CLA – chudni s kyselinou linolovou
CLA – chudni s kyselinou linolovou, zdroj foto: pixabay

CLA – skratka pre konjugovanú kyselinu linolovú sľubuje skutočne veľa. Nielen úbytok na váhe, ale aj zvýšenie výkonu na maximum. Čo hovoria výskumy?

Konjugovaná kyselina linolová, známa tiež ako CLA, je už v zdravotníctve a vo svete fitness dlho známa. Nie je žiadnym tajomstvom, že trans nasýtené tuky majú vplyv na naše zdravie. Zatiaľ čo niektorí odborníci na výživu hovoria o negatívach, iní o ich pozitívach. Americká asociácia uvádza, že konzumáciou trans mastných kyselín sa môžeme dopracovať k zvýšenej hladine cholesterolu v krvi a v horšom prípade k cukrovke a mŕtvici. Konjugovaná kyselina linolová, ktorú taktiež radíme k omega-6 mastným kyselinám, je jedinou svetlou výnimkou.

CLA, ktorá sa prirodzene vyskytuje v mäse a mliečnych výrobkoch, môže skutočne pomôcť pri chudnutí a zvýšiť športový výkon. Podľa štúdie z roku 2015 publikovanej v Nutrition & Metabolism, CLA môže znížiť telesný tuk a dočasne zvýšiť hladiny testosterónu, v prípade že sa používa ako súčasť tréningového programu. Niektoré štúdie poukazujú aj na to, že CLA môže zlepšiť celkovú štruktúru tela a znížiť svalovú stratu, zatiaľ čo iné doplnky vykazujú malý alebo žiadny účinok.

CLA – chudni s kyselinou linolovou
CLA – chudni s kyselinou linolovou, zdroj foto: pixabay

Prečo je CLA dôležitá?

  • Znižuje riziko vzniku srdcových ochorení – znižuje krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi,
  • znižuje aj riziko vzniku rakoviny – vedci dokázali, že ak sa CLA konzumuje ako súčasť prirodzenej stravy, pôsobí ako prevencia pred šírením rakovinotvorných buniek. Kyselina má veľký zdravotný prínos a je známa tým, že znižuje zápal v tele. Žiaden zápal v tele znamená menej oxidačného stresu, ktorý je priamo spojený s nízkym rizikom rakoviny. Ľuďom, ktorí užívajú CLA pravidelne, klesá riziko vzniku rakoviny pŕs, pľúc, hrubého čreva, kože a žalúdka,
  • znižuje cholesterol – konjugovaná kyselina linolová môže znížiť hladinu LDL cholesterolu,
  • zlepšuje imunitný systém – je dokázané, že spaľovač tukov CLA má schopnosť zvyšovať odolnosť voči zápalovým reakciám v tele. Spaľovač tukov CLA tiež prospieva tráviacemu traktu a zlepšuje detoxikáciu v tele,
  • spaľuje tuky a pomáha pri chudnutí – v kombinácii s cvičením a správnou diétou môže CLA zvýšiť spotrebu kyslíka a energie v tele, čo vedie k zrýchleniu metabolizmu, a to napomáha tvojmu telu spaľovať tuk rýchejšie. Zároveň pomáha aj pri odstraňovaní mastných usadenín zo svalov,
  • vyrovnáva hladiny cukru v krvištúdie naznačujú, že doplnenie konjugovanej kyseliny do bežnej stravy vedie nielen k zníženiu telesnej hmotnosti, ale aj k zníženiu hladiny cukru v krvi.

CLA, chudnutie a štúdie

Podľa vedcov konjugovaná kyselina linolová môže pomôcť pri chudnutí zabránením ukladania, zvýšením spaľovania tukov a potlačením chuti do jedla. V roku 2017 vedci na myšiach skúmali, nakoľko sú poznatky o CLA pravdivé. Výsledky z výskumu ukázali, že táto mastná kyselina zvyšuje výdaj energie, oxidáciu tuku a mení podkožný biely tuk na hnedý, čo by u obéznych ľudí mohlo znamenať slušnú stratu na váhe.

Ďalšia štúdia, publikovaná v časopise Journal of Exercise Nutrition & Biochemistry v roku 2015, zistila, že CLA v kombinácii s cvičením môže znížiť zápal a zlepšiť kontrolu chuti do jedla znížením hladín leptínu a inzulínu. Vedci poukazujú na to, že doplnky CLA fungujú najlepšie v kombinácii s pravidelným cvičením. Nielenže obmedzujú hlad, ale tiež zvyšujú syntézu proteínov a pomáhajú znižovať hmotnosť tuku a tým aj telesnú hmotnosť. 

Zlepšuje CLA športový výkon?

