Je veľmi ľahké uveriť, že to, čo počujeme opakovane z televízie, rádia a od známych, čítame na internete a v časopisoch, je určite pravda. Existuje veľa faktorov, ktoré môžu prispieť k tomu, že máme nie práve kamarátsky vzťah k slnku (počnúc zlou stravou, preexpozíciou, nedostatočnou hydratáciou cez látky znečisťujúce životné prostredie). Tráviť čas na slnku môže byť liečivé, mnohým ľudom na celom svete chýba slnko k zdravému životnému štýlu.

Slnko je stredom našej slnečnej sústavy, predstavuje energiu a život na Zemi a pre všetkých jej obyvateľov. Tisícky rokov ľudia vedeli, že slnko je krásny liečivý zdroj, ak budú rešpektovať jeho moc. Slnečné lúče dodajú energiu, náladu, zvýšia libido a posilnia imunitný systém.

 

Sunny Girl

 

1. Proti depresii
Pobyt na slnku spôsobuje, že mozog začne produkovať serotoníny a endorfíny, ktoré zvyšujú náladu a môžu byť veľmi užitočné v boji proti depresii

2. Proti nespavosti
Opaľovanie môže dokonca zabrániť nespavosti. Mozog má vnútorné hodiny, ktoré sú nastavené počas dňa, keď sme na slnku, rovnako spôsobujú aj produkciu melatonínu, čo vedie k lepšiemu nočnému spánku.

3. Čistá pleť
Podráždenie kože, akné, vyrážky, ekzémy a mykózy nôh sa môžu vyliečiť slnečným žiarením. Nielenže koža opeknie, ale bude mať aj zdravý lesk.

4. Hormonálna rovnováha
Slnko pomáha regulovať produkciu hormónov. Ležaním na slnku môžeme často pomôcť zmierniť príznaky PMS a menopauzy. Pobyt na slnku tiež stimuluje mozog, upravujú sa jeho sekréty, ktoré vyvolajú väčšiu kreativitu, pozornosť a všímavosť, ako aj zlepšenie nálady.

5. Vyplavenie toxínov
Opaľovanie napomáha funkcii pečene a pomáha pri poškodení odpadmi a toxínmi v tele, ktoré môžu spôsobiť závažné ochorenie alebo rakovinu.

6. Zvýšenie cirkulácie
Vystavenie slnku zvyšuje množstvo bielych a červených krviniek a napomáha cirkulácii krvi efektívnejšie.

7. Zdroj vitamínu D
V neposlednom rade je najznámejší prínos slnka vitamín D. Vystavenie kože slnečným lúčom je najlepší spôsob, ako jej dopriať základné živiny. Vitamín D pomáha telu, aby sa cez imunitný systém zvýšila absorpcia vápnika, čo vedie k pevným kostiam. Je to tiež prevencia proti obličkovým kameňom, cukrovke a dokonca aj obezite. Vitamín D3 je dobrý na zlepšenie kognitívnych funkcií a znižuje pravdepodobnosť vzniku Alzheimerovej choroby.

 

Bikini in action

 

Asi najdôležitejšia informácia o slnku je, ako dlho by sme mali byť na priamom slnečnom svetle, a tiež, kedy počas dňa. Doba sa líši v závislosti od typu pleti*. (*Melanín absorbuje UV žiarenie zo slnka a množstvo melanínu v koži určuje jeho farbu. Veľmi opatrne sa musia slniť ľudia,ktorí majú málo melanínu a musia prihliadať na dĺžku pobytu na slnku.) Nikdy by sme sa nemali opaľovať, keď je slnko najintenzívnejšie. Stačí sa vyhnúť dlhodobému pobytu na slnku v čase medzi 11.00 a 15.00. Je veľmi dôležité predlžovať čas na slnku postupne, zvyčajne začať 10 až 30 minút niekoľkokrát týždenne, v závislosti od fototypu pleti.

Aplikácia opaľovacích krémov, olejov či iných foriem ochrany zvádza k mylnej predstave, že sme plne chránení a môžeme zostať na slnku neobmedzene dlho. Nie všetky typy ultrafialového žiarenia blokujú slnečné žiarenie, vrátane UVA žiarenia. Stačí si však v lekárni či drogérii nájsť tie kvalitné, čo najviac prírodné, s minimom chemikálií.

Ak nastane situácia, ktorá si vyžaduje zostať na slnku dlhšiu dobu, riešením je široký klobúk a veľké množstvo tekutín. Taktiež nedostatok dôležitých živín, ako sú vitamíny A, C, a E, môže spôsobiť nežiaduce spálenie.

Zodpovedné opaľovanie môže byť skutočným prínosom pre náš organizmus, stačí rešpektovať pár zásad a poznať mieru.