj veľké množstvo energie? Tu je 5 hlavných dôvovodov.

Je rýchly a veľmi efektívny

clock-650753_1920

V dnešnej dobe, kedy je väčšina ľudí zahltená pracovnými a inými povinnosťami, má málokto čas tráviť dlhé hodiny v posilňovni či telocvični. Dobrou správou je, že to ani nie je potrebné. HIIT tréning nám ušetrí kopu času a tak sa bežná výhovoka ako “nemám čas cvičiť“ stáva nepoužiteľná. S úvodnou rozcvičkou a záverečným strečingom je možné HIIT tréning zvládnuť do 30 minút. Niekomu dokonca stačí 15 minútovka.

TIP: Hlava riadi všetko

Čím intenzívnejšie cvičíme, čím viac makáme, tým kratší tréning stačí. Kto neverí, že aj za 15 minút sa dá poriadne zničiť, treba vyskúšať. Nenachajte sa však zmiasť. Aj keď je tento tréning krátky a rýchly, prináša skvelé výsledky a je veľmi efektívny. Ak cvičíme poctivo, dosiahneme viditeľné výsledky pomerne rýchlo. Už po pár týždňoch môžeme pozorovať zlepšenie kondície, spevnenenie postavy, viac sily a energie. Všetko záleží len na nás. Čím viac do tréningu dáme, tým viac aj dostaneme naspäť.

Zrýchľuje metabolizmus a spaľovanie tukov

belly-2473_1920

HIIT tréning naštartuje náš metabolizmus na plné obrátky. Dokonca oveľa výraznejšie než vytrvalostný tréning alebo rovnomerný pohyb vykonávaný v nižšej intenzite, aj keby trval rovnako dlho či dokonca dlhšie. Ako je to možné? Cvičením v maximálnej možnej intenzite sa dostávame do anaeróbnej zóny a naša spotreba kyslíka je oveľa väčšia ako pri cvičení v nízkej intenzite. Tým zvyšujeme náš “afterburn“ efekt, čo znamená že naše telo na tvorbu energie spotrebuje viac kyslíka aj po cvičení.

Okrem toho v anaerobnej zóne náš organizmus nespaľuje priamo tuk, no ako zdroj energie využíva zásoby cukru uložené vo svaloch. Po docvičení tak potrebuje doplniť chýbajúce cukry a tuk spaľuje dlhé hodiny po cvičení vo fáze regenerácie. Toto môže trvať aj 36 – 48 hodín.

Buduje silu a svalovú hmotu

muscles-811479_1280

Súčasťou HIIT tréningu sú cviky, ktoré formujú a spevňujú svaly. Ide o cviky s vlastnou váhou ako angličáky, plank, kliky, drepy, či výpady. Ochabnuté svalstvo nepôsobí zrovna veľmi esteticky a to bez ohľadu na to, či je človek štíhly, alebo má pár kíl navyše. Postava silnejšieho vzrastu, ktorá je však pevná, vyzerá omnoho lepšie, ako chudá, no neforemná postava. Preto by sa každý bez ohľadu na stavbu tela, či ciele mal venovať aj rozvíjaniu sily a budovaniu svalovej hmoty.

TIP: 10 športovcov, ktorí to napriek svojmu hendikepu nevzdali

Odmenou bude lepšia kvalita života, keďže sa nám budú lepšie vykonávať každodenné činnosti, lepšie držanie tela, a v neposlednom rade pevná a pekne tvarovaná postava. Navyše, čím viac svalov máme, tým rýchlejšie spaľujeme. Svaly totiž spotrebujú omnoho viac energie ako tuk.

Omladzuje

fitness-332278_1920

Intenzívnym tréningom stimulujeme rýchle aj pomalé svalové vlákna a tým aj vylučovanie hormónov, predovšetkým jedného z najdôležitejších hormónov – rastového hormónu. Prečo by nás to malo zaujímať? Rastový hormón pozitívne vplýva na náš mentálny výkon, celkovú úroveň energie, pamäť a vitalitu. Ako starneme, náš organizmus ho prirodzene vylučuje stále menej a menej. To je dôvod, prečo naše telo s pribúdajúcim vekom pomalšie spaľuje, o to rýchlejšie však ukladá tuk, máme menej sily a horšiu kondíciu. Tento proces však môžeme svojím životným štýlom ovplyvniť a HIIT tréning je jedným kúskom skladačky.

Zlepšuje kondíciu a nabije nás energiou

running-1705716_1280

Ste zadýchaní len pri pomyslení na to, že by ste mali vyjsť po schodoch na piate poschodie? Alebo ste zanietený vytrvalostný bežec? V oboch prípadoch je potrebné dbať na zvyšovanie a udržiavanie kondície. HIIT tréning výrazne a pomerne rýchlo zlepšuje kondíciu. Rovnako posilňuje naše srdce. Nezáleží na tom, ci sa venujeme behu, cyklistike alebo inému športu, náš výkon sa po zaradení intenzívneho tréningu zaručene zvýši.

Aj keď sa to počas cvičenia a tesne po jeho skočení môže zdať nemožné, taktiež nás nabije energiou. Tesne po docvičení môže mať sice človek pocit, že sa celý deň už ani nepohne, no opak je pravdou. Takýto tréning nás v konečnom dôsledku poriadne nakopne. Po tom, ako sa vydýchame,ukľudníme a osprchujeme, pocitíme neuveriteľný príval energie, z ktorej môžeme čerpať celý deň. Aj preto je tento typ tréningu veľmi vhodný na ráno.

Tak čo, kedy vyskúšate HIIT tréning?

fullsizerender