- Reklama -

Ak žena otehotnie, začne sa zamýšľať nad tým, čo môže a čo nemôže. Treba si však uvedomiť, že tehotenstvo nie je choroba a ak sa bábätko vyvíja tak, ako má, nemal by si odopierať to, čo robila pred tým bežne. To je prvá etapa zamýšľania sa mamičky nad svojím životným štýlom.

Druhá etapa nastáva, keď porodí a kojí. Ak športovala pred otehotnením a počas tehotenstva, je dôvod na to, aby prestala počas dojčenia? Radili sme sa so skúsenou kondičnou trénerkou Alexandrou Híllovou a laktačnou poradkyňou Svetlanou Podhorcovou.

Mamu a skúsenú trénerku Alex nezastavilo pred cvičením ani tehotenstvo. Prečo aj? Cítila sa skvelo a vedela presne, čo si môže dovoliť a aké cviky cvičiť, aby neublížila bábätku. Sama dokonca tvrdí, že vďaka pravidelnému cvičeniu pôrod znášala lepšie. Po pôrode si dala mesiac a pol pauzu a keď sa cítila dostatočne fit, začala zľahka opäť s cvičením. Ak sa cítite dostatočne fit, niet dôvodu prečo so športom otáľať. Ak však dojčíte a dieťatko je ešte veľmi malé, vyberajte si športy, ktoré vás od drobca neodlúčia na príliš dlhý čas alebo také, kde môže byť bábätko napríklad s opatrovníkom pri vás. Nie však také, kvôli ktorým ste hodiny preč. Dojčenie však nie je dôvod, aby zmenilo váš životný štýl. To si však nie jedna matka uvedomuje.

dojčenie a šport

Certifikovaná poradkyňa dojčenia o.z. Mamila Svetlana Podhorcová, na ktorú sa mamičky s otázkami dojčenia často obracajú tvrdí, že najčastejším problémom je neinformovanosť, nepochopenie a nepodpora okolia. „Dojčenie je stále vnímané ako niečo dočasné, krátkodobé a počas neho je najlepšie pre istotu nič nerobiť. Nešportovať, nechudnúť, neliečiť sa, nepiť kávu, či dokonca nejesť siahodlhé zoznamy potravín ruka v ruke s radou, aby strava dojčiacej matky bola pestrá. Avšak rovnako, ako dvojdňový rožok nie je pestrou stravou, tak ani ostatné tieto odporúčania a zákazy nie sú dobrými radami. Sú to mýty a škodlivá prax, ktorá vedie k predčasnému ukončeniu dojčenia. Dojčenie trvá fyziologicky roky, nie týždne. Preto je potrebné zmeniť uhol pohľadu a nepovažovať ho za niečo výnimočné. Dojčenie je prirodzené a žena, ktorá dojčí môže a má žiť normálne. Pohyb a šport sú nezastupiteľnou súčasťou života, ktorá je rovnako dôležitá pre všetkých bez rozdielu.“

Mamičky by sa mali riadiť častejšie zdravým sedliackym rozumom, počúvať svoj inštinkt a nie hľadať odpovede na diskusných fórach. Ani športu sa nemusíte vzdať. Pre ženské telo šport a dojčenie prirodzené a zdravé: „Dojčenie je pre ženský organizmus fyziologické, je žiaduce a očakávané. Dlhodobé dojčenie ženu významne chráni pred mnohými vážnymi ochoreniami, napríklad znižuje riziko rakoviny prsníka, maternice a vaječníkov, osteoporózy, či reumatickej artritídy. Nekladie na ňu žiadne špeciálne nároky, je jednoducho normálne. Žena, ktorá dojčí preto môže športovať rovnako, ako tá, ktorá nedojčí,“ tvrdí Svetlana.

dojčenie a šport

Mýtus o kyseline mliečnej

Veľmi častou otázkou, s ktorou sa mamičky obracajú na laktačné poradkyne je otázka zmeny chuti mlieka kvôli kyseline mliečnej, ktorá sa údajne pri cvičení do mlieka dostáva. „Kyselina mliečna sa v materskom mlieku bežne nachádza a pri cvičení sa jej hladina nijak nemení. Ešte sa mamičky zvyknú obávať o vylučovanie toxínov do mlieka pri chudnutí a rôznych detoxikačných kúrach. Aj tu by som ich však rada upokojila, toxíny sa do mliečka naozaj nevyplavujú. ojčiaca žena môže normálne cvičiť, môže sa stravovať zdravo (žiadne väčšie porcie jedla, zapražené polievky ani nič také jesť nemusí), absolvovať ozdravovacie kúry, aj držať rozumné diéty. Navyše to, že žena pri dojčení ľahšie a rýchlejšie chudne nie je mýtus, ale fakt, dojčenie naozaj takto pôsobí. Aj vrcholové športovkyne trénujú, vyhrávajú preteky i olympijské medaily, a to počas obdobia dojčenia,“ upokojuje Svetlana.

