- Reklama -

Cvičíme po pôrode. Porodili ste krásne zdravé dieťa. Šestonedelie máte úspešne za sebou a všetky predsavzatia ohľadom lepšej postavy, naopak, pred sebou. Už ste sa s bábätkom ako­‑tak skamarátili a začínate uvažovať, ako sa dostať opäť do formy. Ako si však ukradnúť čas pre seba, nezanedbať starostlivosť o rodinu a zároveň sa udržiavať vo forme? Jeden nápad by tu bol. A síce spojiť šport s bábätkom. Prinášame vám sedem skvelých tipov.

Športy pre mamy s dieťaťom

V prvom rade upozorňujeme na skutočnosť, že všetky aktivity by ste mali prekonzultovať s vaším pôrodníkom, lekárom a neskôr aj detským lekárom. Napríklad ani masáže alebo reflexná terapia nie sú vhodné pre deti, ktoré boli nedávno očkované, majú kožnú vyrážku alebo chorý pohybový aparát.

1. Plávanie s bábätkom

Hoci to znie banálne, plávanie robí divy. Človek je síce suchozemský tvor, ale ako embryo plával predsa v plodovej vode, a tak mu ani toto prostredie nie je cudzie. Plávanie je vhodné už od prvých dní po narodení, avšak s prihláškou do kurzu sa čaká na zotavenie mamičky. Dieťa sa v teplej (30 až 32 °C) vode cíti príjemne a má neskutočnú radosť z pobytu vo vode v blízkosti svojho rodiča. Deti si zvykajú na prostredie svojich malých kolegov, lepšie spia, jedia, sú pohybovo zdatnejšie, netrpia bolesťami bruška a vytvárajú si kladný a radostný vzťah k vode. Väčšina pohybov vo vode je sprevádzaná rôznymi riekankami a spievankami.

TIP: Pole dance: Šport a ladnosť v jednom balení

U najmenších detí ide predovšetkým o radostnú hru rodičov s deťmi vo vode, ktorá pozitívne stimuluje u dojčiat a batoliat pohybovú aktivitu. To je nevyhnutné pre zdravý vývoj ľudského organizmu. Prirodzené pohyby vo vode podporujú vývoj motoriky a sebavedomia dieťaťa. Nakoľko väčšina kurzov je odstupňovaných podľa veku, plávanie je vhodné pre všetky vekové kategórie detí. Mamičky môžu vo vode posilňovať, nielen držať dieťa na rukách. Výrazne sa posilňuje imunita, otužilosť a buduje cit pre vodu.

2. „Baby“ fitness v posilňovni i doma

Existuje nespočetné množstvo fantastických a účinných cvikov, kde sa zapája do hry nielen matka, ale i dieťa. Už po narodení si môže mamička vyskúšať posilňovanie rúk, veď zdvíhanie 5-kilogramového závažia v podobe bábätka nie je vôbec maličkosť. Primerané manipulovanie s malým dojčaťom má veľký vplyv na správne zapojenie a posilnenie chrbtového a brušného svalstva, ktoré zaisťuje zdravé postavenie chrbtice, dobrú funkciu vnútorných orgánov aj spoluprácu ramien a panvy pri vzpriamovaní. Ďalej podmieňuje rozvoj rovnováhy, koordinácie pohybov, orientačných schopností a súhru mozgových hemisfér. Niekoľko tipov na cviky:

  • zdvíhanie sa do mostíka, pričom mamička posilňuje sedacie svaly a dieťa si opiera o stehná, pričom ho jemne drží za ruky,
  • sed/ľah cviky, mamička posilňuje brušné svalstvo, pričom dieťa sa jej opiera o stehná,
  • cvik s názvom lietadlo, mamička si položí dieťa bruškom nadol na svoje predkolenie a pomaly ho vytláča hore a dolu, aj do strán,
  • posilňovanie na fitlopte.

Ako sa dostať do formy spolu s bábätkom a aké cviky sú pre vás vhodné radi a odborne poradia manželia Tina a Vlado Zlatošovci. Majú bohaté skúsenosti s tréningom, najmä ako rodičia zdravého fit bábätka.

Cvičíme po pôrode
Cvičíme po pôrode

3. Tanec

Už počas prenatálneho vývoja môžete svojmu dieťaťu darovať hudobný sluch. Vedci zistili, že čím viac matka spieva a tancuje, tým sa bábätko vie lepšie naladiť na vonkajší svet mimo maternice a buduje si vzťah k hudbe. Prakticky po narodení môže matka v nosiči s dojčaťom navštevovať tanečné hodiny. Mimoriadne obľúbené sú lekcie salsy, bollywoodu či brušné tance. Na svoje si prídu obaja. Tanečné hodiny pre deti staršie ako dva roky prebiehajú hravou formou, prostredníctvom dobrej zábavy, hier a detských aj moderných piesní. Deti si zdokonalia svoje tanečné schopnosti a, samozrejme, aj rytmické a hudobné cítenie. Na hodine môžu byť aj rodičia.

Prínosy cvičenia s bábätkom:

1. Mama bude opäť fit.
2. Dieťa má viac zážitkov a podnetov.
3. Dieťa nepotrebuje opateru cudzej osoby.
4. Dieťa si rozvíja jemnú aj hrubú motoriku.
5. Matka aj dieťa zažívajú spoločné chvíle počas cvičenia.
6. Detská myseľ sa rýchlejšie učí a rozvíja.
7. Matka nadobúda silu centrálneho systému v tele.
8. Rozvíja sa detská zmyslová činnosť.
9. Zvyšuje sa flexibilita matky a dieťaťa.
10. Matka a dieťa si budujú jedinečné a trvalé puto.

