Benefity zeleného čaju pre športovca
zdroj: adobestock

Zdravotné benefity zeleného čaju sú už dávno známe. Dodáva energiu, používa sa na detox a zlepšuje trávenie. Aký úžitok z neho môže mať športovec?

Pochádza z Číny a má približne 3 000 rokov. Reč je o zelenom čaji, ktorý sa stal najpoužívanejším nápojom po vode vo svete. Vzhľadom na jeho rozšírenú spotrebu nie je prekvapujúce, že čaj bol a stále je skúmaný z hľadiska jeho pozitývnych zdravotných vlastností. Mnohé štúdie potvrdzujú, že zelený čaj skutočne podporuje naše zdravie a prináša rôzne benefity aj športovcom.

Čo je zelený čaj?

Všetok čaj je vyrobený z listov rastliny s názvom “Camellia Sinensis”. V závislosti od použitého výrobného procesu existujú v skutočnosti dva hlavné typy zo spomínanej rastliny:

  1. Fermentovaný čierny (a červený) čaj, ktorý po zbere pred sušením a parením prechádza celou fázou fermentácie. Fermentácia však vedie k výraznému zníženiu koncentrácie liečivých látok.
  2. Nefermentovaný zelený čaj sa vyrába sušením a parením čerstvých listov a obsahuje výrazne vyššie hladiny prirodzene sa vyskytujúcich silných antioxidantov nazývaných “flavonoidy”.

Zdravotné benefity zeleného čaju

V čínskej medicíne sa často odporúča zelený čaj na bolesti hlavy, zlepšenie trávenia, depresiu, detoxikáciu, prílev energie a predĺženie života vo všeobecnosti. Aj keď sú v zelenom čaji rôzne zložky, ktoré sú prospešné pre ľudské zdravie, katechíny priťahujú najväčšiu pozornosť. Katechíny sú skupina silných antioxidantov, ktoré v tele fungujú ako antibiotiká a podporujú imunitný systém. Jedna až šesť šálok zeleného čaju denne môže zvýšiť antioxidačnú funkciu a znížiť poškodenie buniek. Iné štúdie priniesli informácie, že pravidelné pitie zeleného čaju spomaľuje rast rakovinových buniek, posilňuje kardiovaskulárne zdravie a znižuje riziko hypertenzie či aterosklerózy.

Benefity zeleného čaju pre športovca
Zdroj foto: pixabay.com

Vplyv zeleného čaju na výkonnosť v športe

Pozrime sa na skutočnú hodnotu, ako zelený čaj môže zvyšovať tvoju športovú výkonnosť. Existuje celý rad dôvodov, prečo by športovci mali denne konzumovať zelený čaj. Bez ohľadu na jeho zdravotné výhody, zelený čaj prináša športovcom dvoj až trojnásobne viac úžitku z liečivých látok, ktoré obsahuje. To môže byť spôsobené vysokou mierou absorpcie živín športovcov v porovnaní s nešportovcami. Inými slovami, zelený čaj poskytuje športovcom viac energie, rýchlejšie zotavenie a zlepšené neurologické funkcie. Veľmi vysoká dávka antioxidantov pomáha telu metabolizovať tuky na palivo, ktoré je potrebné pre vytrvalostný tréning. Vďaka vysokej miere katechínov, má zelený čaj vyššiu antioxidačnú kvalitu ako vitamíny C a E.

Aby športovci zvýšili výkonnosť, primárne sa spoliehajú na zdroje kofeínu, ako je káva, kofeínové nápoje a športové nápoje. Výskum ukázal, že zelený čaj je pre športovcov oveľa lepší ako iné kofeínové zdroje kvôli dostatočnému zásobovaniu antioxidantov a je dostupný v prírodnej forme bez cukru a ďalších konzervačných látok. Aké benefity ponúka športovcom zelený čaj?

1. Pomáha pri chudnutí

Z výskumov, ktoré doteraz prebehli je jasné, že pitie zeleného čaju pomáha s redukciou váhy. Kombinácia katechínov zo zeleného čaju a kofeínu vytvára “termogénny účinok”, čím sa zrýchľuje spaľovanie kalórií a tiež sa zvyšuje miera metabolizovania tukov. Pitie zeleného čaju na zníženie telesnej hmotnosti je veľmi výhodné aj pre športovcov, ktorí majú tendenciu priberať, alebo si potrebujú udržiavať zdravú telesnú hmotnosť.

2. Zlepšuje trávenie

Pre športovca je trávenie veľmi dôležité, pretože priamo ovplyvňuje jeho výkon. Športovec so zlým trávením môže mať problémy s výkonom, regeneráciou či vytrvalosťou, pretože jeho organizmus nedokáže správne prijímať a využívať živiny z potravy. Pitie zeleného čaju pomáha športovcom urýchliť proces trávenia, znižuje plynatosť a rôzne iné tráviace ťažkosti. Antioxidačné vlastnosti zeleného čaju pomáhajú bunkám, ktoré sa podieľajú na trávení, efektívnejšie. Tráveniu sa spolu so zeleným čajom dá pomôcť aj dodaním vitamínov B, C a E, ktoré sú pre telo dôležité.

