8 tipov pre celoročnú detoxikáciu. Detoxikujte! Očistite organizmus po zime! Sú vám tieto výroky povedomé? Vieme skutočne naštartovať telo aj myseľ? Poznáme tipy, ako detoxikáciu uchopiť a ako si s ňou hravo poradiť.

Detoxikácia pomáha zbavovať telo škodlivých jedovatých látok a tiež pomáha odstraňovať z organizmu toxické usadeniny, kovy či umelé látky. Znie to hrozivo, no každý ich v sebe nosíme. Stačí, ak sme si počas vianočných sviatkov dopriali všetky „dobroty“, ktoré sme si počas celého roka odopierali. Aj rodinné oslavy a nedeľné obedy u svokrovcov sú fantastickým „zahlcovačom“ organizmu. A v neposlednom rade i také posedenie pri víne či pive v zafajčenom prostredí nášmu telu ani trošku neprospieva. Čo s tým? Treba vstúpiť doslova do seba a poriadne si upratať.

Voda. Voda. Voda.

Stokrát počutá fráza? Nevadí. Vypočujte si ju aj stoprvýkrát. Voda lieči. Voda vás vzpruží. Voda vám vyplaví z tela všetko nepotrebné. Človek je z vody. Tvorí až okolo 60-70 % ľudského tela, nachádza sa v každej jeho bunke. Počas dňa bežne človek stratí dva až tri litre vody formou potu, moču, stolice, slzami, slinami aj dýchaním. Iba počas spánku sa dýchaním a potením z tela odparí približne 0,2 litra vody.

TIP: Viete prekonať jet lag?

Preto by ste mali tento objem aj pravidelne dopĺňať. Najlepšie formou nealkoholických nesýtených a nesladených nápojov. Ak športujete, príjem tekutín by mal byť ešte vyšší. Ideálne preto je, keď začnete deň vypitím pohára vlažnej vody s citrónom. Tento zázračný nápoj naštartuje tráviaci systém a prebudí látkovú výmenu.

Ovocie a zelenina

Opäť nič nové? Nuž skutočne nám ovocie aj zelenina zabezpečujú zdravie na každý deň, sú zdrojom vitamínov, vlákniny a minerálnych látok. Nie ste práve fanúšikmi šalátov? Skúste si ich skombinovať, ochutiť olejmi, korením, orieškami, semienkami, čímkoľvek, čo vám chutí. Nemusíte jesť len špenát a ľadový šalát s paradajkami. Experimentujte! Nezabúdajte, že okrem „modernej“ brokolice a špargle, existuje aj „klasika“ ako kyslá kapusta a strúhané jablká so strúhanou mrkvou. Ovocie odporúčame konzumovať dopoludnia, nakoľko obsahuje sacharidy a zeleninu počas celého dňa. Skúste sa vyhnúť sterilizovanej zelenine a sladeným kompótom. V opačnom prípade si zbytočne zahltíte telo nadmerným množstvom soli a cukru.

Zelené „smoothies“

Ide o jemné polotekuté nemliečne koktaily s hladkou konzistenciou. Ich príprava je hračkou aj pre začiatočníka. Stačí mať mixér, ovocie, zeleninu a trochu fantázie. Vrelo odporúčame vypiť, či zjesť ich hneď ráno namiesto klasických raňajok v podobe chleba s maslom a džemom. Možno vám to bude chvíľu trvať, kým si zvyknete na tekuté raňajky, no garantujeme vám príjem adekvátneho množstva energie na celé dopoludnie. Veľmi vydarená kombinácia je: špenát, banán, trochu vody, hruška, lyžička škorice a dochutiť medom. Smoothies možno variovať na tisíc spôsobov, osladiť aj okoreniť, pomer jednotlivých zložiek je na každom z vás. Mixujte dohladka a pite pomaly. Prehĺtaním a niekoľkosekundovým prežutím v ústach sa totiž aktivujú tráviace enzýmy.

Ryža

Táto cudzokrajná plodina má nesmierne liečivé a očistné účinky. Budhisti veria, že je jediným pôstnym jedlom, ktoré zabezpečí rovnováhu v organizme a zároveň dá telu potrebnú silu. Stačí, ak si ryžu osvojíme a zaradíme do nášho jedálnička. Ryža, najmä jej celozrnná verzia, má nespočetné množstvo minerálnych látok, má nízky obsah tukov, neobsahuje cholesterol a telo zásobuje sacharidmi, bielkovinami a vlákninou.

