5 štádií telesnej kondície – kam patríte? „Povedz mi, čo ješ a ja ti poviem, kým si.“ Zamysleli ste sa niekedy nad týmto citátom? Rozmýšľali ste niekedy o tom, akým životom žijú ľudia okolo vás a ako sa stravujú? Ľudstvo sa extrémne zmenilo v tom, koľko tuku dokáže na svojich telách uniesť – fenomén priberania a veľké problémy s obezitou – to sú témy súčasnosti.

V nasledujúcich riadkoch sa dočítate o rozdelení do 5 štádií, ktoré sú ovplyvnené telesnou kondíciou, stravovacími návykmi, BMI indexom, zdravím – jednoducho povedané životným štýlom. Skúste byť k sebe úprimní a popravde povedzte, kam patríte práve vy:

Štádium – gaučový typ tzv. „gaučák“

Jednotlivci patriaci do tejto skupiny nemajú radi, dokonca môžeme tvrdiť, že sa až boja zeleniny a ovocia. Je to niečo podobné, ako keby ste chceli prinútiť zdravého človeka zjesť skrúcajúceho sa červíka. Ak gaučák vidí vysmážané šampiňóny, rajčinovú omáčku na obľúbenej pizze alebo zemiakové hranolčeky, je presvedčený o tom, že konzumuje zeleninu a zelenina je predsa zdravá. Typické je pre neho jedávanie vo fastfoodoch a objednávanie si donášky jedla domov takmer každý večer.

20 spôsobov, ako sa naučiť behať rýchlejšie

Muži aj ženy v tejto skupine spravia menej ako 2 000 krokov denne. Jediným denným pohybom je nastupovanie do auta, pár krokov ku chladničke alebo na toaletu a ako ste si určite tipli – ku gauču. Neobávajú sa toho, ako je na tom ich srdce. Ak sa stane zázrak a náhodou začnú cvičiť, cítia, akoby sa im cez hruď chcel dostať pomocou búšenia nejaký zákerný votrelec. Gaučák strávi denne priemerne šesť hodín pozeraním televízie či sedením pri počítači. Vysoké percento ľudí patriace do tejto skupiny má ťažké zdravotné problémy a trpia chorobnou obezitou s BMI 35+.

Štádium – sedavý typ

Young woman with her dog walking in the forestJednotlivci patriaci k tzv. „ sedavcom“ konzumujú aspoň jeden kus ovocia týždenne. Sú dokonca schopní dať si list šalátu alebo plátok paradajky do svojho obľúbeného sendviču. Výlety do fastfoodov podnikajú štyri až päťkrát týždenne. Na večeru a obed väčšinou jedávajú mrazené alebo chladené „hotovky“ kúpené v supermarkete. Nemajú zostavený žiadny tréningový plán, no nevyhýbajú sa typu pohybu, ako je napríklad 15-minútová prechádzka so psom párkrát za deň. Spravia denne do 5 000 krokov a sledovaniu televízie či počítaču venujú obvykle štyri hodiny denne. Ľudia v tejto skupine väčšinou trpia obezitou a ich BMI je okolo hodnoty 30 a viac.

Štádium – ľahko aktívny

iStock_000058695066_XXXLargeĽudia v skupine zľahka aktívnych konzumujú dva až tri kusy ovocia za týždeň a snažia sa jesť šalát ako hlavné jedlo dva až trikrát do týždňa. Objednávania fastfoodov aspoň raz za týždeň sa však nedokážu vzdať. Na druhej strane sa pokúšajú vyhnúť vopred pripraveným jedlám a viac-menej si svoje obedy a večere pripravujú v pohodlí domova.

TIP: Deti a šport: Ako viesť deti k športu už od malička

V tejto skupine sa po prvýkrát objavuje pokus o dodržiavanie pohybu, väčšinou sa jedná o tri dni v týždni a čas strávený cvičením tvorí maximálne 30 minút za jedno cvičenie. Medzi najčastejšie aktivity patria napríklad joga, pilates alebo rýchla chôdza. Ľahko aktívni ľudia spravia počas dňa okolo 8 000 krokov, no i napriek snahe hýbať sa a žiť „zdravo“ trpia často nadváhou s BMI od 26 do 29.

Štádium – aktívny

iStock_000083412347_XXXLargeSnaha životného štýlu aktívnych ľudí je zaradiť ovocie alebo zeleninu nejakou formou do každého hlavného jedla. Fastfood sa konzumuje len počas špeciálnych a výnimočných príležitostí. Večere sa pripravujú vždy doma, no počas víkendu sa idú radi najesť do dobrej reštaurácie. Obedy do práce si zväčša pripravujú deň vopred, aby vedeli, aké je jeho zloženie, takže sa nenechajú zlákať pozvaním na obed od kolegov. Plánovaná pohybová aktivita – 5-krát za týždeň – s vysnívanými cieľmi, ktoré chcú dosiahnuť a ktoré im pomáhajú dodržiavať určitý režim, aby svoje sny a ciele nevzdali. Televíziu a počítač zapínajú len vtedy, ak beží ich obľúbený program a maximálne na dve hodiny denne. Ľudia v tejto skupine spravia okolo 10 000 krokov denne a majú normálnu zdravú váhu s BMI od 20 do 25.

Štádium – veľmi aktívny a veľmi fit

iStock_000088935865_Double75 % ľudí patriacich do tejto skupiny konzumujú výlučne výrobky zdravej výživy kupované v špecializovaných obchodoch a sledujú nutričné hodnoty všetkého, čo vložia do nákupného vozíka. Fastfoody a jedlo, ktoré sa v nich predáva, považujú za toxickú otravu, ktorá spôsobuje katastrofu v ľudskom tele. Televízia sa sleduje len občas a počítač je určený len na prácu. Zanietení jednotlivci cvičia každý deň a svoje víkendy a dovolenky si naplánujú vždy aj so športovou aktivitou. Denne spravia okolo 15 000 krokov, čiže sú neustále v pohybe. Veľmi aktívni ľudia sú vypracovaní svalnatci alebo superštíhle fitnesky a často sa venujú športu v rámci svojej profesie. Čo sa týka BMI, býva vyššie vzhľadom na extra vypracované svaly, ktoré na svojom tele nosia.

TIP: Prichádza jar, môžem si obliecť tieto šaty?

Tak čo, dočítali ste sa o sebe? Kam by ste sa zaradili? Väčšina z nás sa dokáže zaradiť aj do dvoch či troch skupín naraz. Otázka pre nás všetkých však znie – Koľko som schopný obetovať pre svoje zdravie a preto, aby som bol štíhlejší a cítil sa lepšie? Začiatok je vždy ťažký, no ak dokážeme zatnúť zuby a prekonať sa, osvojíme si zdravé stravovacie návyky a začneme sa hýbať, po čase si ani nedokážeme predstaviť, ako sme mohli celý deň polihovať na gauči a pozerať seriály