 

4. Joga pre deti

Detská joga sa delí na jogu pre batoľatá 1,5 – 3 rokov, predškolákov 3-6 rokov, mladších školákov 6 – 11 rokov a teenagerov 12 – 15 rokov. „Každá zo skupín má svoje špecifiká, aj iný prístup. Vek 1,5 – 3 roky je pre rodiča náročný na vzdor a meniacu sa náladu dieťaťa. Cieľom interakcie je spolupráca a hravá komunikácia spojená s pohybom.

TIP: Ako si pripraviť Smoothie a 4 obľúbené recepty

Využitím jednoduchých prvkov jogy sa môžu eliminovať a lepšie zvládnuť spomínané situácie vzdoru, pričom sa pomáha prirodzenou cestou emočnému vývoju dieťaťa,“ hovorí skúsená certifikovaná inštruktorka detskej jogy Ivana Straková. „Deti sú veľmi vnímavé, avšak udržia pozornosť len krátku dobu. Motivujeme ich básničkami, pesničkami, napodobňovaním zvierat, rastlín. Vnímajú hlavne cez vizuálne podnety, preto používame hračky, obrázky, či knižky so zvukmi,“ dodáva.

Najzábavnejšie polohy v joge

Pes alebo strecha – posilní ruky a stehenné svaly, plus svaly na chrbte. Obnovuje energiu a harmonizuje nervový systém. Deti sa môžu schovávať, obchádzať, a ak zdvihnú nohu akože cikať ako pes, či štekať.

Kobra – posilní chrbát a ruky, zlepší pohyblivosť chrbta a pomáha správnemu držaniu, prekrvuje telo od trupu, cez krk až po bruško, nakoľko sa drží v hlbokom záklone.

Hora – podporí držanie tela a pocit rovnováhy, posilní sebavedomie dieťaťa.

Mačka – sústredí sa na chrbát, krížovú oblasť, a hlavne na zosúladenie pohybu a dychu, keď sa prehne hore a dole.

Motýľ – upriami pozornosť na pružnosť bedrových kĺbov a panvy, plus stimuluje srdečnú činnosť. Ide o romantickú polohu, ktorú obľubujú najmä mamičky a dcéry, lietajú po miestnosti a mávajú krídlami.

5. Beh, in­‑line aj cyklistika s croozer­‑om

Croozer je špeciálne zostavený športový kočík, ktorý disponuje dvoma 20-palcovými nafukovacími kolesami a jedným vymeniteľným kolesom vpredu. Buď sa používa 16-palcové fixované koleso na šport alebo 8-palcové otočné koliesko ako mestská verzia. Kokpit bábätka sa dá kúpiť vo verzii pre 1 alebo 2 deti. Výrobca síce uvádza, že sa hodí pre deti od 6 mesiacov, no z toho dôvodu, že dieťa už v kabínke dokáže sedieť. Ak však nosíte vašu ratolesť vo vajíčku, stačí vajíčko bezpečne upevniť do kabíny a športovať môžete ihneď. Vozík má patentovaný ultra­‑rýchly skladací systém pre ľahkú montáž a skladovanie.

TIP: Gravid Joga

Bezpečne sa pripojí k akémukoľvek bicyklu pomocou závesu a dvojdielneho upevnenia nápravy. Kokpit je bezpečný a pohodlný, s prednými a zadnými nárazníkmi, súčasťou sú aj polstrované opierky hlavy, s nízkym ťažiskom a extra veľkým zadným úložným priestorom. Počasie nie je problém, pretože po stranách sú pevné priehľadné igelity, dokonca aj sieťka proti hmyzu. Môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti, že dieťa má vo vnútri plný komfort a vyskúšala som s ním všetky ročné obdobia. Skutočne si stačí len obuť tenisky, prípadne korčule, a vyraziť. Otecko môže vyskúšať aj bicyklovú verziu, dieťa si vnútri perfektne zdriemne a vy si môžete zatiaľ dať kávičku, či nerušene zacvičiť v posilňovni.

Cvičíme po pôrode
Cvičíme po pôrode

6. Bicyklovanie s cyklosedačkou

Aj tento šport preverila naša dcéra. Tu však platí, že dieťa musí samostatne sedieť a mať už akú­‑takú trpezlivosť a výdrž. Spánok tu (bežne) nepripadá do úvahy. Dieťa navyše potrebuje adekvátnu výstroj, t.j. cyklistickú helmu a reflexnú vestu. Samozrejmosťou je aj helma pre rodiča. Pamätajte na bezpečnosť seba i vašej ratolesti. Terén si zvoľte podľa počasia, časového plánu či vlastných preferencií. My však vieme odporučiť, že deti majú viac podnetov v lese ako na ceste alebo na hrádzi.

7. Fitness na ihrisku

Detské ihriská zažívajú nový „boom“. Nielenže väčšina z nich prešla čiastočnou, prípadne kompletnou, rekonštrukciou buď z kasy eurofondov alebo podnikateľských subjektov v rámci ich filantropických aktivít, pribudli aj nové atrakcie. Hojdačky, šmykľavky, bezpečné hojdačky či nový povrch sú už takmer samozrejmosťou. No na mnohých ihriskách sa objavujú čoraz častejšie fitness stroje pre rodičov. Kardio stroje na princípe stacionárnych bicyklov, stroje na posilnenie ramien a brušných svalov, kladina so závažím či trenažér in­‑line korčuľovania možno zaregistrovať na tzv. inteligentných ihriskách. Častokrát sa môžete stretnúť i s organizovaným tréningom, pričom deti sa hrajú na ihrisku, spia v kočíkoch a mamičky poctivo spaľujú kalórie. Môžem len odporučiť podobné zariadene. Týmto ihriskám patrí budúcnosť.

Článok bol publikovaný v Časopise ˇŠport je život 5/2014

- Reklama -