Zdroj foto: pixabay.com

Hurmikaki je ovocie, ktoré si musíš zamilovať. Má mnoho vitamínov a minerálov, čo z neho robí superpotravinu nielen na chudnutie. Ochutnaj ho aj v smoothie.

Hurmikaki ovocie

Hurmikaki je známe aj ako „božské ovocie“ vďaka svojmu názvu gréckeho pôvodu. Dozrieva na jeseň, preto sa na jeho konzum môžeme tešiť až koncom roka a  najmä v zime. Existuje mnoho odrôd kaki, no všeobecne známe a populárne je Diospyros kaki, všeobecne známy ako japonský tomel. Svojou oranžovo-žltou farbou pripomína skôr paradajku. Nezrelé chutí trpko, no ak mu necháme čas dozrieť, očarí svojou šťavnatosťou a výraznou chuťou. Máloktovie, že strom hurmikaki je nazývaný aj ako ebenovník rajčiakový.

Vitamíny na chudnutie

Hurmikaki niekomu chuťou pripomína banán, melón, jablko alebo mango. Aj keď hurmikaki je v poslednom čase vyhľadávané ovocie, naši predkovia ho poznali už ďaleko skôr. Jeho pôvod nachádzame v Číne, kde pestovali stromy kaki pre tisíc rokmi nielen pre chutné ovocie, ale aj krásne drevo. Hurmikaki sa stalo obľúbené ovocie nielen pre svoju chuť, ale pre množstvo živín – najmä vitamínov A, C, betakarotén a minerálov draslíka, vápnika a horčíka:

Nutričné hodnoty zrelého hurmikaki na 100 g

Kalórie 70 kcal
Bielkoviny 0,6 g
Sacharidy 19 g
Vláknina 3,6 g
Cukor 13 g
Vitamín A 81 mg
Betakarotén 253 mg
Vitamín C 7,5 mg
Vápnik 8 mg
Železo 0,2 mg
Horčík 9 mg
Draslík 161 mg
Cholesterol 0 mg

Zdroj informácií: USDA

Zdroj foto: pixabay.com

Benefity hurmikaki

  1. Podporuje zdravé chudnutie

Pre množstvo živín a iných stopových prvkov robí z hurmikaki ovocie vhodné na chudnutie. Prečo? Hurmikaki je jeden z najbohatších zdrojov ľahko stráviteľnej vlákniny, ktorá pomáha odstraňovať toxíny z tráviaceho systému. Pektín v hurmikaki pomáha regulovať hladinu cukru v krvi a má osobitnú hodnotu pre tých, ktorí chcú schudnúť, trpia únavou a potrebujú športovať. Ovocie obsahuje až 80 percent vody, ktorá pomáha dopĺňať tekutiny a odbúrať tak tuky a toxíny z tela. Vysoké množstvá draslíka a vitamínov skupiny B prispievajú k obnove svalov po tréningu. Hurmikaki je zdrojom komplexných sacharidov, čo z neho robí superpotravinu s nízkym obsahom sacharidov, ktoré sú ideálne na plnenie ťažkého tréningového programu.

  1. Obsahuje množstvo antioxidantov

Antioxidanty sú zlúčeniny, ktoré pomáhajú odstraňovať škodlivé voľné radikály, aby zabránili poškodeniu buniek a zníženiu rizika chronických ochorení. Niektoré výskumy ukázali, že antioxidanty by mohli chrániť pred ochoreniami srdca, rakoviny a cukrovky. Kórejská štúdia z roku 2012 uverejnená v časopise Preventive Nutrition and Food Science skúmala hurmikaki a zistila, že je obzvlášť bohaté na kyselinu galalovú a epikatechín galát, dve zlúčeniny s antioxidačnými vlastnosťami. 

  1. Podporuje zdravie čriev

Zvýšenie príjmu ovocia v strave môže preventívne zabrániť zápche a zvýšiť pravidelnosť vyprázdňovania. Hurmikaki patrí k ovociu s vysokým obsahom vlákniny. Každých 100 gramov kaki obsahuje 6 gramov vlákniny, čím poskytuje štvrtinu doporučenej dennej dávky vlákniny. Analýza z roku 2012, ktorá sa skladá z piatich štúdií, ukázala, že vláknina v strave bola účinná pri zvyšovaní frekvencie pohybov čriev u pacientov so zápchou.

  1. Podporuje zdravie očí

Hurmikaki má vysoký obsah vitamínu A, ktorý je nevyhnutný na udržanie zdravého videnia. Našim očiam poskytuje až 55 percent dennej dávky vitamínu A. Medzi časté príznaky nedostatku vitamínu A patrí nočná slepota, suché oči a Bitotove škvrny, ktoré sú malými škvrnami keratínu, ktoré sa môžu hromadiť na spojivkách oka. Zvýšenie príjmu vitamínu A zahrnutím ovocia do stravy, ako je kaki, môže pomôcť predísť týmto príznakom nedostatku.

