Prvá päťkilometrovka otvorená

Dlho očakávaná novinka Nemecka odštartovala otvorením prvej časti stokilometrovej diaľnice, ktorá meria približne päť kilometrov. Na otvorenie ďalších si susedia Čechov ešte počkajú. Trasa cyklodiaľnice je naplánovaná pozdĺž opusteného miesta, ktoré nikto nevyužíva. Je ním železničná trať v priemyselnej oblasti Porúbie. Spojiť by mala až desať západných miest, vrátane Duisburgu, Bochumu, Hammu či štyroch významných univerzít.

1.
Prvý otvorený úsek cyklodiaľnice v Nemecku

50-tisíc áut mínus

Významom tejto diaľnice je práve fakt, že projektanti pri plánovaní trasy nemysleli len na cyklistov, ale aj na životné prostredie. Ráta sa až s 50-tisícovým úbytkom áut z nemeckých ciest, čo je už na vážne zamyslenie sa. Okrem nadšencov cyklistiky má poslúžiť až dvom miliónom ľudí, ktorí budú bývať v jej blízkosti. Slovo blízkosť tu ale predstavujú dva kilometre. Presne toľkoto je naplánovaná vzdialenosť cyklotrasy od ľudských obydlí.

Široká až štyri metre

Klasická samostatná cyklotrasa, akú ju poznáme aj my, Slováci, je úzka. To je to šťastnejšie riešenie. Cyklisti na ostatných miestach si musia vystačiť s chodníkom, prípadne cestou, na ktorej je zelenou čiarou vyčlenený pás výhradne pre nich. Nemyslite si, podobne sú na tom aj Nemci v iných mestách. Aj oni sa boria s problematickými trasami pre cyklistov. No táto nová cyklodiaľnica začína naberať reálne kontúry a má prekvapivo až štvormetrovú šírku so všetkým, čo k diaľnici patrí. Sú tu križovatky, semafory, v zime je taktiež udržiavaná ako ostatné cesty.

Amsterdam je raj pre cyklistov

Prvé kilometre za 180 miliónov eur

Cenovo to zatiaľ vychádza na 180 miliónov eur. To je cena len za prvých päť kilometrov cyklodiaľnice. Financovaná je z európskych fondov, ale len čiastočne. Na ďalšie financie si budú musieť počkať. Schváliť by im to mali jednotlivé obce, kadiaľ cyklodiaľnica povedie, podľa nemeckých zákonov. S projektom takéhoto rozsahu sa nerátalo a jeho tvorcovia chcú, aby bol z veľkej časti financovaný zo štátnych a nie miestnych zdrojov, čo je model, vďaka ktorému sa podobné cyklodiaľnice podarilo vybudovať v Londýne, Dánsku a Holandsku.

Cyklohad „"Cycle Snake“" v Kodani
Cyklohad „”Cycle Snake“” v Kodani

Kodaň – raj cyklistov

Dánsku je známe, že hlavné mesto sa nazýva aj mestom cyklistov. Toto pomenovanie si vyslúžilo za to, že do škôl a prác je úplne bežné prísť na bicykli. Dokonca cyklistov je v Kodani oveľa viac ako v Amsterdame, krajine tulipánov. Je ich viac ako polovica obyvateľov mesta, to už je čo povedať. Len pre ilustráciu, každý obyvateľ Kodane prejde denne 4,2 km, čo sú dva milióny kilometrov na všetkých obyvateľov. Ich najnovší projekt, ktorým sa pýšia od roku 2014, je tzv. „cyklohad“ (Cycle Snake). Ide o dvojprúdový cyklomost postavený pozdĺž nákupného centra Fisketorvet, ktorý oddeľuje cyklistov od chodcov a spája opačné brehy kodanského prístavu. Vybudovaná rampa bola postavená paradoxne pre preťaženosť miestnych komunikácií, aj napriek tomu, že premávku tvoria prevažne cyklisti a chodci. Navyše ide o výtvarne veľmi zaujímavý projekt. Cyklisti tadiaľto prejdú rýchlejšie a okrem športového vyžitia majú možnosť kochať sa aj nečakaným pohľadom na mesto.

3.
Projekt amsterdamského tunela, ktorý je už otvorený

Cyklotunel v Amsterdame

Aj Amsterdam sa môže pýšiť množstvom bicyklov na cestách. Na bicykli sa tu jazdí všade – do práce, do obchodu, na bicykli nájdete aj políciu, kuriérov aj poštárov. Takmer polovica dopravy v meste patrí cyklistom. Je to už dlhoročná tradícia a jej dôkazy siahajú až do 17. storočia – prezrádza to pôdorys mesta z tohto obdobia, ktorý nebol predurčený pre automobilovú dopravu. Amsterdam je známy svojimi úzkymi uličkami, kanálovými mostami, rovinatým terénom, čo je ideálne pre podmienky na cyklistiku. Dopraviť sa z bodu A do bodu B sa tu dá najrýchlejšie bicyklom. Okrem tunajších si tu preto bicykle požičiavajú aj zahraniční turisti. Kuriozitou je špecializovaný cyklistický hotel Ostade Bike Hotel. V ňom cyklisti dostanú všetky informácie nielen o cyklistickej doprave v Amsterdame, ale aj o odporúčaných trasách. Jedna z obľúbených a najnovších trás je nový cyklotunel, ktorý bol otvorený v minulom roku. Tunel vedie popod hlavnú železničnú stanicu a je rozdelený pre cyklistov a chodcov. Denne tadeto prejde okolo 15-tisíc cyklistov. Dlhý je 110 metrov, šírku má 10 metrov a vysoký je 3 metre. Projektanti mysleli aj na výtvarné spracovanie a hneď na začiatku nájdete mozaiku v námorníckom štýle zo 17. storočia.

Jeden z návrhov veľkolepého cykloprojektu Londýna
Jeden z návrhov veľkolepého cykloprojektu Londýna

Cyklistická sloboda v Londýne

Londýn sa na svoj veľkolepý cykloprojekt ešte len chystá. Britskí architekti pripravili vizualizáciu projektu, ktorý predstavuje cyklotrasu priamo v oblakoch veľkomesta. Projekt dostal názov Skycycle a má pozostávať z desiatich trás vybudovaných priamo nad železničnými traťami Londýna. Výstavba projektu by mala trvať takmer dvadsať rokov. Ich dĺžka by dokopy mala presahovať 217 km a náklady sa vyšplhajú až na závratných 220 miliónov libier. Uznávaný architekt Norman Foster je taktiež aj vášnivý cyklista. Ak sa snúbi profesionalita so záľubou, veľkolepý projekt na seba nenechá dlho čakať. V prvej fáze výstavby má byť prepojenie východného Londýna so stanicou Liverpool Street.