Nepoznám človeka, ktorý by sa netešil na dovolenku, na to, ako si oddýchne a zrelaxuje ničnerobením. No relaxovať sa dá aj aktívne a zdravo. Vytvorte si spolu s nami plán zdravého životného štýlu, s ktorým to pôjde ľahko.

Je jednoduché nájsť si dôvod, prečo necvičiť a radšej zostať v posteli alebo pred televízorom s pohárom vína alebo piva v ruke. Ak sme však stvorení vykonávať určité činnosti zo zvyku, prečo je pre nás také ťažké naučiť sa dodržiavať zdravé návyky hlavne počas dovolenky? Pripravili sme pre vás sedem tipov, ktoré vám pomôžu premeniť novú činnosť na trvalý zvyk, a to už počas dovolenky:

Vytvorte si individuálny plán

Na začiatok je veľmi vhodné stanoviť si na papieri, čo chceme dosiahnuť. Prečo je plán taký dôležitý? Potvrdzuje to výskum, ktorý uskutočnil profesor Richard Wiseman na Univerzite Hertfordshire v Anglicku. Na vzorke päťtisíc ľudí sledoval, ako sa im darí plniť si svoje novoročné predsavzatia. Profesor zistil, že tí, ktorí nemali vopred pripravený plán, ťažšie dosahovali naplnenie svojich predsavzatí.

Športovkyňa s bruškom? Prečo nie!

Hovorí sa, že šťastie praje pripraveným, preto kto chce cvičiť dôslednejšie, mal by si stanoviť vlastný plán. Nezabúdajte, že len plán, ktorý je priamo šitý na vás, je úspešný. Nepreceňujte sa a ani nekopírujte život niekoho iného. Vytvorte si vlastný štýl. Buďte kreatívni…

Cvičenie bez dodržiavania zdravého životného štýlu, ktoré zahŕňa aj zdravé stravovanie, nie je to pravé, patria jednoducho k sebe. Ak chcete dosiahnuť najoptimálnejšie výsledky, nezabúdajte na to, čo jete. Ak si napríklad chcete začať formovať bruško, bez toho, aby ste zmenili nezdravé návyky stravovania, to nemá zmysel. Prečo to neskúsiť práve počas dovolenky? Konečne sa nebudete môcť vyhovárať na nedostatok voľného času a na pracovné vyťaženie.

Spíšte si preto na papier, čomu sa chcete venovať. Váš plán by mal obsahovať všetky vaše nezdravé návyky, ktoré chcete odbúrať, a na ktoré telesné partie sa chcete zamerať.

Zamerajte sa najprv iba na jeden cieľ

2Pri písaní plánu vám môže napadnúť veľa vecí, ktoré by ste chceli počas dovolenky zmeniť. No tu je dôležité spomenúť, že zázraky sa za týždeň-dva neudejú. Rovnako ako ste svoje telo nepočúvali niekoľko rokov, tak sa nezmeníte ani za sedem dní. Štúdie psychológov, ktorí sa venovali problematike časovej dĺžky vypestovania nového návyku hovoria, že jeho vybudovanie vraj trvá 21 dní. No v skutočnosti sa hovorí až o 84 dňoch. Ako to? Náš mozog má rád vyšliapané chodníčky – zautomatizované naučené správanie. Závisí od našej vôle, čo všetko mu dovolíme. Stačí, že len na chvíľku prestaneme kontrolovať svoje správanie a starý zvyk je späť. Prečo? Keď sú naše zvyky v konflikte s našimi postojmi a dlhodobými cieľmi, ktoré sme si stanovili, a pokiaľ sa ocitáme v situácii, ktorá zvyk spúšťa, naše staré zvyky takmer vždy zvíťazia. Preto je dôležité v prvom rade naučiť sa vyhýbať situáciám, v ktorých môžeme opäť pohorieť.

Kedy je navhodnejší čas na tréning – ráno, poobede alebo večer?

Ďalším dôležitým krokom je náš starý zvyk vymeniť za nový a s pevnou vôľou sa ho snažiť dodržiavať. Malo by ísť o dennú rutinu, napríklad ísť si po večeri na 15 minút zabehať. Psychológovia hovoria, že dôležitá je pravidelnosť, no ak sa stane, že jeden deň občas vynecháte, nebude to mať zásadný vplyv na stabilizáciu nového návyku.

Aby sme z toho v hlave nemali chaos, musíme si na začiatok vybrať iba jeden cieľ, na ktorý sa zameriame. Až keď sa tento nový návyk zmení na zvyk, môžeme pristúpiť k zmene ďalšieho.

