Beh na lyžiach je jeden z najobľúbenejších tréningov v zime. Napriek tomu, že je potrebné vynaložiť veľkú fyzickú aktivitu, je skvelým osviežením hlavne pre naše duševné zdravie. Bežkovanie prináša viac zdravotných výhod, ako rizík.

14 zdravotných benefitov behu na lyžiach:

1. Spaľuje kalórie

Je rozdiel spustiť sa zo svahu dole a vyšľapať si ho v teréne. Bežkár sa oproti lyžiarovi musí spoliehať na svoje vlastné sily. Tým vydá oveľa viacej energie ako pri lyžovaní. Za jednu hodinu bežkovania dokáže tvoje telo spáliť až 1 122 kalórií. Bežkovanie je preto jeden z najvhodnejších tréningov pre rýchle chudnutie alebo tvarovanie svalov. Na to, aby si mohol bežkovať a stačil s dychom, potrebuješ nabrať kondičku. Nabrať kondičku ti pomôžu cviky a kvalitná príprava.

2. Pomáha pri chudnutí

Mnoho ľudí má problém s váhou, pretože sa im nedarí schudnúť. Za problémami s chudnutím sa môže skrývať čokoľvek a častokrát za tým stojí aj nevhodný typ športu alebo tréningu. Kombináciou správnej výživy a vhodného tréningu je možné dopracovať sa k postupnému úbytku na váhe. Beh na lyžiach je rozhodne typom tréningu, ktorý by si mal minimálne vyskúšať. Síce sa poriadne nadrieš, ale výsledok bude stáť za to.

3. Zrýchľuje metabolizmus

Ďalším zdravotným prínosom bežkovania je nielen rýchle spaľovanie kalórií, ale aj rýchlejší metabolizmus. Rýchly metabolizmus je dôležitý pri chudnutí a budovaní svalstva. Vekom sa nám metabolizmus spomaľuje, dokonca každých desať rokov o päť až desať percent. Takže na to, aby sa ti darilo byť s váhou spokojný, potrebuješ zvážiť aj vhodný tréning v zime.

4. Spevňuje celé telo

Beh na lyžiach využíva rôzny terén. Navyše tu funguje aj odpor snehu, preto tento šport patrí medzi fyzicky náročnejšie. Pri bežkovaní používaš každý sval, teda do športu zapájaš celé telo. Po tréningu je bežné, keď pocítiš svalovicu aj na miestach, o ktorých si nevedel, že tam nejaký sval máš.

beh na lyžiach
Zdroj foto: pixabay.com

5. Znižuje stres

Bežkovanie patrí taktiež k jedným z najkrajších a zážitkovo neopakovateľných športov. Si celý čas v prírode a aj ten najväčší workoholik si na snehu príde na svoje. Zimná krajina ťa núti vyvetrať hlavu, zbaviť sa stresu a myšlienok na povinnosti. Poznáš krajší športový relax v zime?

6. Je to návykový šport

Akonáhle sa dostaneš na lyže, staneš sa závislý. Tento šport je veľmi návykový, ale aj veľmi prospešný pre tvoje zdravie. Nahraď čas strávený pred televízorom alebo počítačom za beh na lyžiach a budeš nielen vyzerať, ale aj cítiť sa lepšie.

7. Posilňuje kardiovaskulárne zdravie

Beh na lyžiach je považovaný za jedno z najlepších aeróbnych cvičení, pretože všetky svaly tela spolupracujú a ani jeden sval nie je preťažený. To umožňuje športovcov vydržať aj mnoho hodín bez zastavenia na lyžiach. Pohybom s rovnakým tempom môžeš udržiavať zvýšenú srdcovú frekvenciu, ktorá je dôležitá a kľúčová pri tréningu. Vyššia srdcová frekvencia pri cvičení pozitívne pôsobí na naše srdce. Posilňuje ho, zlepšuje prietok krvi a hladiny kyslíka.

8. Napomáha sociálne rásť

Sociálna angažovanosť napomáha ľuďom zvyšovať sebavedomie a udržiava ich v duševnej pohode. Beh na lyžiach spája ľudí zo všetkých oblastí života. Bez ohľadu na to, aké je tvoje sociálne postavenie, keď sa stretneš s inými bežkármi v prírode, všetci ste si rovní. To dáva ľuďom príležitosť stretnúť sa s ľuďmi z rôznych životných odvetví, s ktorými by sa počas ich každodenného života nikdy nestretli. Na horskej dráhe sa tak začalo nejedno nové priateľstvo.

9. Zlepšuje držanie tela a rovnováhu

Beh na lyžiach pomáha telu pohybovať sa prirodzeným spôsobom. To zlepšuje tvoju rovnováhu a držanie tela tým, že ťa prirodzene vyučuje držať správnu formu tela. Po niekoľkých behoch na lyžiach bude mať tvoje telo správne držanie, čo ti uľahčí každodenný pohyb.

beh na lyžiach
Zdroj foto: pixabay.com

10.  Odstraňuje bolesť chrbtice

So správnym držaním tela priamo súvisí aj chrbtica a jej stavce. Kto sa naučí prirodzene držať telo vzpriamené, má o starosť menej. Bolesti stavcov či celej chrbtice nie je nič príjemné pre aktívneho športovca.

11. Posilňuje vytrvalosť

Bežkovanie si vyžaduje byť neustále v pohybe, častokrát aj niekoľko hodín. Tvoja vytrvalostná úroveň sa preto výrazne zlepší. Po niekoľkých hodinách tréningov na bežkách určite neprlehliadneš, že niektoré fyzicky náročné činnosti dáš tentokrát ľavou zadnou. Tým si dokážeš zjednodušiť každodenný život a žiadne prekážky typu “nejde výťah” ťa neprekvapí.

