- Reklama -

Nadúvanie, pálenie záhy, poruchy trávenia, plynatosť… To všetko spôsobuje nezdravé stravovanie či zlé stravovacie návyky. Nie všetko, čo jeme, potrebuje naše telo alebo vie využiť v náš prospech.

K sviatkom a oslavám patrí aj dobré jedlo, ktoré si vychutnáme iba do momentu, kým nám nie je zle. Aj vy častokrát bojujete s tráviacimi problémami? Vyskúšajte týchto deväť tipov.

1. Jedzte vývar z kostí

Vývar z kostí je neuveriteľne výživné jedlo, navyše lacné. Minerály, želatína, aminokyselina prolín alebo glycín. To sú jedny z najdôležitejších zložiek, ktoré naše telo potrebuje a dokáže využiť v prospech nášho zdravia a dobrého trávenia. Napríklad taký prírodný obsah želatíny pomáha tráviacej sústave na zlepšenie vstrebávania živín. Aj preto sa tak často stretávame s názorom, že by ho mali konzumovať deti už od útleho veku. Navyše obsahuje aj celý rad minerálov.

2. Zlepšite postoj pri kúpaní sa

Vedci skúmaním našich zvykov zistili, že sedavé kúpanie pri očiste tela môže spôsobovať zdravotné problémy, ktoré si neuvedomujeme. Niekoľkoročný výskum ukázal, že kúpanie sa v podrepe nie je len efektívnejšie a prirodzenejšie, ale taktiež pomáha predchádzať bežným tráviacim poruchám a zdravotným problémom ako napríklad hemoroidom.

Ako sa zbaviť celulitídy?

Kúpanie sa posediačky sa neodporúča hlavne tehotným ženám alebo tým, ktorí majú problémy so zápchou.

3. Doplňte horčík

Horčík je ôsmy najväčší minerál na zemi a tretí najväčší v morskej vode. Je to taktiež štvrtý najdôležitejší minerál pre náš organizmus, ktorý má na starosti viac ako 300 reakcií v tele. Vďaka nemu máme silné kosti a zuby, vyvážené hormóny či zdravý nervový a kardiovaskulárny systém. Mozog a srdce sú dva orgány, ktoré obzvlášť citlivo prijímajú fakt, že ho majú nedostatok. Ak ho začnete užívať pravidelne, môžete si všimnúť okamžitý pozitívny rozdiel v trávení.

4. Užívajte probiotiká

Ľudské črevá sa len tak hemžia baktériami, ktoré sú životne dôležité pre správne fungovanie  procesu. Akonáhle sa však rovnováha užitočných a škodlivých baktérií naruší, nastáva pre náš žalúdok veľa trápenia. Ak sme zvyknutí na príjem rôznych výživových doplnkov, kvalitné probiotiká by nemali chýbať v žiadnej rodine. Odporúča sa ich užívať pravidelne.

Ďalším skvelým pomocníkom ako podporiť prospešné črevné baktérie a zlepšiť trávenie je pravidelná konzumácia fermentovaných (kvasených) potravín alebo nápojov. Jedným z najpoužívanejších druhov fermentácie pri výrobe potravín je tzv. mliečne kvasenie. Mliečnou fermentáciou sa vyrába napr. kyslá kapusta, nakladaná zelenina, kysnutý chlieb a mäsové výrobky. Ide o vynikajúci zdroj probiotík a enzýmov a napomáha absorbovať živiny. V kombinácii s vhodnými a kvalitnými probiotikami to môže znamenať veľký posun vpred, čo sa týka trávenia a jeho zlepšenia.

5. Cvičte viacej

Cvičenie je dôležité z mnohých hľadísk, v neposlednom rade napomáha aj dobrému tráveniu. Zmes rôzneho pohybu pomáha k zlepšeniu metabolizmu, čiže prechodu potravy tráviacim traktom. Ak by sme si mali vybrať z rôznych druhov športu, už len samotná chôdza dokáže urobiť veľa v prospech nášho zažívania. Sedavý spôsob života a moderný životný štýl naše trávenie výrazne zhoršuje. Je načase s tým niečo urobiť. Ukradnite si čas pre seba a venujte sa pohybu, napríklad dlhej prechádzke denne.

6. Jedzte viacej tuku

Na odstránenie nežiaducich vplyvov pri trávení väčšina odporúča konzumovať dostatok vlákniny. Skúmaním sa však prišlo na to, že pre niektorých ľudí je práve vláknina obsiahnutá v mnohých potravinách ťažko stráviteľná a naopak, môže prispieť k ďalším problémom s črevami. Vedci preto odporúčajú zaradiť do svojho jedálnička viacej zdravého tuku a bielkovín. Mali by ho konzumovať obzvlášť tí, ktorí bojujú so zápchou.

Prečo je cholesterol potrebný pre naše zdravie

Tuky, ktoré sú vhodné pre našu životosprávu už nie sú žiadnym tajomstvom. Odporúčaný je hlavne kokosový, olivový olej, avokádo, živočíšne tuky zo zdravých zdrojov alebo olej z treščej pečene. Naopak najmenej vhodné, nezdravé sú rastlinné oleje a margarín.

7. Zlepšite svoje držanie tela

Rovnako ako je dôležitý postoj pri kúpaní sa, je dôležitý aj pri ostatných denných činnostiach života. Správne držanie tela ovplyvňuje aj naše trávenie či sedíme alebo stojíme. Pre náš organizmus je prirodzenejšie byť viacej v pohybe ako sedieť. Vtedy vaše tráviace orgány pracujú najoptimálnejšie.

8. Pite viacej tekutín

Dehydratácia zvyšuje riziko črevných problémov. Častou konzumáciou nápojov s kofeínom, vrátane čierneho alebo ovocného čaju, colových a iných sladených nápojov, sa prekysľuje žalúdok, čo rovnako vedie k páleniu záhy alebo k iným tráviacim problémom. Lepšou voľbou sú preto bylinkové čaje, nešumivé nápoje a predovšetkým čistá voda.

9. Jedzte pomalšie

Všetko, čo požujete a prehltnete, zostáva dve až tri hodiny v žalúdku. V ňom sa potraviny pomocou enzýmov natrávia a pripravia na vlastné trávenie, ktoré sa deje neskôr v tenkom čreve. Nespracované zvyšky poputujú do hrubého čreva, kde prebieha proces fermentácie, teda kvasenia, pri ktorom sa vytvárajú aj plyny zodpovedné za nafúknuté brucho a prípadné vetry. To, či nás budú trápiť tieto problémy, nezávisí len od stravy, ale aj od spôsobu ich konzumácie.

5 osvedčených tipov na štart duše i tela po zime

Ak jedlo konzumujeme príliš rýchlo, môžeme sa tak prejesť až k vážnejším zdravotným komplikáciám. Na jedenie by sme si preto mali podľa odborníkov vyhradiť dostatok času. Jesť by sme mali v pokoji, pomalým tempom a každé sústo by sa malo poriadne požuť, aby sa stihlo zmiešať so slinami, v ktorých sa nachádzajú dôležité enzýmy pre správne trávenie.

- Reklama -