Dnes je na trhu široký výber detských bicyklov. Ako však správne vybrať ten najvhodnejší? Tu je 7 rád, ktoré ti pomôžu s jeho výberom.

1. Veľkosti detských bicyklov

Veľkosť a výška je najdôležitejším prvkom, ktorým sa treba riadiť pri nákupe nového bicykla pre dieťa. Ak je bicykel príliš veľký alebo príliš malý, bude pre tvoje dieťa ťažké a potenciálne nebezpečné jazdiť. Bicykle sú kategorizované podľa priemeru ich pneumatík. Pneumatiky sa najčastejšie vyrábajú na detských kolesách podľa označenia: od 12 ” až po 24 ” (palcov). Rovnako je potrebné zmerať výšku dieťaťa a porovnať si ju v tabuľke spolu s priemerom kolies. Najpresnejšie meranie, ktorým sa treba riadiť pri nákupe detského bicykla je meranie výšky rozkroku.

Veľkosti detských bicyklov podľa výšky a veku dieťaťa

PRIEMER KOLESA VEK VÝŠKA ROZKROKU VÝŠKA DIEŤAŤA
12 palcov 2 – 4 38 – 43 cm 90 – 110 cm
14 palcov 3 – 5 41 – 51 cm 95 – 115 cm
16 palcov 4 – 7 46 – 56 cm 100 – 125 cm
20 palcov 6 – 9 48 – 64 cm 105 – 135 cm
24 palcov 8 – 11 58 – 66 cm 115 – 155 cm
26 palcov 10 64 cm + 155 cm +

Výška rozkroku

Najjednoduchší spôsob, ako zmerať výšku rozkroku dieťaťu, je s knihou. Ako? Dieťa postav ku stene bez obuvi a knihu medzi jeho nohami posúvaj smerom hore až k jeho rozkroku. Horný bod knihy so zemou je vzdialenosť, ktorú zmeraj a máš presnú výšku rozkroku dieťaťa.

Výška sedadla

Zatiaľ čo priemer kolies je najbežnejším vodítkom pri výbere detského bicykla, výška sedadla pravdivo ukáže, nakoľko sa daný bicykel hodí dieťaťu. Vzhľadom na rozdiely v konštrukcii rámu sa bicykle s rovnakým priemerom kolies môžu veľmi líšiť. Rôzne značky detských bicyklov s rovnakým priemerom kolies môžu mať rôznu výšku sedadiel. Väčšina výrobcov bicyklov neuvádza minimálnu a maximálnu výšku sedadiel svojich bicyklov, takže tieto merania môžu byť zavádzajúce.

Ako vybrať detský bicykel - pastorok

Prvý pedálový bicykel dieťaťa musí byť prispôsobený inak ako jeho ďalšie bicykle v staršom veku. Všetky deti, ktoré sa ešte len učia udržiavať rovnováhu a/alebo pedálovať, musia byť schopné zastaviť bicykel nohami. To platí pre deti, ktoré prechádzajú z trojkolky, bicykla s pomocnými kolieskami alebo z bicykla-odrážadla – určeného na cvičenie rovnováhy. V praxi to znamená, že dieťa sediace na sedadle by malo dosiahnuť oboma nohami na zem (nie na špičky). To by malo platiť aj pre trojkolky, bicykle s pomocnými kolieskami či bicykle-odrážadlá.

Pri výbere bicykla je okrem výšky sedadla potrebné zvážiť aj schopnosti dieťaťa:

  • Deti, ktoré vedia zabrzdiť bicykel-odrážadlo, môžu jazdiť na bicykli s minimálnou výškou sedadla o 2,5 až 4 cm vyššou ako je ich výška rozkroku. Aj tu však záleží od samotného dieťaťa, aké je. Platí to prevažne pre tie deti, ktoré sú akčnejšie a nebojácne. Pre menej zdatné deti je najvhodnejší bicykel s takou výškou sedadla, z ktorého dosiahnu nohami na zem. Vo všetkých prípadoch nikdy nedávaj dieťa na bicykel, ktoré nevie alebo nedokáže zabrzdiť!
  • U detí, ktoré prechádzajú z odrážadlových bicyklov na pedálové, sa nemôžeš spoliehať na pedálovú brzdu, kým nezvládnu jazdu s pedálmi. Zvyknúť si pedálovať pri jazde môže chvíľu trvať.
  • Keď už zvládli používanie bŕzd, dieťa by už nemalo byť závislé na tom, či dosiahne na zem nohami alebo nie. Keď dieťa sedí na bicykli, malo by sa zeme dotýkať špičkami. To mu umožní správne a efektívne ohýbanie chodidla pri pedálovaní.

