Domáce klíčky – ideálne pri jarnej očiste alebo chudnutí

6
204
Domáce klíčky – ideálne pri jarnej očiste alebo chudnutí
- Reklama -

Domáce klíčky – ideálne pri jarnej očiste alebo chudnutí. Začnite jar vitamínovou bombou. Vypestovať klíčky si môžete aj doma. Stačí pár dní a dočkáte sa zdravej chutnej úrody.

Domáce klíčkovanie je čoraz viac obľúbené a vyhľadávané. Pôsobí blahodárne na naše zdravie a pri domácom pestovaní máme vždy istotu, čo jeme. Ich účinky sú dobre známe už niekoľko tisícročí.

História klíčkovania

Liečivé účinky klíčkov poznali už starí Číňania pred päťtisíc rokmi, ktorí ich využívali na liečenie kožných a tráviacich ťažkostí či pri ochoreniach a bolestiach svalov. Dodnes je nielen pre Číňanov, ale aj pre ázijskú kuchyňu alfou a omegou v stravovaní. Obyvatelia severnej Indie sa pomocou nich dožívali a stále dožívajú vysokého veku. Známe sú aj príbehy námorníkov, pre ktorých boli klíčky často jedinou obživou, ktorá sa dala jedoducho pestovať a skladovať. Aj dnes sa môžeme tešiť z návratu klíčkov do jedálnička. Dokonca sú čoraz obľúbenejšie po celom svete.

TIP: Ak sa snažíte schudnúť, jedzte týchto 15 najlepších jedál

Benefity a výhody domácich klíčkov

  • Poskytujú komplexný rad vitamínov, minerálov a enzýmov, ktoré zvyšujú absorbciu nutričných látok,
  • klíčky zo šalátových rastlín ako rukola, žerucha, horčica alebo ďatelina obsahujú celý rad vitamínov A, B, C, E a K, minerály, vápnik, železo, magnézium, fosfor, zinok a množstvo bielkovín,
  • obilninové klíčky obsahujú vlákninu, ktorá je prospešná pri liečbe srdcovo-cievnych ochorení a cukrovke,
  • klíčky obsahujú niekoľkonásobne vyššie koncentrovanie vitamínov, minerálov a vlákniny, ako iné potraviny (už po dvoch hodinách klíčenia sa v semienku zvyšuje obsah vitamínov a iných zdraviuprospešných látok o 50 až 200 percent),
  • sú ľahšie stráviteľné v tráviacom trakte,
  • obilninové klíčky štiepia lepok, čím sa zlepšuje ich stráviteľnosť,
  • klíčkovanie redukuje obsah alergénov,
  • zvyšuje podiel aktívnych enzýmov a antioxidantov,
  • klíčky detoxikujú naše telo,
  • pomáhajú pri chudnutí,
  • odbúravajú tuky,
  • posilňujú imunitný systém,
  • zrýchľujú metabolizmus,
  • pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu v krvi,
  • sú prospešné v boji proti nádorovým ochoreniam,
  • sú skvelou náhradou mäsa nielen pre vegetariánov,
  • naklíčia v každom ročnom období,
  • nevyžadujú náročné pestovanie, ktoré obnáša zvláštnu starostlivosť, hnojenie či slnečné lúče a pod.

Ktoré klíčky sú vhodné?

Predtým, než sa rozhodnete klíčkovať, mali by ste vedieť nielen správny postup ako na to, ale poznať aj semienka, ktoré sú na to vhodné. Pokiaľ semená nemáte z vlastnej úrody, ostáva vám ich len zakúpiť. Nájdete ich v potravinách, alebo v predajniach so zdravou výživou. Pri ich výbere by ste sa mali zamerať nielen na cenu, ale hlavne na kvalitu. Najnevhodnejšie semená na klíčkovanie sú tie, ktoré sú určené na výsev do záhrad pre ich chemické ošetrenie proti chorobám, plesniam a škodcom.

TIP: Antioxidanty verzus pohyb – dopĺňať či nedopĺňať pred športovaním?

Semená vhodné na klíčkovanie:

  • lucerna
  • brokolica
  • červená ďatelina
  • šošovica
  • fazuľa mungo
  • tekvicové semienka
  • slnečnicové semienka
  • chia semená

Naopak, za nevhodné sa považujú všetky druhy orechov vrátane pistácií a mandlí.

Ako chutia klíčky?

Domáce klíčky môžeme zaradiť medzi zeleninu. Minimálne chuťou sa im najviac podobajú. Keďže je ich chuť neutrálna, sú dobre využiteľné do každého jedla. Od smoothie nápojov, nátierok, šalátov, dressingov, polievok až po súčasť hlavných jedál. Obilninové klíčky majú zase nasladlú chuť podobnú kukurici alebo hrášku. Sú vhodné do slaných, ale aj sladkých pokrmov. Využitie nájdu v omáčkach či kašiach. Môžu byť vhodnou náhradou hlavnej ingrediencie pri pečení koláčov, müsli tyčiniek, chleba, pečiva, ale aj pri absencii rezancov do polievok.