Problémy spojené s dojčením hľadajte inde

Ani trénerka a mama Alex, svoj životný štýl vôbec nezmenila: „Nad zmenou kvality mlieka som sa vôbec nezamýšľala do doby, kým sa ma to nespýtali kamarátky. Veľa mamičiek sa totiž obáva, že cvičením sa zmení jeho chuť a kvalita. Poradila som sa preto s laktačnou poradkyňou.“  Mamičky sa často obávajú, že sa cvičením zníži tvorba alebo zmení chuť mlieka, Svetlana v tom má jasno: „Samotným cvičením sa tvorba mlieka neznižuje a ani sa nemení jeho chuť. Tieto mýty vychádzajú z bežnej praxe, pri ktorej je dieťatku v čase, keď mamička cvičí podávané odsaté mliečko (alebo dokonca umelé mlieko) fľašou a cumlík na upokojenie a uspatie. Reálnou hrozbou pre dojčenie teda nie je cvičenie, ale odďaľovanie dojčení a starostlivosť o dieťatko, ktorá zahŕňa umelé náhrady prsníka a umelú výživu. Samozrejme iná je situácia mamičky s dvojmesačným bábätkom, ktoré sa potrebuje dojčiť veľmi často a jeho potreby sa nedajú ešte nijako časovo plánovať a iná s dvojročným dieťatkom, ktoré v čase jej neprítomnosti papá bežnú stravu a bez problémov sa zabaví.“

dojčenie a šport

O zmene kvality mlieka nemôže hovoriť ani Alex. Malý papal rovnako dobre aj počas hodín strávených v posilňovni: „Pri dojčení sa naozaj, čo sa športu týka, obmedzovať nemusíte. Naopak, je veľmi vítaný. Odporučila by som maminám, čo chcú po pôrode cvičiť, aby vyhľadali odborníka. Telo je oslabené. Mali by sa povenovať oslabeným svalovým partiám, spevniť oblasť panvového dna, stredu tela a poprípade si nechať vypracovať stravovací plán trénerom podľa individuálnych potrieb.“

Ak sa aj teda stane, že žena má s dojčením po určitom čase problém, príčinu by mala hľadať inde a nie v športe. Často sa za problémom s dojčením skrýva napríklad zlá technika dojčenia. Aj na to sú tu laktačné poradkyne, ktoré pomôžu naučiť sa správnu techniku dojčenia a vyhodnotiť, či dieťatko pije dostatočne a v prípade akýchkoľvek ťažkostí jej navrhne postupy, ktoré vedú k zlepšeniu situácie a riešeniu problému vrátane terapeutických prostriedkov. „Pre dostatočnú tvorbu mlieka je však kľúčové správne dojčenie, podporné prostriedky sú v tomto prípade nápomocné, ale samé osebe dojčenie nezlepšia. Sladké drievko, fenikel, ale ani nadmerné pitie tekutín, či úprava stravy tvorbu mlieka nezvyšujú. Fenikel vo vyšších dávkach má dokonca potenciál ju znížiť,“ radí Svetlana.

Dá sa to aj s dieťaťom

Ak stále váhate či s cvičením po narodení dieťatka začať alebo nie či poprípade nemáte komu drobca dať povarovať, vyberte si kurzy s cvičeniami, na ktorých sú súčasťou aj vaše ratolesti. Sú skvelé nie len pre vaše telo, ale aj psychiku, pretože ste v skupine ľudí s rovnakými denno-dennými starosťami, aké máte i vy. Nad takýmito hodinami sa zamýšľa aj Alexandra: „ Už som rozmýšľala nad tým, že vymyslím a zaradím cvičebný program pre mamičky s deťmi u nás v Devínskej Novej Vsi. Chodia mi sem mamičky, s ktorými pracujeme na problematických partiách brušných a chrbtových svalov.“ Takéto cvičebné programy uvíta nie jedna mamička. Dôkazom sú aj stále viac rozbiehajúce sa kurzy so zameraním sa na mamičky s deťmi. Stačí už len odhodlanie a s cvičením môžete začať.

Svetlana Podhorcová dojčenie a šport
Svetlana Podhorcová

Svetlana Podhorcová: Som certifikovaná poradkyňa dojčenia o.z. Mamila a zároveň mama dvoch detí. Už siedmy rok pripravujem nastávajúce mamičky na dojčenie, pomáham riešiť problémy s dojčením a učím rodičov viazať detičky do šatiek a používať ergonomické nosiče. Povzbudzujem všetky mamy i otcov k aktívnemu životu s deťmi a vnímaniu dojčenia ako normálnej súčasti života bez obmedzení.

Alexandra Hillová: Som kondičná trénerka. Venujem sa tejto profesii už sedem rokov, žijem športom, rada pomáham ľuďom dosiahnuť svoje ciele, cítiť sa lepšie, vyzerať lepšie, jednoducho urobiť pre seba niečo prospešné. Robím aj poradenstvo ohľadom stravy, čo ide ruka v ruke s tréningami. Teším sa zo svojich spokojných klientov, som rada, že ich môžem motivovať k ešte lepším výsledkom. Mám rada svoju prácu.

Nenechaj si újsť náš nový športový katalóg plný skvelých produktov.

- Reklama -