Ako sa stravuje Tomáš Klobučník. Náš najlepší prsiar Tomáš Klobučník v exkluzívnom rozhovore pre Šport je život prezradil, že je vášnivý mäsožravec a rád sa odmeňuje za sebadisciplínu. 

Čo tvorí základ vášho jedálnička ako vrcholového plavca?

Zastávam teóriu, že moje telo potrebuje veľa mäsa. Tým sa aj riadim. Základom môjho stravovania je teda mäso a vajíčka. Jedávam ich v podstate celú sezónu. Na raňajky mám vajíčka na rôzne spôsoby, na obed a večeru mäso. Na začiatku sezóny a počas naplavovacieho obdobia je to mäso bravčové, divina, hovädzina či kuracie.

TIP: Ako sa stravuje veslár Lukáš Babač

Počas súťažného obdobia jem už iba výlučne kuracie. Na konci sezóny mi tak ide kuracina hore krkom (smiech). Najradšej mám obdobie po sezóne. Vtedy jem úplne všetko, bez ohľadu na to, či je to zdravé alebo nezdravé. Je to pre mňa taká odmena za celú sezónu.

Tomáš Klobučník
(21. jún 1990)

Slovenský vrcholový plavec, viacnásobný slovenský rekordér v prsiarskych disciplínach. V roku 2012 reprezentoval Slovensko na letných OH v Londýne, kde skončil na 23. mieste. V roku 2013 sa stal semifinalistom na MS v Španielsku a na ME v Dánsku v tom istom roku obsadil 4. miesto v disciplíne prsia v krátkom bazéne na 100 metrov.

Ako vyzerá váš typický stravovací deň?

Môj jedálniček sa odvíja od toho, v akej časti športovej sezóny sa práve nachádzam. Počas prípravnej fázy pred ranným tréningom stihnem len niečo ľahké a rýchle, aspoň banán. Po tréningu si dám neskoršie raňajky, väčšinou pripravené z vajíčok. Snažím sa, aby bola súčasťou obeda vždy polievka a jem iba ľahké jedlá, keďže ma čaká poobedňajší tréning.

Večeru si doprajem podľa svojej chuti, ale žiadne extrémne množstvá. Na začiatku sezóny plávam veľký objem kilometrov, veľa cvičím a sem­‑tam aj behávam. Môj energetický výdaj je vtedy vyšší, niekedy až extrémne vysoký, telo si vypýta viac kalórií, a preto sú aj objemy jedál podstatne väčšie ako v iných obdobiach. Stravu si až tak nesledujem, skôr si dávam pozor na jedlá, ktoré by mi mohli pred tréningom zaťažiť žalúdok.

Ako sa stravuje Tomáš Klobučník
Ako sa stravuje Tomáš Klobučník

Ako? Predpokladám, že bravčové koleno predtým, než skočíte do bazéna asi nehrozí… (smiech)

Keď som bol mladší, pomerne často som pred tréningom zjedol niečo ťažké a potom som ho ledva odplával. Len si skúste dať vyprážaný syr s hranolčekmi a tatárskou omáčkou asi hodinu pred dvojhodinovým tréningom vo vode. Pri toľkých obrátkach v bazéne by sa vám syr určite vrátil párkrát do krku. Človek sa učí celý život a športovci rovnako sledujú svoje telo a zisťujú, čo im najviac vyhovuje. Aj ja.

Čo najviac vyhovuje vám?

Pred pretekom a aj pred tréningom mi najlepšie vyhovuje kuracie mäso s ryžou alebo iba so zeleninou. Ale viem, že niektorí ľudia aj zeleninu dlho trávia alebo majú z nej pocit ťažoby. Myslím si, že je to o spoznávaní a vnímaní vlastného tela. Každý sme iný a aj náš žalúdok môže niečo stráviť lepšie a iné horšie.

Upravujete si jedálniček pred vrcholom sezóny?