TIP: Pošlite už konečne kilá kadeľahšie

Na tanier si pokojne naložte kombináciu ryže s dusenou zeleninou a lyžicou dobrého panenského olivového oleja. Vyskúšané máme aj sladké verzie ryžových pokrmov, ktoré uspokoja aj maškrtné jazýčky. Skúste uvariť ryžu v kokosovom mlieku s medom, škoricou, badiánom a obklopte si ju čerstvými mandarínkami či pomarančmi. Získate exotickú lahodnú chuť a nebudete sa jej vedieť dojesť.

Stonkový zeler

Má špecifickú výraznú chuť aj vôňu, ktorá nemusí každému vyhovovať. Avšak i malé množstvo, zamaskované napríklad do lahodného smoothie, má fantastické účinky. Najviac toxínov sa zhromažďuje v tukovom tkanive a práve z neho má zeler schopnosť ich odstrániť. Jeho pravidelná konzumácia zvyšuje prietok krvi v obličkách, čím zbavuje telo škodlivých látok. Taktiež znižuje krvný tlak, odstraňuje zápchu, pomáha liečiť tráviace ťažkosti aj boľavé kĺby. Ak vám nevyhovuje jeho priama konzumácia, odporúčame vyskúšať zelerový olej. Ideálnou cestou do vášho žalúdka je v surovom, čiže tepelne neupravenom stave, aby nestratil všetky hodnotné vitamíny a živiny. Dáme vám skvelý tip: zelerový šalát s postrúhaným jablkom a vlašskými orechmi. Tiež vám bude chutiť zapekaný zeler s cibuľou a syrom podľa vlastného výberu.

Stop alkoholu a cigaretám

O nežiaducich účinkoch hádam ani písať netreba, nakoľko sami ich veľmi dobre poznáte. A ak patríte do skupiny fajčiarov a holdujete alkoholu, isto vás už mnohí poúčali. Skúste s vaším zlozvykom kontrolovane prestať, alebo ho obmedziť tak, aby vám nespôsoboval zdravotné problémy. Je to úžasný pocit zo seba samého, znova cítiť vône a mať energiu na športovanie.

Spánok

Dospelý človek potrebuje denne spať 6-8 hodín. Mozog sa regeneruje iba počas spánku, iba vtedy dokážete naplno vypnúť. Najnovšie štúdie dokázali, že spánok kratší ako šesť hodín môže uškodiť. Spánok má vplyv na stres, imunitný systém aj na látkovú výmenu. V dnešnom zrýchlenom rytme života nedokážeme jeho význam úplne doceniť. Faktom je, že spánok sa nedá ničím nahradiť. Nedá sa vyspať do zásoby.

TIP: Odborník na výživu: „Bežná strava musí byť základ, doplnky sú len pomôckou“

Nedá sa predplatiť. Ak celý pracovný týždeň ponocujete a deficit „dobiehate“ cez víkend, váš organizmus sa vám nijako nepoďakuje. Ba čo viac, horšie sa vám bude vstávať v pondelok do práce. Skúste nájsť optimum. Choďte spať vždy pred polnocou, aby ste ráno o šiestej – siedmej boli oddýchnutý a svieži. Možno sa vám podarí „ukradnúť“ si počas obeda 20 minút na krátky „šlofík“. Preukážete svojej telesnej schránke obrovskú službu. Počas tejto doby sa telo zregeneruje až o 60 %.

Pohyb

Bez pohybu nie je žiadna detoxikácia úplná. Telo sa musí hýbať, tekutiny v ňom musia prúdiť. V ruke držíte časopis o športe, teda pohyb vám nie je úplne cudzí. Akokoľvek sa aktívne pohybujete, mimo bežnú rutinu, robíte pre svoje telo to najlepšie. Pohyb zabezpečuje prílev endorfínov, znižuje riziko srdcovo­‑cievnych ochorení, mozgovej porážky a obezity. Netreba zdôrazňovať, že práve Slovákom patria nelichotivé popredné priečky v úmrtnosti na vyššie uvedené diagnózy. Pohyb je účinným liekom. Pomáha okysličovať organizmus, znižuje krvný tlak, eliminuje stres, znižuje telesnú hmotnosť, zlepšuje cirkuláciu krvi a v neposlednom rade prispieva k celkovej kvalite života. Aj obyčajná prechádzka so psom na čerstvom vzduchu vám dá viac ako vysedávanie pred televíznymi seriálmi či počítačom. Keď vieme chodiť, vieme aj behať, plávať či bicyklovať. Určite nájdete spôsob, ako sa hýbať tak, aby vám to bolo príjemné a zároveň zdraviu prospešné.