2. Hmotnosť detských bicyklov

Väčšina dospelých jazdí na bicykloch, ktoré predstavujú asi 20 percent z ich celkovej hmotnosti, zatiaľ čo pri detských bicykloch ide aj o 50 percent. V ideálnom prípade by mal detský bicykel vážiť menej ako 40 percent váhy dieťaťa. Častokrát to však nie je možné. Pri výbere správneho bicykla pre dieťa uprednostni najľahší bicykel, ktorý nájdeš vo svojom cenovom rozpätí.

Hmotnosť by sa však nikdy nemala posudzovať izolovane. Mnohé lacné bicykle majú podobnú váhu ako bicykle vyšších kategórií vďaka použitému materiálu, tenšiemu rámu či nedostatku ručných bŕzd. Zníženie hmotnosti detského bicykla je prioritou pre výrobcov kvalitných značiek, a preto radi zobrazujú hmotnosť bicyklov, zatiaľ čo väčšina výrobcov veľkých bicyklov sa zdržiava ich zverejňovania.

3. Konštrukcia detských bicyklov

Dieťa by si malo svoj bicykel vyskúšať osobne. Každá značka bicykla má inú konštrukciu. Keď si dieťa sadne na bicykel, mal by mu doslova “padnúť”. Dieťa by malo mať na bicykli správne držanie tela a dosiahnuť nohami na zem. Rovnako, ako je každé dieťa iné, aj geometria rámu je u mnohých značiek bicyklov iná. Okrem rámu je taktiež dôležité postavenie riadidiel a iných komponentov. Hlavne výrobcovia lacných bicyklov radi používajú komponentny, ktoré sú neúmerné deťom, čo sa týka proporcií a kvality použitého materiálu.

Rám

Dobre zvolená konštrukcia bicykla dokáže s dieťaťom rásť aj tri či štyri roky. Aká by mala byť správne zvolená geometria detského bicykla? Rám bicykla by mal byť posadený nižšie a do spádu. Dieťa sa zvykne predkláňať, bláznivo jazdiť a hlbšie posadený rám mu umožní nielen ľahké nasadanie a zosadanie z bicykla, ale aj menšie riziko poranenia pri páde či úraze.

Ako vybrať detský bicykel - brzda

Riadidlá

Rovnako je dobré vyberať aj podľa tvaru riadidiel. Ich tvar môže taktiež minimalizovať úrazy a ovplyvniť manévrovanie bicykla. Vysoké riadidlá obmedzujú priestor dieťaťa a zabraňujú mu, aby na nich pôsobil väčšou silou. To je obzvlášť dôležité pre začínajúcich detských cyklistov. Možnosť naklonenia sa smerom k riadidlám im pomáha dostať sa do lepšej pozície, aby mohli začať pedálovať, ako aj prevziať väčšiu kontrolu nad riadidlami.

4. Brzdy detských bicyklov

Detský bicykel je taký bezpečný ako jeho brzdy. Všetky bicykle musia mať brzdy, ale celková kvalita a výkonnosť bŕzd sa značne líši. Pred posadením dieťaťa na bicykel sa uisti, že vie, ako ich správne používať. Pedálová brzda je štandardom na väčšine bicyklov 12 “až 16”, pretože sú lacnejšie a v podstate bezúdržbové, ale pre deti, ktoré sa ešte len učia pedálovať, môžu byť problémom. Deti prirodzene začnú pedálovať dozadu, keď začnú strácať rovnováhu.