3. Dodáva energiu

Zelený čaj svojimi unikátnymi vlastnosťami napomáha rýchejšie metabolizovať tuky a dodávať tak telu energiu, ktorá je počas vysokointenzívnych tréningoch veľmi potrebná. Rýchlejšiu premenu tuku na energiu ocenia najmä maratónski bežci.

Benefity zeleného čaju pre športovca
Zdroj foto: pixabay.com

Tip pre teba: 

4. Napomáha rýchejšiemu zotaveniu sa

Zelený čaj je považovaný za vhodný nápoj na zotavenie sa po fyzicky náročnom cvičení alebo inej fyzickej aktivite. Na bolesť a únavu svalov pomáha vysoké množstvo antioxidantov, ktoré sú prítomné v zelenom čaji a výrazne znižujú poškodenie buniek – čo je častý problém najmä vysokointenzívneho tréningu. Výskumníci v jednej zo štúdii zmerali výšku glutatiónu nachádzajúcu sa v zelenom čaji, ktorý chráni pred (oxidačným) poškodením buniek voľnými radikálmi. Nameraná hodnota prírodného glutatiónu v zelenom čaji bola väčšia o 37 percent ako v iných rastlinách.

5. Má neurostimulačný účinok

Počas intenzívnych tréningov sa tvoria voľné radikály, ktoré ničia mozgové bunky. Silné antioxidanty v zelenom čaji ich pomáhajú eliminovať. Zelený čaj má až štyri psychoaktívne látky – kofeín, teobromín, teofylín a L-teanín, ktoré spolu stimulujú centrálny nervový systém a tým zvyšujú mentálne zdravie počas tréningu. Preto je zelený čaj je považovaný za “mozgové palivo”. Má obrovský neurostimulačný účinok, ktorý nás robí múdrejšími. Vedci vysvetľujú, že polyfenoly prítomné v lístkoch Camellie Sinensis pracujú ako mechanizmy, ktoré nielen chránia mozgové bunky pred oxidáciou, ale aj posilňujú našu pamäť.

šport je život tip pre vás

Mohlo by ťa zaujímať: Turistika ťa udrží vo forme aj v zime

6. Posilňuje kardio zdravie

Zelený čaj zohráva veľkú úlohu pri premene uhľohydrátov, ktoré sa menia na krvný cukor. Katechíny, ktoré sa nachádzajú v zelenom čaji, pomáhajú udržiavať zdravú hladinu cukru v krvi u športovcov. To je dôležité najmä pre športovcov, ktorí sa liečia na cukrovku. Je taktiež známe, že teobromín v zelenom čaji stimuluje srdce a zlepšuje prietok krvi v tele.

7. Detoxikuje telo

Zelený čaj je prírodné diuretikum, ktoré pomáha vyplaviť z tela toxíny, ktoré sa tvoria počas intenzívneho tréningu. Odstránenie toxínov priamo ovplyvňuje športový výkon, pretože toxíny narúšajú vstrebávanie makro a mikroživín. Toxíny sú tiež zodpovedné za zápaly a svalovú bolesť. Úplné vyplavenie všetkých odpadových látok sa dá najlepšie dosiahnuť pravidelným pitím zeleného čaju.

Benefity zeleného čaju pre športovca
Zdroj foto: pixabay.com

Aký druh zeleného čaju piť?

Druhov zeleného čaju je niekoľko. Po ktorom by mal siahnuť športovec?

▪ Matcha zelený čaj

Matcha je nefermentovaný čaj, takže si zachoval všetky potrebné fytonutrienty vhodné pre športovcov. Má vyšší podiel katechínov, ako oolong alebo čierny čaj. V poslednej dobe sa zelený čaj Matcha používa ako športový energetický nápoj. Zaujímavý je tým, že je pestovaný v tieni, čím sa zvyšuje jeho obsah chlorofylu. Ďalšou výhodou je fakt, že list Matchy sa zomelie na prášok a spotrebuje celý. Uprednostňuje sa aj pre vysokú koncentrácia antioxidantov – Matcha má 137-krát vyššiu koncentráciu polyfenolov ako bežný zelený čaj. Tento typ zeleného čaju obsahuje 60-krát viac antioxidantov ako špenát a 7-krát viac ako kvalitná horká čokoláda.

▪ Yerba Maté

Yerba Maté je vyrobený z listov “Ilex paraguariensis”. Cenený je pre kofeín, teobromín a protizápalové saponíny, chlorofyl a silné antioxidanty, ktoré obsahuje. Yerba Maté sa dlho používa na úbytok hmotnosti a štúdie ukázali, že zabraňuje priberaniu. Pomáha telu efektívnejšie spaľovať tuk a znižuje chuť do jedla.

▪ Rooibos – zelený čaj

Rooibos poznáme dva druhy: červený a zelený. Zelené lístky čaju sú nefermentované, preto obsahujú vyšší podiel antioxidantov. Rooibos zelený čaj má až o 50 percent viac polyfenolov a antioxidantov ako zelený čaj. Navyše neobsahuje kofeín, takže môže byť skvelou alternatívou k ostatným zeleným čajom bez stimulantov. Rooibos čaj je považovaný za dobrý zdroj minerálov, ako je vápnik, železo, draslík, meď, zinok a horčík.

Dostal si po pití zeleného čaju chuť na jedlo? Inšpiruj sa naším ďalším článkom, ako zahnať hlad.

 Nenechaj si ujsť náš nový športový katalóg plný skvelých produktov.