Ako ich konzumovať?

Niektorí klíčky zatracujú kvôli tomu, že sú vraj jedovaté. Je to pravda, no nie všetky. Rovnako, ako nikto z nás nekonzumuje surový zemiak, sóju či fazuľu, je logické, že aj klíčky niektorých semien nie sú jedlé v surovom stave. Je preto potrebné ich tepelne upraviť, napríklad blanšírovaním, čím sa docieli odstránenie škodlivých a jedovatých látok. Ako ich teda rozoznať, ktoré sú na aký spôsob vhodné?

Vhodné semená na konzum aj v surovom stave: šošovica, mungo sója

Vhodné semená na konzum len blanšírovaním: fazuľa, hrach, sója (3 – 6 minút), obilniny (1 – 2 minúty)

TIP: Prečo náš mozog potrebuje tuky v strave?

Koľko ich môžeme zjesť a kde ich skladovať?

Rovnako ako pri každom jedle – všetkého veľa škodí. Aj keď sú klíčky súčasťou zdravého životného štýlu ku ktorému patrí aj vyvážené stravovanie, konzumovať sa môžu denne, no v primeraných množstvách. Tým, že ich začnete konzumovať vo veľkom, nám ešte nezaručí, že budeme zdravší. Klíčky nám dokážu napomôcť v boji s chudnutím tým, že všetky nezdravé jedlá zameníme za naklíčené semená. Klíčky sú veľmi sýte jedlo, ktoré dokážu nahradiť desiatu, olovrant či večeru. Spolu s ostatnou zeleninou a dostatočným pitným režimom si tak vybudujete zdravý návyk a zrýchlite si metabolizmus. Skladovať ich môžete v chladničke najviac sedem dní. Ak si ich chcete nechať na neskôr, uskladnite ich v mrazničke. Pri uložení v chladničke je proces denného premývania veľmi dôležitý.

Domáce klíčky – ideálne pri jarnej očiste alebo chudnutí

Postup, ako klíčkovať:

Na klíčkovanie budete potrebovať naklíčovaciu nádobu alebo misku, kúsok vlhkej vaty a semienka. Na trhu existuje množstvo semienok, z toho dva druhy: prvé sa nakličujú v miske s dierkami (mungo, reďkovka, cícer, šošovica) a druhé, ktoré po namočení do vody okolo seba vytvoria želé alebo gél (žerucha, horčica, rukola). Tie druhé je potrebné klíčkovať buď na špeciálnom sitku, alebo na navlhčenej papierovej utierke. Každé semeno potrebuje na vyklíčenie iný čas. Spravidla ide o štyri dni, kým klíčky môžete začať konzumovať.

1. deň – Namočte semená do čistej vody

Okrem semien je jedinou prírodnou prísadou aj voda, preto je nevyhnutné, aby sa na namáčanie a oplachovanie používala čistá, filtrovaná voda. Jednu až tri polievkové lyžice dobre umytých semien jedného druhu zalejte štyrmi šálkami vody a nechajte ich na 8 až 12 hodín namočiť, najlepšie cez noc. Zakryte utierkou, aby sa nedostali nečistoty do vody.

2. deň – Opláchnite semená

Nasledujúce ráno opláchnite semená vodou a aj misku, v ktorej budú klíčiť. Proces klíčenia prebieha správne, ak semená cez noc nabrali na objeme. Proces oplachovania semien opakujte dovtedy, kým voda nebude číra a čistá. Opláchnuté semená môžete vysypať na navlhčenú papierovú utierku v nádobe a odložiť na studené a chladné miesto. Od tohto momentu vám klíčky začnú rásť.

TIP: Kokosová voda – zázračný nápoj nielen pre športovcov

3 – 10. deň – Oplachujte a roste klíčky

Každý deň je potrebné klíčky oplachovať dva až trikrát denne a pravidelne rosiť. Najlepšie 1 -2 polievkovými lyžicami vody denne. Približne po týždni v závislosti od druhu semena vám začnú rásť aj zelené lístky. Vtedy je potrebné klíčky premiestniť na denné svetlo, nie však na priame slnko. Klíčky môžete začať konzumovať ihneď. Mladé rastlinky je vhodné pestovať maximálne do výšky 5 až 10 centimetrov. Po dosiahnutí tejto výšky a neskonzumovaní sa odporúča uložiť ich do chladničky nezakryté, aby sa zabránilo tvorbe vlhkosti a hnitiu.

Pri klíčkovaní sa vyvarujte týchto chýb:

  • dajte si dobre záležať na prvom kroku – premývanie,
  • dodržujte ranný a večerný rituál premývania naklíčených semien,
  • nenechávajte ich na slnku,
  • klíčky je potrebné pravidelne polievať, aby mali stále vlhkosť,
  • dbajte na to, aby semienka nestáli vo vode, inak začnú plesnivieť,
  • aj uložené v chladničke je potrebné ich dôkladne premývať.

- Reklama -