Bicyklovanie s hornou brzdou spôsobuje nečakané zastavenie, čo vedie k pádom. Približne okolo 3,5 roku majú deti dostatok koordinácie ruka-oko, aby mohli používať správne navrhnutú ručnú brzdu. Ručné brzdy sú zvyčajne efektívnejšie a oveľa intuitívnejšie ako pedálová brzda. Ručné brzdy vyžadujú údržbu a prevažná väčšina ručných bŕzd na detských bicykloch, najmä tých na bicykloch nižšej kategórie, je zle navrhnutá. Je ťažké na ňu dosiahnuť a ťažko sa aktivuje. Väčšina z nich nie je určená pre menšie a slabšie ruky detí.

Ako vybrať detský bicykel - prilba

5. Prilba ako nevyhnutná súčasť detských bicyklov

Nestojí veľa peňazí, ale môže zachrániť život. Doba pokročila a dnes je na trhu veľké množstvo prílb. Vyber preto takú, ktorá ochráni čo najväčšiu plochu hlavy, tváre a krku dieťaťa. Niektoré detské prilby majú pre vyšší komfort dieťaťa aj LED svetlo, vetracie otvory, ktoré zabezpečujú dokonalý odvod prebytočného tepla, sieťku proti hmyzu či štít proti slnku. Akú vybrať a na čo si pri jej výbere dávať pozor?

  • Predtým, ako sa rozhodneš kúpiť detskú prilbu, zmeraj obvod detskej hlavy. Prilby predávajú v rôznych veľkostiach. Obvod hlavy meraj nad obočím dieťaťa, tam je jeho najširšia časť.
  • Nastavenie detskej prilby je rovnako dôležité ako uistenie sa, že dieťa nosí správnu veľkosť prilby. Nesprávne nastavená prilba môže spadnúť alebo sa pohybovať, čím výrazne znižuje schopnosť poskytovať ochranu pri nehode. Prilby by mali byť umiestnené priamo na vrchole hlavy (nie naklonené dopredu alebo dozadu) a zostať na mieste, keď dieťa potrasie hlavou.
  • Pri výbere prilby ide aj o jej váhu. Čím viacej otvorov, tým bude prilba ľahšia. Prasknúť pri náraze by nemala. Tlmia ju zvnútra penové výstuže.
  • Na dokonalé padnutie prilby na hlavu má slúžiť aj plastová klietka. Každé dieťa má iný tvar hlavy a na to slúžia vnútorné nastavovacie systémy. Nie je to však samozrejmosť. Niektoré lacnejšie prilby ich nemajú.
  • MIPS je dodatočný bezpečnostný prvok, ktorý ponúka niekoľko kvalitných prilieb. MIPS znamená multi-smerový systém ochrany proti nárazu a umožňuje, aby energia pri náraze bola absorbovaná prilbou bez ohľadu na to, odkiaľ smeruje náraz. Štúdie ukázali, že MIPS môže pri úraze hlavy znížiť poškodenie mozgu o 44 percent.
  • Nezabudni skontrolovať certifikát bezpečnosti CSPC (pre cykloturistiku detí) alebo ASTM (pre skateboarding a korčuľovanie).

6. Q-faktor detských bicyklov

Q-faktor bicykla je vzdialenosť medzi vnútornými okrajmi pedálov. Ak sú pedále na bicykli ďaleko od seba, deti musia položiť nohy na pedál ďalej od rámu, čo je neefektívne a často neprirodzené. Čím menšie alebo mladšie je dieťa, tým je dôležitejší Q-faktor. Pre menšie a mladšie deti je úzky Q-faktor najvhodnejší. Mnoho detských bicyklov má široké Q-faktory. Sú vyrobené z komponentov pre bicykle dospelých, pretože sú lacnejšie a ľahko dostupné. Úzky Q-faktor je zvyčajne na značkách vyšších kategórií, ako sú Islabikes, WOOM, Pello a Frog.

7. Cena detských bicyklov

V konečnom dôsledku to bude hlavne cena, ktorá rozhodne o kúpe detského bicykla. Kúp najlepší a najbezpečnejší detský bicykel, aký si môžeš dovoliť. Ak je však tvoj rozpočet nízky, zváž nákup bicykla z druhej ruky.

Bonusový tip: Nevyberaj detský bicykel podľa seba, ale zober dieťa, nech si ho vyskúša.

Nenechaj si újsť náš nový športový katalóg plný skvelých bicyklov a príslušenstva k ním.