Cvičenie počas choroby
Cvičenie počas choroby, Zdroj foto: Adobestock

Cvičiť, či necvičiť počas choroby? Otázka, na ktorú neexistuje jednoznačná odpoveď. Závisí to od choroby a celkového stavu organizmu. Sú ochorenia, s ktorými sa to zvládnuť dá. Kedy v tréningu pokračovať a kedy naň radšej zabudnúť?

Nie je choroba ako choroba

Pravidelný tréning nemusíš vynechať pri každom ochorení. Dočítala som sa, že cvičiť môžeš, keď sa symptómy choroby objavujú od krku hore. Kýchaš? Máš upchatý nos? Bolí ťa ucho a škriabe ťa v hrdle? To neznamená, že dnešný tréning musíš vynechať. Je to len teória. To, či na tréning pôjdeš, aj keď na teba niečo lezie je len na tebe. Ty musíš odhadnúť svoje sily.

Cvičenie počas choroby
zdroj foto: pixabay

Deň bez cvičenia si nedokážeš predstaviť a chceš to risknúť? Choď, ale zbytočne to nepreháňaj. Cvič v miernejšom tempe a s nižšou záťažou. Ty budeš spokojný, že si tréning nevynechal a organizmu na boj s chorobou tiež ostane dosť sily.

Máš horúčku, bolia ťa svaly a kĺby, je ti na nič a kašleš ako tuberák? Si súci do postele. Na tréning ani nepomysli. Nedokázal by si sa naň sústrediť a aj tak by bol nanič. Niekedy je lepšie počúvať svoje telo a ostať doma. Jeden tréning vynechať môžeš. Nemusíš sa báť. Na svaloch sa nedostatok pohybu odzrkadlí až po troch týždňoch. Daj sa do poriadku a na tréning choď, keď budeš fyzicky fit.

Prechladnutie ťa nezastaví

Keby nás malo od športu odstaviť každé mierne prechladnutie, ďaleko by sme to nedotiahli. Ak máš aj napriek kašľu, kýchaniu a upchatému nosu dosť energie, tréningu sa nevyhýbaj, len si ho uprav. Najlepšie urobíš, keď pôjdeš von. Vírusom sa v uzavretých priestoroch darí lepšie a ostatných športovcov nakaziť nechceš. Nakoniec, cvičiť predsa môžeš aj doma.

Ľahký beh a aerobnú aktivitu s nízkou intenzitou zvládneš. Silové cvičenie odlož na neskôr. Základom úspechu je správne odhadnúť svoje schopnosti.

Cvičenie s bolesťou ucha

Pri bolesti ucha sa cvičenia vzdať nemusíš, ale iba v prípade, že to nie je zápal, nemáš problém udržať rovnováhu a bolesť ťa neobmedzuje. Možno sa ochorenie prihlásilo práve preto, aby si si dal pauzu. Nedá sa to zovšeobecniť. Každý vníma bolesť inak. Ty cvičenie s bolesťou ucha zvládneš, ja nie. Je to individuálne. Patríš medzi šťastlivcov, ktorým bolesť ucha neprekáža a cvičenia sa nevzdáš? Cvičenie, pri ktorom cítiš tlak v dutinách alebo v hlave vynechaj.

Bolí ma hrdlo. Čo teraz?

Aj pri bolesti a škriabaní v hrdle sa cvičiť dá. Ak ho nesprevádza horúčka, vykašliavanie a bolesť pri prehĺtaní. Oddýchni si a na tréning sa vyber, až keď príznaky ustúpia. Keď cvičiť jednoducho musíš, veľa pi. Zabrániš vysušovaniu slizníc a následnému kašľu.

Cvičenie ako liek

Máš upchatý nos? Stretol si sa s názorom, že cvičenie ťa v tomto prípade postaví na nohy alebo položí? Je to pravda. Cvičenie môže uvoľniť dýchacie cesty a budeš sa po ňom cítiť lepšie. V opačnom prípade nástup ochorenia urýchli a vtedy by si mal na cvičenie naozaj zabudnúť, kým si telo s ochorením neporadí.

Na fitness centrum ani nepomysli. Zacvič si doma alebo vonku. Cvič tak, aby si stíhal dýchať. Pichanie v boku je sprievodným znakom, ktoré dokáže cvičenie poriadne znepríjemniť.

Cvičenie počas choroby
zdroj foto: pixabay

Trénuj, až keď sa vyliečiš

Doteraz sme hovorili o ochoreniach, pri ktorých cvičiť môžeš, aj keď s obmedzením. Teraz sa zameriame na ochorenia, pri ktorých by si mal na cvičenie zabudnúť a radšej sa venovať liečbe.