12. Zlepšuje športové výkony

Či už si aktívny alebo sezónny športovec, bežkovanie môže zlepšiť tvoje výkony v iných športoch alebo tréningoch. Behom na lyžiach dokážeš zvýšiť svoju silu, flexibilitu, vytrvalosť, ale aj rýchlosť, ktorú môžeš uplatniť aj pri iných typoch cvičeniach. Lyžiari vraj majú asi o 40 percent lepšiu kondičku, ako ostatní športovci.

13. Znižuje hladinu kyseliny mliečnej

Zloženie kyseliny mliečnej vo svaloch dokáže spôsobiť silnú bolesť až kŕče. Jej nahromadenie sa v tele je normálne počas fyzicky náročnejšej aktivity. Beh na lyžiach ti môže pomôcť pripraviť telo na fyzicky náročné úlohy, čím sa zníži tvorba kyseliny mliečnej.

14. Zlepšuje duševné zdravie

Beh na lyžiach v prírode ti dáva šancu spoznávať nových ľudí, ktorí sú s tebou na rovnakej vlnovej dĺžke a tvoriť nové priateľstvá. Tým sa zlepšuje aj tvoja socializácia a duševné zdravie. Bežkovanie má však aj ďalšie výhody v oblasti duševného zdravia. Byť vonku má pozitívny vplyv na tvoju psychickú pohodu – odbúrava stres, čo nie je málo. Niektorým športovcom natoľko zlepšil beh na lyžiach duševné zdravie, že po konzultácii s lekárom prestali užívať lieky na predpis.

beh na lyžiach
Zdroj foto: dreamstime.com

Zopár rizík behu na lyžiach:

Každý šport má svoje riziká. To však neznamená, že beh na lyžiach nie je pre teba dostatočne bezpečný. Aj z toho najbezpečnejšieho športu sa môže stať nebezpečný šport, podobne je to aj s bežkovaním. Kto sa nedokáže riadiť vlastným úsudkom a bezpečnostnými predpismi, môže sa ocitnúť na tenkom ľade a od úrazu nie je ďaleko.

Tu je len zopár nebezpečenstiev a rizík behu na lyžiach:

  • Riziko úrazu – Riziko úrazu hrozí hlavne pri zanedbaní zahriatia svalov,
  • Pád v rýchlosti do prekážky alebo cez útes – Nikdy nepodceňuj prípravu na tréning a pravidlá behu na lyžiach,
  • Zamotanie sa s lyžami – Pri zamotaní sa alebo pri prekrížení lyží hrozí pád, čoho následkom býva poškodenie kostí, kĺbov, spojivového tkaniva, kože alebo krvácanie,
  • Zrážka s inými lyžiarmi – Zrážka pri behu na lyžiach je skôr výnimočná, no nie nemožná. Najmä ak jeden z vás je bežkár a ten druhý zjazdový lyžiar. Aj skúsenému lyžiarovi sa môže stať, že zíde z trasy, preto maj aj v prírode oči na stopkách,
  • Dopravná nehoda s motorovým vozidlom – Existuje veľa trás, ktoré sú v bezprostrednej blízkosti ciest pre motorové vozidlá. Ak si môžeš vyberať, nájdi si vhodnejšiu trasu bez áut na ceste,
  • Podchladenie – Kvalitné oblečenie a správna technika behu na lyžiach je základ na to, aby si sa vyhol hypotermii,
  • Omrzliny – Kto si dá záležať na správnom vrstvení oblečenia a kvalitných materiáloch, k omrzlinám sa nemôže dopracovať,
  • Dehydratácia a únava – Nikdy nepreceňuj svoje schopnosti, pretože vybrať sa na niekoľkohodinové dobrodružstvo bez pitnej vody je veľká chyba, na ktorú môžeš doplatiť svojím zdravím. S chýbajúcou hydratáciou zároveň strácaš aj energiu,
  • Lavínové nebezpečenstvo – Aj keď je pád lavíny skôr príznačný pre vysokohorských športovcov, je tu malé percento, že sa jej ako lyžiar nemusíš vyhnúť. Bežkuj preto po dobre vyznačených a známych trasách,
  • Stratenie sa – Neskúsený bežkár môže mať niekedy problém s orientáciou, preto je dobré mať so sebou inteligentné zariadenie, ktorého súčasťou je aj GPS navigácia, alebo dodržiavať pravidlo – do prírody nikdy neísť sám,
  • Nebezpečný stret so zverou – Pri outdoorovom športe treba brať do úvahy aj stret so zverou. Šanca stretnúť sa napríklad s medveďom tvárou v tvár je však veľmi nepravdepodobná.

Tento krátky zoznam nemá pôsobiť odstrašujúco na začiatočníkov bežeckého lyžovania. Väčšina dospelých zvládne za pomerne krátky čas výučbu behu na lyžiach, s ktorou dostane aj základy, čo na lyžiach nerobiť, aby sa vyhol zraneniu. Beh na lyžiach je v konečnom dôsledku oveľa bezpečnejší ako zjazdové lyžovanie.

Ak máš rád lyžovanie, vychutnaj si náš ďalší článok o lyžovaní s hlavou v oblakoch. Ak plánuješ výlet na svahy, prečítaj si aj, čo budeš potrebovať na lyžovanie.