Deti a šport: Ako viesť deti k športu už od malička. Život našich detí si väčšinou snažíme naplánovať dopredu. Vyberáme im podľa možností najkvalitnejšie oblečenie, školu a krúžky. Rodič chce pre dieťa skrátka to najlepšie. Pozor však na narastajúcu obezitu u detí. Pohyb je pre deti nesmierne dôležitý. Ako so športom začať a neodradiť ho?

Rodič v hlavnej úlohe

Pohyb je pre zdravie človeka základ. Zdravé dieťa s ním začína prakticky od malička. Prvé pohyby, prvé krôčiky,… to všetko vplýva na pohybový rozvoj jedinca. A právu tu zohráva hlavnú úlohu rodič, ktorý vplýva na to, či vypestuje v dieťati od útleho veku lásku k pohybu, alebo sa stane lenivcom. Bohužiaľ dnešným trendom a problémom u detí je narastajúca obezita. Podľa lekárov sa za posledné štvrťstoročie počet obéznych detí na Slovensku až strojnásobil. Dôvodom je pohodlnejší život, nezdravá strava a málo pohybu. Dnešná hektická a uponáhľaná doba zaneprázdňuj rodičov natoľko, že nemajú dostatok času sa dieťaťu venovať.

Namiesto vhodnej desiaty mu dá peniaze, aby si ju kúpili v školskom bufete. Spoločná rodinná večera či obed nahradili rýchle polotovary a namiesto čas strávený s deťmi pri športových aktivitách sedia deti za počítačom či pred televízorom.

Ako zlepšiť svoje trávenie po sviatkoch či oslave?

Deti si z rodičov berú vzor, tak niet potom divu, že akým životným štýlu sami žijú, tak budú žiť aj ich deti. Čím skôr začnete s dieťaťom pracovať, tým ľahšie sa dieťa naučí určitým zvyklostiam a bude sa nimi riadiť celý život a ponesie si ich až do dospelosti.

Pohybu ich učíme od plienok

Základom je dieťa do športovej aktivity nenútiť. Šport musí považovať za hru, zábavu a nie ako trest. Vyberajte ho podľa jeho veku a motorických schopností. Rodič si často neuvedomuje, že na zdravú pohybovú aktivitu vplýva už aj počas jeho batolenia sa. Napríklad už pri plazení sa dieťatka za hračkou mu pomáhate v cvičení a to posúvaním hračky od neho. Ak už začína chodiť, neskáčte hneď k nemu keď spadne, nechajte ho, aby sa zdvihlo samé.

Aj zdvíhanie zo zeme je druh pohybu. Dieťa do piatich rokov si rozvíja pohybové schopnosti pomocou hier ako je beh, kolobežkovanie, bicyklovanie, lezenie cez preliezky,… aj tu je dôležitý rodič,  ktorý je ochotný sa týmto pohybovým aktivitám dieťaťu venovať čo najviac. Približne od šiestich rokov by sa malo venovať aktivitám, ktoré sú pre neho poznávacie a  pohybové hry, ktorých motiváciou sú zážitky, nové poznatky a skúsenosti ako plávanie, detská jóga či tanec. Približne od veku 9 a 10 rokov sa môže začať venovať kolektívnym športom, kde si okrem pohybových zručností pestuje aj sociálne väzby a ďalšie do života dôležité schopnosti ako motivácia, trpezlivosť, spolupráca, súperenie, vyrovnanie sa s prehrou atď.

TIP: Mini hamburgery s „hranolčekmi“

Vhodné sú športy ako futbal, basketbal, hokej. Ak však dieťa kolektívne športy odmieta, vyskúšajte individuálne športy, ktorých bude možno naopak vynikať. Nie každé dieťa je tímový hráč. I tu sú neobmedzené možnosti ako jazda na koni, atletika, gymnastika, plávanie, lyžovanie,…

Dieťa nikdy nenúťte

Je  dôležité, aby si dieťa vybralo šport samo, ktoré ho bude baviť, bude mať z neho radosť a motivovať ho. Zo začiatku vyskúšajte pokojne aj viac športových aktivít či krúžkov, nech si samo vyberie. Do športu ho môžete motivovať aj vy tým, že budete túto aktivitu vykonávať spoločne, napríklad bicyklovanie, plávanie, lyžovanie a podobne, poprípade kamarát či skupina kamarátov, ktorí sa danému športu venujú. Deti často hľadajú vzory aj v známych športovcoch, čím sme o krôčik bližšie k jeho zdraviu. Športom sa nemyslí len futbalový tréning 3 x do týždňa, ale aj turistika, venčenie psíka, pomáhanie na záhrade či pre neho zaujímavé aktivity ako hip-hop či disko tance. Možností je neobmedzene, záleží len od vás, nakoľko sa budeme dieťaťu venovať a motivovať ho.

TIP: Nemôžete otehotnieť? Zmeňte životný štýl

Kedy má dosť?

Individuálna je aj dĺžka denného tréningu – pohybu. Čím viac sa dieťa cez deň hýbe, tým lepšie pre jeho zdravie a kondíciu. Pohybové aktivity môže pokojne počas dňa aj viackrát vystriedať. Nikdy ho však neprimerane nepreťažujte a nenúťte. Vyhýbajte sa aj zakazovaniu športu či pohybovej aktivity ako forme trestu.  Využite pekné počasie a buďte s ním vonku čo najdlhšie. Počas chladnejších dní sa môžete venovať indoorovým športom ako je plávanie, atletika, tanec, trampolíny,… Dôležité je deti usmerňovať či už v strave, alebo v športe a všetko riešiť v zdravej miere.