Hlava riadi všetko

0
- Reklama -

Neoddeliteľnou súčasťou športu sú emócie. Či už sme športovec amatér, alebo profesionálom, súperíme s nimi pri každom pohybe. Ovplyvňujú myslenie najmä hlavne športový výkon. Dôležité je, aby sme emócie či už negatívne alebo pozitívne využili v športový prospech.

Každý, kto v živote vykonával nejakú športovú aktivitu vie, aké pocity šport vyvoláva. Pohyb uvoľňuje hormóny šťastia – endorfíny, ktoré zlepšujú náladu a tlmia bolesť. Po športovaní sa človek cíti nabudení, psychicky oddýchnutý a šťastný. Šport je prospešný aj pre fyzické zdravie. Okrem iného zvyšuje srdečný tep a prekysličuje viac mozog. Niet potom divu, že častokrát práve pri športe dokážeme vyriešiť problém, ktorý nás trápi alebo dostávame skvelé nápady. Je vedecky dokázané, že deti, ktoré sa aktívne venujú športovej aktivite, dosahujú v škole lepšie výsledky. Pri športe doslova vypíname hlavu. Odvádzame pozornosť od bežných pracovných a súkromných problémov, prenášame sa do sveta zábavy a hry. Dochádza tak k emočnému preladeniu a k odreagovaniu.

Vybíjanie agresivity

Agresivita je v určitej miere pre ľudí prirodzená. Zdravá agresivita je chápaná ako cieľové jednanie. Pri športe to platí obzvlášť. Potrebná je najmä pri takých, ktoré majú agresívnu náplň, akým je napríklad box. Šport je vhodný na „vypustenie pary“ a na potlačenie agresívnej povahy. Funguje ako spôsob očistenia. Pri deťoch, u ktorých pozorujeme zvýšenú agresivitu, je dôležité pracovať so športovými aktivitami, ktorými ich agresivitu dokáže usmerňovať tým správnym smerom. Nedostatok agresivity u človeka zas spôsobuje submisívne správanie, ktoré v bežnom spoločenskom fungovaní môže spôsobovať psychické problémy.

Šport ako protipól pracovného života

Pre mnohých šport funguje ako protipól každodenného života. Zamestnanie, a to najmä sedavé, nezanecháva na nás len fyzické následky, ale aj psychické. Pre takýchto ľudí šport predstavuje psychický zdroj radosti a pôsobí antistresovo, čo má pozitívny dopad na sebavedomie, sebahodnotenie, znižovanie úzkosti a stresu. Športovým výkonom skvalitňujeme spánok, pracovný výkon, tvorivosť a sebakontrolu. Napomáha vyrovnať sa s každodennými problémami a uľahčuje zvládať zložitejšie pracovné situácie.

Prečítajte si aj: Nechajte vydýchnuť svoj organizmus 

Rozvíjanie sociálneho kontaktu

Športová aktivita má vplyv aj na sociálny a psychický vývin človeka. Exitujú aktivity, ktoré sa na túto problematiku zameriavajú, obzvlášť u detí. Jednou z nich je hipoterapia, ktorá nie je určená len pre pacientov s ťažkým mentálnym postihnutím, ale pre tých, ktorý majú napríklad poruchu pozornosti, reči, trpia úzkosťami, depresiou či komplexom menejcennosti. Hipoterapia alebo jazdenie na koni upriamuje pozornosť na jednotlivé cviky, ktoré musí jazdec vykonávať. Pre takýchto jazdcov sa vyberajú špeciálne kone, ktoré spĺňajú určité charakterové a fyziologické vlastnosti. Dôležitá je pokojná povaha koňa, pohodlné chody a stavba tela. Kôň sa za liečiteľa považuje už dlhé roky. Na človeka vplýva aj po fyzickej stránke. Jazda na koni zlepšuje držanie tela, kondíciu a svalstvo.

Na rozvoj sociálnej radosti sú vhodné tímové aktivity, ktoré u človeka vyvolávajú pocit sociálnej opory, uznania, budujú zdravú agresivitu, súťaživosť a pocit, že kamsi patríme.

Pozitívne a negatívne vnímanie

Okrem toho, že šport môže vyvolať pozitívne emócie, ako je radosť z výhry či z dosiahnutia určitého cieľu, môže sa stať, že dosiahne aj negatívne emócie. Smútok, hnev či strata záujmu sú pocity u porazeného v rôznych športových disciplínach. Pri športových stretnutiach, pretekoch a pod. sú vždy dve strany – porazení a víťazi. Dôležité je využiť tieto negatívne emócie v prospech a doslova sa nechať neúspechom nakopnúť. Naopak stáva sa, že víťaz poľaví a jeho výkon vďaka úspechu a šťastnému pocitu sa zhorší. I tu by si športovci mali dávať pozor a nenechať sa negatívne ovplyvniť výhrou.

Príroda je liek

Veľa športov sa odohráva v prírode alebo v prírodných kulisách, čo má opäť vplyv na našu psychiku a zdravie. Každodenný pobyt na čerstvom vzduchu utužuje zdravie, posilňuje imunitu a harmonizujeme sa s prírodou. Príroda a pobyt v nej je skrátka liekom na telo i dušu. Podľa svetovej zdravotnej organizácie by sme sa mali týždenné venovať aspoň 150 minúť aeróbnemu cvičeniu, ktoré by sme si mali rozdeliť do jednotlivých dní. Dodržiavanie tohto plánu je dôležité najmä počas období chrípok a iných vírusových ochorení. Nezanedbávajte preto pohyb a doprajte svojmu telu a duchu zdravý život.

- Reklama -