Pripomeňte si, prečo chcete zmenu

3Je dôležité neustále si pripomínať a tým sa aj motivovať, prečo túžite po zmene. Podľa behaviorálneho vedca BJ Fogga, zakladateľa Stanfordskej univerzity, práve motivácia je kľúčovým faktorom, keď sa snažíme efektívne zmeniť svoje správanie.

Snažte sa udržať si motiváciu. Pýtajte sa sami seba, prečo chcete zmenu vykonať. Premýšľajte o svojich dlhodobých cieľoch a výsledkoch, ktoré jedného dňa dosiahnete. To vám pomôže znova naštartovať všetky sily a posilní to hlavne vašu vôľu.

Uistite sa, že to, čo sa snažíte zmeniť, je niečo, čo naozaj chcete urobiť a je to niečo, z čoho máte pocit, že je to správne pre vás, pre vaše zdravie. Je oveľa viac pravdepodobné, že zmenu dosiahnete s vedomím, že je to v súlade aj s vašimi životnými hodnotami.

Nespoliehajte sa na silnú vôľu

Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí si myslia, že majú najväčšiu silu vôle, sú s najväčšou pravdepodobnosťou schopní podľahnúť pokušeniu, pretože „nedokážu predpovedať kedy, kde a prečo sa tak deje,“ toto hovorí o sile vôle psychologička Kelly McGonigalová. Namiesto spoliehania sa na vlastnú silu vôle zoberte do úvahy všetky prekážky, na ktoré môžete naraziť, a zistite, ako im možno predchádzať. Koniec koncov, sme len ľudia, čo znamená, že sme aj náchylní na omyly.

Začnite s novým návykom počas dovolenky

4Či už dovolenkujete vo svojom byte, alebo niekde pri mori, je jeden dôvod, prečo je také dôležité so začatím zmeny počas dovolenky. Je za tým zmena prostredia či prerušenie pracovných návykov – pracovného dňa. Psychológovia, ktorí sa zaoberajú výskumom návykov, skutočne potvdrzujú, že pri významnej zmene prostredia, ako je napríklad sťahovanie alebo zmena práce, sa môžu prerušiť vzorce návykov tým, že sa preruší naše vystavovanie sa spúšťačom. Tieto zmeny ponúkajú príležitosť, počas ktorej sa naše správanie formuje podľa našich vedomých zámerov a môžu sa tak lepšie formovať aj nové návyky.

Zacvičte si na vojenský štýl s bootcampom

Aj podľa Duhigga, renomovaného zahraničného psychológa, je dovolenka jedným z najlepších a najúspešnejších spôsobov, kedy to urobiť, pretože sme v prostredí, ktoré je úplne iné, ako to, ktoré máme doma. Všetky naše staré povely a odmeny tam s nami nie sú. Platí to aj v prípade, keď dovolenkujeme doma, pretože náš časový harmonogram je úplne iný, ako ten, ktorý poznáme počas pracovného týždňa.

O svoje plány sa podeľte aj s podobne zmýšľajúcimi

Ak chcete vytvoriť z nového návyku starý zvyk, spoznajte podobne zmýšľajúcich ľudí. Psychológovia odporúčajú nájsť si podporné skupiny alebo zdieľanie našich cieľov s priateľmi, ktorí nám pomôžu udržať nás na správnej ceste, navyše nás môžu aj povzbudzovať a motivovať.

Jedným z najlepších a najzábavnejších spôsobov, ako vytvoriť dobré a efektívne návyky, je pripojiť sa alebo založiť skupinu návyky. Ľudia v skupine nemusia pracovať na rovnakých návykoch, ide tu skôr o povzbudzovanie a zdieľanie pocitov a zodpovednosti aj za iných.

Uistite sa, že ste spokojní

5Podľa Shawna Áchora, bývalého profesora a lektora psychológie na Harvarde, výskum ukazuje, že mozog je o 31 percent viac produktívny, keď je pozitívne naladený, ako keď je v neutrálnom alebo vystresovanom stave. „Dopamín, ktorý zaplavuje náš mozog, keď sme pozitívni, má dve funkcie. Nielen že sme šťastnejší, čo sa ukáže vo všetkých sférach mozgu, ale nám aj umožní prispôsobiť sa iným spôsobom, návykom.“

Keď budete mať pred sebou novú výzvu, s pozitívnym myslením máte väčšiu šancu byť úspešní v tom, čo sa rozhodnete zmeniť. Buďte šťastní. Môžete tak zvýšiť šance na dosiahnutie všetkých cieľov, pre ktoré sa rozhodnete.