Zdroj foto: pixabay.com
  1. Znižuje hladinu cholesterolu

Cholesterol je látka podobná tuku, ktorá sa nachádza v celom tele. Aj keď určité množstvo cholesterolu je zdravé, ak sa ho v cievach hromadí príliš veľa, môže spôsobiť kôrnatenie a ich zužovanie. Srdce potom pomalšie pumpuje krv do celého tela. Niektoré štúdie ukázali, že hurmikaki môže účinne pomôcť znížiť hladinu cholesterolu. V jednej štúdii publikovanej v Annals of Nutrition & Metabolism, 40 účastníkov konzumovalo hurmikaki 3-krát denne počas 12 týždňov. Do konca štúdie vedci zaznamenali u dobrovoľníkov významný pokles hladín zlého LDL cholesterolu. Samozrejme je aj mnoho iných spôsobov, ako pomôcť znížiť hladinu cholesterolu prirodzene a rýchlo – patrí tu pravidelné cvičenie, zaradenie väčšieho množstva vlákniny a omega-3 mastných kyselín do jedálnička.

  1. Znižuje zápal

Popri ostatných benefitoch dokáže hurmikaki dokonca pomôcť znížiť zápal. Zatiaľ čo je zápal normálna a zdravá imunitná reakcia, chronický zápal môže prispieť k ochoreniam, ako je rakovina a ischemická choroba srdca. Vďaka svojmu vysokému obsahu antioxidantov a trieslovín sa ukázalo, že hurmikaki pomáha zmierniť zápal. Štúdia publikovaná v časopise PLoS One priniesla informácie, že liečenie myší tanínmi obsiahnutými v hurmikaki pomohlo znížiť hladiny niekoľkých markerov zápalu. Okrem toho hurmikaki pomáha liečiť zápal čreva a znížiť histamínové reakcie na jedlo.

  1. Znižuje krvný tlak

Taníny nachádzajúce sa v hurmikaki môžu byť schopné znížiť hladiny krvného tlaku. Vysoký krvný tlak kladie veľký nápor na srdce a je jedným z hlavných rizikových faktorov srdcových ochorení.

Viaceré štúdie naznačujú, že kyselina trieslová môže byť účinná pri znižovaní krvného tlaku. Štúdia z roku 2015 napríklad ukázala, že dávkovanie kyseliny trieslovej potkanom pomohlo znížiť krvný tlak. Je však potrebné pamätať na to, že tanín obsiahnutý v hurmikaki klesá rovnomerne s jeho dozrievaním.

Ako jesť hurmikaki?

Ak si kaki nikdy predtým nejedol, tu je zopár rád, ako na to:

  • So šupkou, aj bez – kaki má veľmi tenkú, no tvrdšiu šupku ako jablko. Niekto ju konzumuje, no niekomu prekáža.
  • Kedy je zrelé – vystihnúť správnu chvíľu, kedy zjesť kaki nie je také jednoduché. Veľa závisí od tvojich chuťových pohárikov. Čím je zrelšie, tým je mäkšie, ale aj plné cukru.
Zdroj foto: pixabay.com

Hurmikaki smoothie

Oranžovo-žlté dozreté plody sa dajú jesť ako čerstvé, sušené alebo varené ovocie. Používa sa bežne aj do smoothie nápojov, koláčov alebo pudingov. My vám prinášame jeden z receptov, ktorý by nemal chýbať v tvojom jedálničku, najmä ak sa snažiš chudnúť:

Ako na smoothie nápoj z hurmikaki?

Potrebujeme:

  • 2 – 3 veľké hurmikaki
  • 1/2 šálky vody alebo kokosového mlieka
  • 1 polievkovú lyžicu medu (voliteľné)
  • 2 polievkové lyžice prášku Matcha zelený čaj (voliteľné)
  • iné ovocie (mango, banán, ananás… sú voliteľné)

Postup:

  1. Hurmikaki dôkladne umyjeme a osušíme.
  2. Pomocou ostrého noža šupku odstránime (nie je podmienkou), nakrájame na väčšie kúsky a odstránime stred dužiny.
  3. Všetky ostatné ingrediencie vložíme do mixéra a vymixujeme dohladka.

(Pre lahodnejšiu chuť alebo pre zmenu vyskúšaj hurmikaki najprv nakrájať a pred mixovaním dať na 10-15 minút do rúry na 200 stupňov Celzia.)

  1. Konzumujeme ihneď po zmixovaní.

Smoothie nápoje je dobré piť ráno k raňajkám alebo ako desiatu doobeda. Príjemne ťa nielen osviežia, ale aj zasýtia.

Inšpirovali sme ťa hurmikaki smoothie? Prečítaj si aj náš ďalší článok na čo si dať pri smoothie nápojoch pozor.