S horúčkou ostaň doma

So zvýšenou teplotou (nad 37 °C) cvičenie zvládneš. Nezabúdaj veľa piť. Zvýšená teplota telo dehydratuje a to by ti mohlo narobiť problémy. Horúčka (nad 38 °C), spôsobuje celkovú slabosť a častým príznakom je aj bolesť svalov a nechutenstvo. Pri týchto príznakoch na cvičenie pravdepodobne asi nepomyslíš a to je dobre. Riziko dehydratácie je v tomto prípade ešte vyššie a hrozí rozvrat vnútorného prostredia. Organizmus je oslabený, riziko zranenia je vyššie. Viac zdravotných problémov si privodiť nepotrebuješ.

Chrípka do posilňovne nepatrí

Chrípka sa šíri rýchlosťou blesku. V zle vetraných miestnostiach má zelenú. Toto nie je jediný dôvod, prečo by si s ňou do fitness centra nemal vkročiť. S horúčkou, celkovou únavou, zimnicou, kašľom a bolesťou hlavy sa cvičiť nedá. Neriskuj. Chrípka vie prekvapiť aj napriek tomu, že je všetkým dobre známa. V ťažkých prípadoch môže skončiť smrťou. Ak ju nepreležíš a poriadne nevyliečiš, rada sa vráti. S dobrou prevenciou zvládneš chrípkovú sezónu lepšie.

Si si istý, že len kašleš?

Pokašliavaš? Trénuj ďalej. Nemôžeš sa kašľa zbaviť a je stále horší? Daj si pauzu a začni ho riešiť skôr, ako prerastie do infekcie dýchacích ciest, či zápalu priedušiek. Zápal pľúc je už vyšší level, ale k nemu sa môžeš dopracovať, keď nebudeš počúvať svoje telo. Lapáš po dychu, máš sucho v ústach, si unavený, ale tréning musí byť! Čo z toho máš? Od plnohodnotného tréningu má takéto cvičenie aj tak veľmi ďaleko. Obyčajný kašeľ môže byť príznakom závažnejšieho ochorenia, ktoré si už tvoju pozornosť zaslúži. Sú prípady, keď už ani cibuľový sirup nepomôže.

Črevné ťažkosti

V noci ťa preháňalo, oka si nezažmúril, ale tvoje prvé ranné kroky smerujú do posilňovne, lebo bez nej nevieš začať deň? Nerob to. Ak už nie kvôli sebe, mysli na tých, s ktorými sa tam stretneš. Črevná viróza či chrípka je veľmi nákazlivá a mohli by si z cvičenia odniesť suvenír v podobe črevných problémov. Organizmus máš oslabený, chýba ti voda, celý deň si do žalúdka nič nedostal, o kŕčoch radšej nič nehovorím. Si si istý, že sa ti bude v takomto stave dobre cvičiť? Oddýchni si. Pár dní bez cvičenia určite vydržíš.

Kedy sa k tréningu vrátiť?

Trénovať začni, keď budeš v poriadku. Neponáhľaj sa. Zdravý organizmu sa do formy dostane oveľa rýchlejšie. Je len na tebe, ako rýchlo sa k pôvodnému tréningovému tempu vrátiš. Zbytočne neriskuj. Imunitný systém oslabí každé ochorenie. Radšej byť dva týždne bez tréningu, ako si privodiť závažnejšie zdravotné komplikácie, ktoré ťa od neho odstavia na dlhšie. Uzdravenie sa zbytočne natiahne a cvičenie aj tak neprinesie výsledky, ktoré očakávaš. Všetko naraz sa robiť nedá. So zdravím organizmom plným sily sa ti bude cvičiť lepšie.

Cvičenie počas choroby
zdroj foto: pixabay

Žiadne ochorenie netreba podceňovať

Mysli na to, že choroba, ktorú prechodíš sa raz vráti a často má ešte výraznejší priebeh. Imunita je oslabená dlhodobo a neprimeraná záťaž môže dať organizmu poriadne zabrať. Vyčerpaný organizmus ochoreniu podľahne ľahšie a nedokáže sa poriadne brániť. Základom pre tréning, z ktorého budeš mať radosť a prinesie očakávané výsledky je cítiť sa dobre.

Počúvaj svoje telo. Už sme tu o tom hovorili. Ak si slabý, chýba ti motivácia a najradšej by si zaľahol do postele, tak to urob. Zatoč s nachladením skôr, ako sa zmení na ochorenie, ktoré ťa od tréningového plánu odstrihne na dlhšie. Nič si nedokazuj. Nie si ani prvý, ani posledný, komu vírusy a baktérie ukázali, kto je tu pánom. Telo si s infekciou za normálnych okolností poradí za 3 – 4 dni. S oslabenou imunitou mu to bude trvať oveľa dlhšie. Dobre si to rozmysli.

Inšpirácie, ako sa udržať vo forme nájdeš v sekcii článkov všetko pre zdravie. Prezradia ti, ako sa cítiť dobre dnes, zajtra a každý deň.

V prípade že hľadáš vitamínové doplnky neváhaj a pozri si náš katalóg.