Konjugovaná kyselina linolová je obľúbená medzi fitness modelkami a atlétkami z dobrého dôvodu. V roku 2015 magazín PLOS ONE uverejnil ďalšiu štúdiu, ktorá dokazuje, že CLA v kombinácii s proteínovou a nízkokalorickou diétou vedie k rýchlejšej strate telesného tuku v porovnaní so samotnou diétou. Do štúdie v trvaní tri týždne boli zapojené ženy, ktoré sa športu venujú len rekreačne. Či už si profesionálny športovec alebo fitness nadšenec, chceš zostať štíhly a čo najlepšie využiť svoj čas v telocvični, kvalitný doplnok CLA ti môže pomôcť. Najmä vtedy, ak ho používaš ako súčasť vyváženého tréningového programu.

Ďalšia štúdia, ktorá bola publikovaná v časopise Lipids v roku 2016, naznačuje, že CLA nielenže pomáha pri odbúravaní tukov, ale taktiež zvyšuje bazálny metabolizmus a fyzickú výkonnosť. Zároveň potláča rozpad bielkovín, čo môže zvýšiť svalovú silu a kvalitu. CLA nie je zázračná tabletka na chudnutie, ale môže ti pomôcť plniť si ciele.

CLA – chudni s kyselinou linolovou
CLA – chudni s kyselinou linolovou, zdroj foto: pixabay

Pozitíva CLA sú kontroverzné

CLA je bezpochyby jedným z najviac skúmaných, ale aj kontroverzných doplnkov na trhu. Pre každú štúdiu, ktorá potvrdzuje jej prínosy, existuje ďalšia, ktorá tvrdí opak. Preto je potrebné brať všetky štúdie – pozitívne, aj negatívne s rezervou. Okrem tvrdení vyplývajúcich zo štúdií, že CLA je účinná v boji proti tukovým zásobám, ale aj vyjadrení, že CLA má naopak malý alebo žiadny účinok na telesný tuk, existujú aj také, ktoré hovoria o možných vedľajších účinkoch. CLA môže zvyšovať triglyceridy a zlý cholesterol a zároveň znižovať hladinu cholesterolu. Okrem toho môže negatívne ovplyvniť metabolizmus glukózy a podporovať zápal. Ak zrátame všetky doterajšie štúdie, ktoré hovoria za, ale aj proti CLA, výsledky sú jasné – prínosy CLA prevažujú nad rizikami.

Prírodné zdroje CLA

Výživové doplnky nie sú jedinými zdrojmi CLA. Táto omega-6 kyselina sa prirodzene vyskytuje v širokom spektre potravín, najmä v mäse, vajciach a mlieku. Nájdeš ju v hovädzom, jahňacom mäse, syroch, jogurtoch, masle, kyslej smotane a mnohých ďalších potravinách.

Koľko CLA obsahujú jednotlivé potraviny?

Potravinamg CLA/na celú porciu
Mlieko, 2% (250 ml)20,9
Kondenzované mlieko (125 ml)98,7
Syr Čedar (50 g)68,1
Obyčajný jogurt, 2% –4% (175 g)23,5
Maslo, 82% (15 ml)55
Zakysaná smotana, 14% (125 ml)78,7
Zmrzlina (125 ml)42,5
Čerstvé mleté hovädzie mäso (90 g)52,9
Jahňacie mäso (90 g)73,7
Bravčové mäso (90 g)8,3
Vaječný žĺtok (1 veľký)3,2
Losos (90 g)1,7
Zdroj: Dairy Nutrition

CLA – chudni s kyselinou linolovou
CLA – chudni s kyselinou linolovou, zdroj foto: pixabay

Dávkovanie a odporúčania CLA

Neexistuje štandardná dávka pre príjem CLA. Všeobecne však platí, že tí, ktorí chcú schudnúť, by mali prijímať 3 až 5 gramov denne. Väčšina druhov mäsových a mliečnych produktov, ktoré obsahujú CLA, má taktiež vysoký obsah tuku. Ak ich budeš konzumovať vo veľkej miere, pôjdeš proti svojmu cieľu a môže to mať aj vedľajšie účinky na tvoje celkové zdravie. Napríklad konzumácia príliš veľkého množstva červeného mäsa zvyšuje riziko predčasnej smrti o 13 až 20 percent.  Ak si nie si istý, koľko CLA potrebuješ prijať, poraď sa so svojím fitness trénerom alebo lekárom. Aj najkvalitnejší výživový doplnok CLA môže mať vedľajšie účinky alebo ovplyvňovať sa s niektorými druhmi liekov, vrátane liekov proti zrážaniu krvi a zvýšenému tlaku. 

CLA ti môže pomôcť s chudnutím a zlepšiť tvoj tréning. Ak napriek veľkej snahe nevidíš požadované výsledky, skús do svojho plánu zaradiť aj cheat day – jeden deň v týždni zabudnúť na diétu. 

Hľadáš správnu CLA? Vyberaj z nášho katalógu.

1 komentár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.