Ovocie pri zdravom stravovaní – áno či nie? Veľmi diskutovanou témou v poslednom období je vhodnosť konzumovania ovocia pri diéte a zdravom životnom štýle. Medzi pozitíva napríklad patrí, že je zdrojom zdraviu prospešných antioxidantov. Dokonca poznáme ovocie, ktoré pri dlhodobej konzumácii môže pomôcť v boji s nadbytočnými kilami. Ale ak ho budete jesť v nesprávnom čase, môže to skončiť aj nepríjemnou nevoľnosťou.

Všetci vieme, že ovocie obsahuje veľa vitamínov, ktoré sú zdraviu prospešné a pomáhajú pri rôznych ochoreniach. Je cenným zdrojom vlákniny a antioxidantov. Vláknina pomáha pri chudnutí tým, že navodí pocit sýtosti. Veľa vlákniny obsahujú obľúbené jablká a banány. Antioxidanty, ktoré ovocie obsahuje, preventívne chránia zdravie a naprávajú škody spôsobené voľnými radikálmi.

TIP: Príbeh Lucie: Za necelý rok schudla 50 kíl

Na antioxidanty sú bohaté napríklad jahody, černice, čučoriedky, maliny a grapefruit. Okrem toho, že je grapefruit bohatý na antioxidanty, ak ho budete jesť pravidelne, bude dobrým pomocníkom aj v boji s nadbytočnými kilami, pretože obsahuje bio látky, ktoré podporujú spaľovanie tukov a tiež látkovú premenu tukov.

Ovocie obsahuje veľa vody, takže nás príjemne osvieži hlavne v letných mesiacoch, a je vhodné aj pre diabetikov, pretože obsahuje z cukrov len fruktózu. Fruktóza (ovocný cukor) má najnižší glykemický index spomedzi prírodných cukrov a má malý vplyv na hladinu glukózy v krvi.

I keď má ovocie menej energie ako iné potraviny, ak ho zjeme veľa, výrazne navýši náš denný prísun kalórií. A to sa môže ľahko stať hlavne pri tých druhoch ovocia, ktoré nám veľmi chutia. Na rozdiel od iných potravín človek pri konzumácii ovocia necíti okamžite pocit sýtosti, a to je tiež dôvod, prečo ho dokážeme zjesť veľa. Okrem kalórií obsahuje aj fruktózu – ovocný cukor a aj pri fruktóze platí, že všetkého veľa škodí.

TIP: Piť či nepiť?

Ak budete jesť dlhodobo výlučne ovocie, môžu sa ovocné cukry zrazu premieňať na tuky. Nadmerná konzumácia fruktózy má nepriaznivý vplyv na niektoré ochorenia, ako napríklad metabolický syndróm alebo inzulínová rezistencia. Preto sa treba držať hesla: všetkého veľa škodí, a konzumovať ovocie v rozumnom množstve.

Ovocie a šport

Ovocie má veľký význam aj pri športovaní. Vhodné je jesť ovocie 30 až 60 minút pred cvičením. Fruktóza sa premení na pečeňový glykogén. Ten bude pri cvičení pôsobiť proti únave, ktorá určite nie je pri cvičení vítaná. Taktiež nie je chybou, ak si po tréningu dáte nejaké ovocie, aby ste doplnili vyčerpanú glykogénovú zásobu vo svaloch a pečeni. Proteínov sa v ovocí nachádza pomenej v porovnaní s inými druhmi potravín, ale nájdete ich v menšom množstve aj v ovocí. Proteíny obsahujú najmä orechy, marhule, figy, černice a karambola.

Tipy pri konzumácii ovocia:

  • Ak sa dá, jedzte ovocie aj so šupkou, lebo práve v nej sa nachádza najviac vitamínov.
  • Najviac vitamínov obsahuje surové ovocie, preto mu treba dať prednosť pred sušeným alebo tepelne upraveným.
  • Ideálne je konzumovať sezónne ovocie, lebo je zdravšie aj chutnejšie ako nesezónne vypestované umelo v skleníkoch.

TIP: Preč so stereotypmi!

  • Ak sa ovocie dováža z veľkej diaľky, musí sa často oberať nezrelé, aby cestu vydržalo a nezhnilo, preto aspoň u druhov, ktoré sa pestujú aj u nás, je dobré uprednostniť naše ovocie, najlepšie priamo zo záhrady alebo od nejakého pestovateľa, ktorému dôverujeme.
  • Netreba jesť ovocie po jedle, lebo sa v žalúdku stretne s inými žalúdočnými šťavami a celá masa sa začne kaziť. V niektorých prípadoch si premenu jedla na kyseliny ani nevšimneme, často sa ale prejaví nepríjemnou nevoľnosťou.
  • Ovocie obsahuje väčšie množstvo cukru, preto je vhodné jesť ho skôr dopoludnia, keď energiu z cukru cez deň využijeme.

Netreba zabúdať na to, že človek nepotrebuje ovocie len v lete, ale treba ho konzumovať v dostatočnej miere aj v iných ročných obdobiach.

iStock_000056045172_Large