Patrí medzi najtalentovanejších slovenských jazdcov rely, keď už v mladom veku má na konte viacero prenikavých úspechov (juniorský vicemajster sveta JWRC za rok 2016, tretí v kategórii WRC3 v roku 2014). Do novej sezóny vstupuje odhodlaný dosiahnuť opäť pekné výsledky a znova pozitívne zviditeľniť Slovensko. Nielen o tímových novinkách, ale aj o plánoch do nadchádzajúcej sezóny, ako aj o kamarátstve s velikánmi motoršportu sme sa pozhovárali s 24-ročným profi jazdcom Martinom Kočim.
Ako je na tom podľa teba slovenské rely, respektíve motoristický šport vo všeobecnosti? Je u nás dostatočná konkurencia alebo jazdec musí časom odísť do zahraničia, aby mohol ďalej napredovať?
Myslím, že konkurencia tu je dostatočne kvalitná a rýchlosť, ktorá je v slovenskom šampionáte, tak je podobná alebo porovnateľná s rýchlosťou, ktoré je aj v zahraničí na veľkých podujatiach.
Rozdiel skôr vidím v tom, že v zahraničí sú dané trate náročnejšie a to najmä preto, že si ich jazdec tak ľahko nezapamätá. Plus sú trate dlhšie a je tam viac jazdcov, tým pádom sa jazdí aj viac dní.
Čiže zahraničné súťaže sú podľa mňa náročnejšie komplexne na športovca, ale nie úplne na tú rýchlosť. Skôr na ten rozpis a ostatné ukazovatele.
Oplatí sa bicykel vypožičať? Odpoveď je jednoznačná
A keď sa pozrieš na materiálno-technické vybavenie tuzemských tímov, prípadne infraštruktúru celkovo a porovnáš to so susednými krajinami (napr. Poľsko, Maďarsko, ČR) – sú tam badateľné nejaké rozdiely?
Ono je to všade rovnaké, lebo dnes to už nie je o tom, že by si to dakto sám doma konštruoval. Ide o diely, ktoré sa normálne objednávajú z fabriky, takže žiadne extra rozdiely tam nie sú.
Ako je to s trvaním sezóny? Je ohraničená časovo alebo počtom pretekov?
Počtom pretekov. Každý seriál má svoj stanovený počet. Niektoré preteky však môžu byť aj dvojdňové. Slovenský šampionát má 6 víkendov, no dokopy to je osem pretekov. Majstrovstvá sveta majú napr. 12 pretekov, v rámci juniorských ME tam máme šesť pretekov.
Do novej sezóny vstupuješ pod hlavičkou nového tímu na domácej motoršportovej mape, keď budeš hájiť farby tímu Škoda Slovakia Motorsport. Cítiš zvýšený tlak či zodpovednosť pred štartom nového súťažného ročníka?
Práveže sa skôr teším a je to pre mňa taká ďalšia pozitívna motivácia. Iste, tlak človek pociťuje pri pretekoch alebo počas sezóny vždy, no to je bežné. Určite sa však na novú spoluprácu v prvom rade teším. Napokon, pre mňa ako pretekára to je to vítaná pomoc po každej stránke.
Bicyklom do práce
Pretekať budeš na špeciálnom pretekárskom automobile Škoda Fabia R5. Aké máš pocity z nového vozidla?
Auto je veľmi spoľahlivé a citeľne postavené na najlepšiu športovú výkonnosť. Keď človek zle v pretekoch zajazdí, tak na auto sa vyhovárať nebude môcť (úsmev). Ak by som to mal zhrnúť, tak R5 je v každom prípade presné a profesionálne vozidlo s okamžitým výkonom vždy, keď to jazdec potrebuje.
Súčasťou podujatí WRC (World Rally Championship) si už od roku 2013. Mal si aj možnosť osobne sa stretnúť s najväčšími súčasnými hviezdami tohto športu? Či už sú to, povedzme, Francúzi Sébastien Ogier a Sébastien Loeb, prípadne Fín Mikko Hirvonen…
Jednoznačne! Keďže preteky sú tie isté a na tom istom mieste, sme tam všetci. Akurát ja jazdím v inej kategórii. Povedzme Ogier štartuje ako prvý, Hirvonen ako tretí a ja idem, napríklad, ako 15. v poradí.
No na pretekoch sme viac-menej aj tak ako kolegovia, takže sa normálne stretávame, zdravíme, rozprávame.
Takže nie sú to nejaké namyslené hviezdy s veľkým egom, ktoré sa dištancujú od ostatných menej známych jazdcov?
Nie, kdeže. To vôbec. Väčšina z nich sú veľmi ľudskí a príjemní. Berieme sa navyše skôr ako komunita jazdcov. Čiže tak sa snažíme aj fungovať a správať sa k sebe navzájom.
A máš medzi niektorými z týchto vyššie spomenutých jazdcov aj svoj vzor?
Určite Loeb aj Ogier sú unikátni pretekári. Obaja sú veľmi konštantní a to mi, ako jazdcovi, pochopiteľne, imponuje. Takisto sú veľmi disciplinovaní a mentálne sú taktiež mimoriadne silní. A práve mentálna odolnosť je to, čo tvorí ten rozdiel, pomyselnú nadstavbu medzi pretekármi, respektíve ich výsledkami.
Robíte pravidelné prechádzky aj v zime?
Musíš sa v tréningu okrem jazdenia venovať aj fyzickej príprave, povedzme silovým cvičeniam?
Určite áno. Trénujem 6-krát do týždňa, pričom väčšinou ide o aeróbne tréningy zamerané hlavne na kondíciu a rôzne kompenzačné cvičenia.
Čo sa týka silových vecí, tak to posilňujem predovšetkým ramená. Nie je to však o tom, aby som dokázal vytlačiť stokilovú činku, ale skôr o tom, aby som nepociťoval únavu a aby mi neklesal výkon kvôli tomu, že sa zadýcham. Lebo netreba zabúdať na to, že keď je vonkajšia teplota vzduchu 30°C, tak v aute máme aj 60°C a byť potom celý deň v pretekárskej kombinéze nie je nič príjemné.
Z toho čo vravíš, jasne vyplýva, že tréning špičkových motoristických jazdcov asi nie je len o ´točení volantom´ a ´prevážaní sa´. Však?
No tak to teda rozhodne nie (úsmev).
[…] Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu […]
[…] Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu […]
[…] Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu […]
[…] Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu […]
[…] Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu […]
[…] Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu […]
[…] Mladý slovenský pretekár sa kamaráti s najväčšími hviezdami motoršportu […]