[one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” border_position=”all” border_size=”1px” border_color=”#81d742″ border_style=”solid” padding=”10px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_text]Pripravil: Jaroslav Krafka | Foto: Shutterstock.com[/fusion_text][/one_full][fusion_text]

Formula 1 už nikdy nebude taká, ako bývala. Slová ako downsizing, ekológia, či spotreba sa v roku 2014 stanú súčasťou slovníka každého fanúšika rýchlych kolies. Kvôli novým pravidlám sa zmenil aj dizajn monopostov a najčastejšie skloňovaným slovom je „škaredý“.

Menšie a ekologickejšie motory

Hneď prvou zmenou, ktorú zaviedla FIA (Federation Internationale de l‘Automobile – Medzinárodná automobilová federácia) je regulácia veľkosti motora. V automobilovej branži ide o tzv. downsizing, teda zmenšovanie zdvihového objemu spaľovacieho motora pri súčasnom zachovaní rovnakého alebo vyššieho výkonu. Klasické 2,4 litrové neprepĺňané osemvalce, ktoré sa v F1 používali od roku 2006 pôjdu do starého železa. Svoju labutiu pieseň zažili minulý rok v Brazílii. Nahradiť ich musia prepĺňané šesťvalcové jednašestky. Okrem objemu sa museli znížiť aj maximálne otáčky, ktoré môže motor dosahovať z 18 tisíc na 15 tísíc. A to nie je všetko. Okrem toho, že konštruktéri musia vyladiť motor do vysokého výkonu, musia pamätať aj na relatívne nízku spotrebu. Piloti budú mať k dispozícii počas preteku iba 100 kilogramov, respektíve 130 litrov, paliva. Prvé testovacie jazdy ukazujú, že oriešok sa v stajniach tímov podarilo rozlúsknuť. Je to spojené s faktom, že aj v monopostoch sa začína v oveľa väčšej miere využívať tzv. rekuperácia. V skratke ide o uchovávanie a premenu pohybovej, kinetickej energie, ktorá by sa inak stratila vo forme tepla, naspäť na elektrickú energiu využiteľnú na zrýchlenie vozidla. Staré, o 50 kilogramov ľahšie, V8 motory mali výkon okolo 780 koní. Nové prepĺňané V8 dosiahnu približne 620 koní, avšak s použitím elektrickej energie sa táto hodnota zvýši. Rekuperácia sa síce využívala aj v minulom roku, avšak podľa nových pravidiel sa jej podiel môže zvýšiť až o 150 kW z elektromotorov počas 30 sekúnd na kolo.

Prísne a prísnejšie pravidlá

Nové systémy robia konštruktérom túto sezónu poriadne vrásky na čele. Šéf tímu Red Bull Christian Horner sa prednedávnom vyjadril, že pravdepodobnosť poruchy počas preteku odhaduje až na 50 %. Podobný názor má aj Rob White z Renault Sport F1, ktorý pre CNN povedal, že „nové motory sú v mnohých smeroch náročné. Aby sme sa priblížili súčasnej generácii motorov F1, je to veľká, veľká úloha. Ešte väčšou výzvou bude spoľahlivosť.“ Pravidlá hovoria jasne. Každý jazdec môže za sezónu vystriedať iba päť motorov. Sprísnenie sa týka aj prevodoviek. Tie budú musieť vydržať šesť víkendov za sebou, čo je nárast o 20 %. Zmeny sa týkajú aj samotných jazdcov. Sprísnené sú trestné body. Tie sa budú pilotovi pripočítavať počas celej sezóny. Ten, kto ich dostane dvanásť, bude musieť jednu veľkú cenu vynechať.

„Škaredé“ monoposty

Vo FIA sa rozhodli prekopať kompletne celé pravidlá. Nevyhli sa ani vzhľadu. Kto videl prvé obrázky z predstavovania monopostov, zrejme ostal zarazený. Na nové monoposty si budeme musieť jednoducho zvyknúť. Niektorí hovoria, že po regulácii je formula škaredá. „Predné krídlo musí byť užšie, nos bude omnoho nižšie, zadné krídlo bude menšie a výfuk zo stredu monopostu bude presunutý vyššie, čo zmenší aerodynamickú výhodu, ktorá hrala veľkú rolu v posledných rokoch,“ vysvetľuje Gary Anderson z BBC.

Niektorí tvrdia, že nové regulačné pravidlá môžu priniesť šancu uspieť aj menším tímom a veľké tímy môžu stroskotať. Nuž, chlieb sa začne lámať 16. marca v austrálskom Melbourne. Prvé testy v španielskom Jereze (odtiaľ pochádzajú i ilustračné fotografie) síce čo­‑to naznačili, ale každý z jedenástich tímov začína sezónu úplne od začiatku.[/fusion_text][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”yes” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][sharing tagline=”Zdieľaj” tagline_color=”” title=”” link=”” description=”” pinterest_image=”” icons_boxed=”yes” icons_boxed_radius=”4px” box_colors=”” icon_colors=”” tooltip_placement=”” backgroundcolor=”” class=”” id=””][/sharing][/one_full]