Približne 3-4 týždne predtým sa snažím zredukovať objem jedla a piť oveľa viac vody. Môj jedálniček v tom období tvorí stále mäso (kuracie) a vajíčka. Na raňajky mám klasicky vajíčka – buď natvrdo alebo praženicu. Na obed jem kuracinu a aj večer. Nejem však k nej už žiadne prílohy. Nejedávam zemiaky, iba ryžu. A počas súťažného obdobia nejem ani tú. Kuracie mäso dopĺňam zeleninou.

TIP: Novak Djokovič: Lano z lepku ma ťahalo späť

Počas celej sezóny sa vo všeobecnosti snažím jesť len málo chleba a počas súťažného obdobia ho nekonzumujem vôbec. Občas je to náročné na dodržiavanie, ale dokážem tým podstatne zvýšiť výkon svojho tela. Počas posledných 3-4 týždňov pred vrcholom sezóny si však raz do týždňa doprajem aj tzv. „cheating day“, kedy zjem to, na čo mám chuť. Väčšinou je to niečo, čo nie je práve zdravé, či už pizza alebo burger. Je to taká malá odmena za dobre prestravovaný týždeň (smiech).

Aké potraviny a nápoje konzumujete po tréningu či súťaži?

Po výkone si dám vždy rôzne regeneračné nápoje. Prvú pol hodinu po výkone – teda po preteku alebo tréningu – je telo ako špongia a prijíma živiny. Vtedy si dám potréningový nápoj a doma si následne doprajem dobré jedlo.

Odkiaľ najviac čerpáte energiu na športové výkony? Máte nejakého „tajného žolíka“?

Najúčinnejšia je pre mňa kombinácia dobrého jedla a spánku. Keď si dám ľahké jedlo, lepšie sa mi zaspáva a spí. Žalúdok nemusí veľa pracovať, nemám pocit plného brucha a ani problémy zaspať. Niekedy je dobré riadiť sa aj pocitmi. Myslím si, že ak niečo telo veľmi potrebuje, vypýta si to. Mojím tajným „žolíkom“ je už spomínaný „cheating day“, keď doplním telu to, čo si vyžiada.

Ako sa stravuje Tomáš Klobučník
Ako sa stravuje Tomáš Klobučník

Musíte sa niektorým potravinám a nápojom kvôli športovým výsledkom vyhýbať?

Snažím sa vyhýbať polotovarom. Ale dá sa povedať, že jedávam všetko. Určite pre mňa nie sú veľmi zdravé zabíjačkové jedlá, klobásky, dnešné párky (ak sa ešte vôbec dajú nazvať mäsovým výrobkom), slanina a podobné iné „mäsové“ špeciality. No tiež som iba človek a niekedy „zhreším“ aj počas sezóny. A keď ide o nápoje, nemal by som piť veľa extrémne sladkých nápojov, ktorých je na našom trhu veľmi veľa. Najlepšie mi robí čistá voda, ale najradšej mám práve tú ochutenú (smiech).

Fit recept: Kokosovo-banánová torta s proteínom – nepečená

V niektorých krajinách si treba dávať pozor na potraviny a nápoje, pretože môžu obsahovať zakázané látky – doping. Športovec je zodpovedný za to, čo prijíma – či už výživový doplnok alebo jedlo. Tuším v Číne sa stalo, že mäso obsahovalo nejaké zakázané látky. Ak vám nájdu zakázanú látku v tele, nikto sa vás nebude pýtať, ako ste ju do seba dostali. Ocitnete sa v jednom vreci s ostatnými „hriešnikmi“.

Aké je vaše najobľúbenejšie jedlo?

Mohol by som ich vymenovať viacero, ale ani jedno nie je zdravé (smiech). Patria medzi ne, samozrejme, bryndzové halušky. Potom asi tatarák a do tretice pizza.

Tento článok bol uverejnený v časopise Šport je život 5/2014